Hvordan laerer en latex og hva er den beste versionen?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nøden&nåden
Cantor
Cantor
Innlegg: 122
Registrert: 04/01-2011 16:08

Hei!

Et råd, takk!

Hvordan laerer en latex og hva er den beste versionen?

Tar det lang tid å laere eller?

Noen linker for download, noen som veit?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

http://liantze.penguinattack.org/docs/L ... rchive.pdf

en fin oversikt over bruksområder, samt hva en trenger.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Fra windows hare jeg bare erfaring fra TeX-live. Den fungerer bra, men standard installasjonen er helt vanvittig bloated, synes jeg. Den kan (om noe tidkrevende) strippes ned med med flere GB om jeg ikke husker helt feil. Jeg mener en full installasjon er på rundt 4GB(?) (Nesten en full DVD), men jeg fikk den ned i noen hundre MB. Da tok den all matematikk og formatering jeg hadde brukt for.

Edit: Og man lærer latex ved å bruke det :) Gjerne i kombinasjon med google. Med latex så er regelen "noen har tenkt på det før deg", så alt du kan drømme om finnes det løsninger på, du må bare søke etter de magiske ordene som gir en god framgangsmåte. (Og selvfølgelig ingen regel uten unntak, men foreløpig har jeg ikke møtt på noe jeg har hatt lyst å gjøre som jeg ikke har funnet en løsning på)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Skal definitivt lære å skrive dokumenter i TeX i løpet av det neste skoleåret, siden jeg skal gå dataingeniør. Lærere sier også at det er en drøm å lese rapporter fra elever som skriver i TeX, i motsetning til Word og andre standardiserte programmer.

Har du f. eks. prøvd å skrive over 50 sider i Word? Tar så mye RAM atte hjælp.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Dinithion skrev:Fra windows hare jeg bare erfaring fra TeX-live. Den fungerer bra, men standard installasjonen er helt vanvittig bloated, synes jeg. Den kan (om noe tidkrevende) strippes ned med med flere GB om jeg ikke husker helt feil. Jeg mener en full installasjon er på rundt 4GB(?) (Nesten en full DVD), men jeg fikk den ned i noen hundre MB. Da tok den all matematikk og formatering jeg hadde brukt for.
Kjøp deg større disk, koster mindre enn det du må betale for å få lov til å lukte på en uteligger.8-)

Hvis du absolutt ikke vil installere noen pakker ekstra utover det du trenger er det beste, for bruk av LaTeX i Windows, å bruke MikTeX som distribusjon og heller krysse av for "install packages on the fly". Da kan du bruke alle pakker du måtte ønske deg, og hvis du ikke har de fra før, ja da får du de installert.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

claudeShannon skrev:
Dinithion skrev:Fra windows hare jeg bare erfaring fra TeX-live. Den fungerer bra, men standard installasjonen er helt vanvittig bloated, synes jeg. Den kan (om noe tidkrevende) strippes ned med med flere GB om jeg ikke husker helt feil. Jeg mener en full installasjon er på rundt 4GB(?) (Nesten en full DVD), men jeg fikk den ned i noen hundre MB. Da tok den all matematikk og formatering jeg hadde brukt for.
Kjøp deg større disk, koster mindre enn det du må betale for å få lov til å lukte på en uteligger.8-)
Hehe, sant nok. Men siden jeg kvier meg for å bruke windows, bruker jeg det kun der det er strengt nødvendig. De blir da opprettet i en virtuell maskin. De får gjerne ikke tildelt så mye lagringsplass, og 4GB for noe så triviellt (skulle man tro) som å generere ps/pdf synes jeg er noe drøyt. Dessuten så er jeg minimalist og bruker (alt for) mye tid på nedstripping og optimalisering :P

Når det er sagt så brukte jeg kun texlive for å gjøre meg kjent med latex i windows siden det gjerne er det som er i bruk på høgskoler/universitet rundt forbi.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Hva er det du bruker til vanlig som OS? OSX? Un*x? Uansett hva du bruker så er det jo absolutt ingen nevneverdig forskjell på distribusjonene på de forskjellige OSene. De bruker alle de samme pakkene, de bruker alle de samme kjernene for å kompilere dokumenter; så ser ikke helt argumentasjonen.

For all del, du gjør jo hva du vil, men hvis du bruker f.eks Ubuntu til vanlig, så ser jeg ikke poenget med å lære seg hvordan TeXLive fungerer i Windows når det er så og si identisk på Un*x.

Da er det heller mer lønnsomt å lære seg forskjellige triks for å forbedre dokumentene sine (type lese om pakker, lære seg å tegne (effektiv) i TikZ, osv).

Mine 50cent vs. Eminem.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg bruker slackware. Og der tar tetex (latex kompilatoren) rett under 200 MB. Vel som sagt så ville jeg gjøre meg kjent med latex i windows fordi det ikke er like trivielt som i linux, fant jeg ut. F.eks. så kan man bruke miktek, men jeg hadde mer lyst å prøve å få til noe som er kjent for meg, så jeg skulle se hvordan mulighetene var å bruke kile og texlive som kompilator.

Det viste seg å være vanskelig, for da trengte man KDE miljø for windows, noe som også var virket stress, så jeg endte opp med noe annet. Men nå har jeg glemt det igjen, så så mye var det verdt :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Hvis du bruker teTeX i utgangspunktet har det i alle fall noe for seg. Allikevel, TeXlive kommer til å ta over helt på Un*x med tid, så er bare å starte overgang vekk fra teTeX :p
Svar