Dataingeniør!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei,

Til høsten begynner jeg på dataingeniørlinja på HiST, og lurer på om det er noen som har erfaring med slikt fra før.

Jeg er spesielt interessert i å vite hva slags evner som er relevante for å oppnå en god forståelse for det som foregår i pensumet.
However, it's very common in hiring to look for a strong math background because there tends to be a high correlation between strong math skills and strong programming skills--good organization to solve complex mathematical problems indicates good organization to solve complex programming problems.
Jeg har alltid ansett meg selv som godt over gjennomsnittlig interessert i både matte og engelsk, og har konsekvent fått A i begge disse.

Men alt jeg hører om matte og engelsk som verdsatte egenskaper er tredje- og fjerdehånds informasjon.

Er det noen her som har førstehånds erfaring med denne "industrien" som kan belyse saken?

På forhånd, mange takk!

Aleksander
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Skader nok ikke å ta noen matematikkemner nei, type fag som omhandler (numerisk) lineær algebra, og numerisk matematikk (eller anvendt matematikk). Ellers vil jeg påstå at man med en sterk bakgrunn fra matematikken vil ha muligheten til å implementere kode mer effektivt, noe pga man kan benytte seg av triks fra matematikken som en som ikke er noe særlig god i matematikk ikke vil benytte seg av pga manglende kjennskap.

Et godt eksempel på dette er problemene man finner på Project Euler; en som har sterk bakgrunn fra matematikk vil kunne løse mange av problemene på en mer optimal måte enn å benytte seg av brute force, som kanskje en som ikke er like god i matematikk vil prøve seg på først.

Du har jo selvsagt de som ikke er noe gode i matematikk men som er gode til å programmere, men jeg tror ikke de er like flinke hvis de brått skal løse et litt mer komplekst matematisk problem (dvs at noen vil f.eks ha problemer med å forstå problemstillingen som skal løses/algoritmen som skal implementeres). Men til gjengjeld, hvis man f.eks skal programmere objektorientert for å skrive software, så er det ikke sikkert man trenger noe bakgrunn fra matematikk i det hele tatt, da det er andre ting som er mer viktig innenfor den grenen.

Selvsagt noe synsing; jeg er ingen dataingeniør, men jeg kjenner flere personer som passer inn i begge kategorier over.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vil tro, uten å være sikker, at det vil komme mange mange tilfeller der man blir gitt et problem, og ikke bare skal løse det, men finne metoder selv. I slike tilfeller vil jeg si det er logisk å anta at de med evne for matematikk, fysikk og andre anvendte realfag vil kunne ha lettere for å strukturere løsningsmetoder.

Vi vet jo at en drøss med fag er ganske sterkt relatert. Faggruppa matematikk, kjemi, biologi og fysikk har jo til felles at de er veldig tall-sentrert. Det legges mye fokus på matematikk, fordi det er slik vi løser problemer hele tida. Jeg er spent på å finne ut om programmering faller innenfor denne gruppa i en eller annen grad. Jeg håper i alle fall det er slik :)
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Hei. Jeg begynner tredje år på Dataingenjørstudiet om en uke. Første året hadde vi en hel del matte. 10 studiepoeng i Matematisk analyse og linjær algebra og 10 studiepoeng med "Diskret matematikk". Førstnevnte bygger i størst grad på matten fra videregående og er typisk generell ingenjørmatte med differensialligninger osv. Diskret matematikk tror jeg dataingenjører har mest direkte nytte av i programmering. (diskret matte er en sekkebetegnelse som mer eller mindre omhandler tukling med stegvise verdier, altså ikke kontinuerlige der hele tallinja blir brukt. Fristende å tenke "digitalt". En del tallteori (men ikke supervanskelig).. Eksempler: binær logikk, rotasjon og skalering av matriser (nyttig i grafikk), krypteringsalgoritmer(RSA), grafteori (man lærer artige algoritmer for å finne raskeste vei gjennom masse punkter feks.) mye artig og litt anderledes matte i diskret matte. Mengdelære og litt sansynliget husker jeg. Siste kapittel var litt ute og kjøre - emnet het språk og gramatikk. Nevner i all blyghet og unødvendighet at jeg fikk A i begge fagene :) Personlig her jeg merket flere konkrete eksempler på at mattekunskaper har hjulpet meg i å lage mer elegante løsninger på programmering. Datamaskinen er jo i bunn og grunn bygget opp ved binær logikk også. Matten åpner også opp for videre litteratur om programmering med litt matte her og der på noen sider. Er du god i matte har du en stor fordel i studiene.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for utdypninga! Det var godt å høre :)
Svar