Bestemt, ubestemt og selvmotsigende likninger

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

EDIT: Laga tråden i feil subforum ser jeg. Beklager!

Ok, så i en av øvingene så har vi en håndfull likningssett, og oppgaveteksten sier:

Bestem for hvilke verdier av a og b, likningssystemet er bestemt, ubestemt eller selvmotsigende. Angi løsningsmengden i hvert tilfelle.

Den ene (av mange) er følgende:

[tex]ax+y=1 \\ 2ax+by=2[/tex]

Det jeg har gjort/prøvd:
Bestemt
I likning 1, løs for y, sett inn i likning 2. Løser dermed for x og sørger for at nevner i brøken ikke er 0.
Svaret jeg fikk: Bestemt så lenge [tex]a \neq 0 \ \text{og} \ b \neq 2[/tex]

For de andre to delene (ubestemt og selvmotsigende) vet jeg ikke hvordan jeg skal starte. Jeg vet at ubestemt betyr at linjene er like, og at selvmotsigende betyr at linjene er parallelle og aldri krysser hverandre. Men hvordan jeg skal løse det, går meg hus forbi.

Dette er starten av Lineær Algebra, så det jeg gjør er uten matriseregning. Som de i trinnet over sier, så lærer vi først én måte. Deretter lærer vi å gjøre det med matriser, og den første måten er bare overflødig. Setter derfor pris på hvis noen kan demonstrere med matriseregning, siden det er det som er hele poenget med faget :)

På forhånd takk!
Bilde
Svar