Eksamenstips

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vil en liten mengde sjokolade gjøre skade eksamensprestasjonene?

Ja, selv en liten mengde vil påvirke prestasjonene
1
5%
Nei, en liten mengde vil ikke påvirke prestasjonene
6
32%
Nei, men en stor mengde vil påvirke
4
21%
SJOKOLADE PÅ EKSAMEN WIIIUUEYEAAAAA
8
42%
 
Stemmer totalt: 19
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tiden før eksamen: Les over sammendraget for hvert kapitell, se over raskt pensum. Regn på det du er usikker på. Så regn eksamensoppgaver.

Regn disse likt som eksamen, ingen pauser. Ta med stoppeklokke, regn hele. Se over egne feil, gi poengsum. Regn oppgaver på det du ikke fikk til. Ta enda en eksamen.

Dagen før eksamen: Legg deg tidlig, lag matpakke, to vekkerklokker

Eksamensdagen: Tenk på damer, kebabfett og pupper. Ingen øving
Kanskje du husker en ekstra formel, men du blir usikker. Dette slår negativt ut.

Ta med pc, blyanter, 1 cola, 1 sjokolade, stor brødskive. Bra med litt sukker, ikke mer.

Slapp av!!! Største feilen folk gjør under og like før eksamen er å stresse

http://www.youtube.com/watch?v=XNYwqK5j5-o

Chill
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 22/11-2011 17:35, redigert 1 gang totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg vil istedet for cola og sjokolade anbefale nøtter (spesielt mandler), rosiner og vann. I tillegg er det lurt å spise frukt og sunn mat på eksamen. I lengden gjør sjokolade og godteri mer vondt enn godt. Unngå sukkerkræsj.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Når jeg tar med meg sjokolade tar jeg med meg en eller to biter ;)

Alle sier det er "dårlig" men en bt hjelper i hvert fall meg, da jeg spiser mye mer sunt under en eksamen.

Skal prøve mandler og rosiner på neste =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Overskuddet du får av sukker kan sammenliknes med én periode av sinusfunksjonen. Du får en liten opptur, etterfulgt av en tilsvarende nedtur før du havner på samme nivået som før sukkeret.

Kostfiber får man mer balanse av. Frukt, melk og brød er ikke dagligdags kost uten grunn. Høres kanskje kjedelig ut, men det er variert og bra, også i de små timene man har på eksamen.
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Uten kaffe blir det stryk
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bilde

Q.E.D
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

espen180 skrev:Jeg vil istedet for cola og sjokolade anbefale nøtter (spesielt mandler), rosiner og vann. I tillegg er det lurt å spise frukt og sunn mat på eksamen. I lengden gjør sjokolade og godteri mer vondt enn godt. Unngå sukkerkræsj.
Det store spørsmålet er om det i det hele tatt går an å få "sukkerkræsj" på en 4t eksamen. Hvis man spiser en god frokost f.eks rundt kl 08 så bør denne holde til kl 12. Med en time igjen av eksamen så holder det lenge med en sjokolade eller andre raske karbohydrater.

Det er forøvrig alltid like artig å se hvor mye mat og drikke enkelte tar meg seg, som om de tror de skal på treukers ekspedisjon til et sted hvor mat og vann er en mangelvare.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kork skrev:Uten kaffe blir det stryk
100% enig
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Eksamensdagen: Tenk på damer, kebabfett og pupper. Ingen øving
Kanskje du husker en ekstra formel, men du blir usikker. Dette slår negativt ut.
kjekt etter eksamen... :lol:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Janhaa skrev:
Eksamensdagen: Tenk på damer, kebabfett og pupper. Ingen øving
Kanskje du husker en ekstra formel, men du blir usikker. Dette slår negativt ut.
kjekt etter eksamen... :lol:
Den beste kebaben er eksamenskebaben? ;)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

claudeShannon skrev:
espen180 skrev:Jeg vil istedet for cola og sjokolade anbefale nøtter (spesielt mandler), rosiner og vann. I tillegg er det lurt å spise frukt og sunn mat på eksamen. I lengden gjør sjokolade og godteri mer vondt enn godt. Unngå sukkerkræsj.
Det store spørsmålet er om det i det hele tatt går an å få "sukkerkræsj" på en 4t eksamen. Hvis man spiser en god frokost f.eks rundt kl 08 så bør denne holde til kl 12. Med en time igjen av eksamen så holder det lenge med en sjokolade eller andre raske karbohydrater.

Det er forøvrig alltid like artig å se hvor mye mat og drikke enkelte tar meg seg, som om de tror de skal på treukers ekspedisjon til et sted hvor mat og vann er en mangelvare.
Vgs eksamener er jo litt lenger... oppmøte 08:30, eksamen 09:00-14:00, da er litt mer mat relevant...

Dermed kan man med litt reisevei, ende opp med frokost 07:30, som varer til ca. 11 evt. 11:30, da er det fortsatt 3 (2,5) h igjen av eksamen.

Under kortere eksamener har vel kanskje ikke brød noe særlig funksjon, annet enn at en bruker unødig tid på å putte det i seg, tid som en godt kunne trengt til å forbedre besvarelsen, da holder det med frukt, rosiner & evt sjokolade mot slutten, slik at en får "nedturen" etterpå. Og hvis en da er så heldig at en har ferie kan man jo gå å kjøpe det man vil for å fylle på igjen :lol:

Helt generell regel finnes vel ikke, man må vel til dels finne det som funker best for en selv.
Har hvert år hatt stor moro av å se rundt meg på de som liner opp 5 store bokser "Red Bull", Madcroc, Urge Intense e.l. på pulten, særlig siden de vanligvis stikker et par timer før eksamen er slutt, har imidlertid enda til gode å se noen som har brukt alle boksene før de gikk derfra...
Sist redigert av mstud den 04/03-2012 18:19, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Trikset for å unngå krasjet etter sjokoladen er å ha med en HEL plate sjokolade og holde sukkernivået på et jevnt høyt nivå fra noen timer ut i eksamenen :D
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

yngevege skrev:Trikset for å unngå krasjet etter sjokoladen er å ha med en HEL plate sjokolade og holde sukkernivået på et jevnt høyt nivå fra noen timer ut i eksamenen :D
:lol:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Burde omdøpe tråden til sjokolade og sukkerdiskusjonstråden
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

For øvrig er det noen steder der eksamen kun kan besvares med svart blekk. I disse tilfellene anbefales fjærpenn med blekkhus. Dette sjarmerer eksamensvaktene.
Svar