Er NTNU en generelt sett vanskelig skole å gå på?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nå er jeg snart ferdig med første semester, og snkker kunn utifra egne erfaringer. Bare kall meg dum, men her er mine meninger.

I mine øyne virker NTNU som en skole som stiller høye krav og krever en god del arbeid. Sammenlignet med andre norske universitet og høyskoler. Om vi sammenligner like studier på NTNU og UIB.
  • NTNU
    fire fag per semester, 2 forelesninger i uka. à 2 timer.
    Hvert fag teller 7.5 studiepoeng.
    Forelesningene er pensum* (Stort sett)
    På lavere årskull er det obligatoriske innleveringer
  • UIB
    tre fag per semester, 3 forelesninger i uka. à 2 timer.
    Hvert fag teller 10 studiepoeng.
    Boka er pensum *(kapittelvis)
    På lavere årskull er det oppgavesett (Er disse oblig å levere inn?)
Nå kan det i utgangspunktet se ut som arbeidsmengden er likt fordelt.
Men på NTNU "må" man møte opp i forelesningene for å finne ut hva som faktisk er pensum, dersom foreleser ikke legger dette ut på nett. Er variasjoner fra år til år, og kan inkludere ting som ikke står i boka.
På NTNU er det flere obligatoriske innleveringer hver uke.
Det virker roligere med flere store fag. Eksempelvis bruker studentene på UIB samme bok som vi som tar Analyse 1. Som om pensum er noe større, virker ikke eksamen vanskeligere... Og det virker lettere å fokusere på 3 fag i steden for 4. Da man slipper å lese til enda en eksamen. Selv har jeg 3 ulike fagtyper nå. 3 mattefag, 1 fysikkfag, og 1 it fag. Det krever litt å omstille hjernen til hvert fag.
Eksamensperioden blir også hektisk...

Utifra det jeg harhørt fra venner som går på UIB er livet litt roligere der.

Er det bare meg som lever i en stor illusjon ?

Er det mer arbeid på NTNU sammenliknet med andre norske universitet og høyskoler?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Som HiST-elev har jeg syntes at NTNU høres litt mer utfordrende ut. På HiST er klassene på en størrelse som gjør det lett å bli kjent med andre, og finne sosiale grupper som igjen gjør det lettere å bedrive skolearbeid i grupper.

Pensumet er egentlig ingen utfordring hvis man bare bruker litt tid på det. Selvfølgelig må man bruke mer tid enn bare forelesninger. Det er jo praktisk arbeid vi lærer av, og det er ikke en del av forelesningene.

Nå skulle jeg brukt mer tid enn det jeg har gjort, og er ikke så "med" som jeg skulle likt å være, men jeg gjenkjenner at det er min egen feil. Hadde ikke hatt noen problemer hvis jeg hadde vært litt mer disiplinert med tidsforbruken min.
Bilde
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Nebu,

Jeg studerer jo som du vet ved UiB, men tar som regel kun 20 sp pr semester. Jeg klarer å ta dette ved siden av full jobb, så når jeg klarer dette så viser det vel at arbeidsmengden for 30 sp nok er klart overkommelig dersom man er fulltidsstudent.

Likevel er det ikke tvil om at det er variasjoner fra fag til fag i forhold til hvor mye arbeid det er. Jeg tar jo grunnkurs i programmering (eksamen om 5 dager!), og her har vi faktisk hatt obligatorisk innlevering omtrent hver eneste uke (av og til har vi hatt to uker på oss, men det er fordi vi da har fått veldig omfattende oppgaver). Altså har dette vært veldig arbeidskrevende. Også når det gjelder mattefagene er det forskjell. Nå i vår tok jeg DIfferensialligninger 1 og Funksjonsteori (kompleks). Jeg er sikker på jeg brukte 2/3 av tiden min på sistnevnte fag, og kun 1/3 på Diff.ligninger. Likevel fikk jeg A i Diff.ligninger og B i funksjonsteorien. Reell analyse som jeg tar nå i høst er også veldig vanskelig og krever mye arbeid. Jeg har vært en del fraværende fra matematikk.net i det siste, og dette er hovedsaklig fordi jeg sitter og pugger beviser og teoremer opp og ned og i mente! På muntlig eksamen vil vi nemlig få oppgitt et emne når eksamen begynner. Vi kan få ett av seks emner som vi allerede har fått en liste over. VI skal så gi en 15 minutters presentasjon av emnet. Høres kanskje ikke så vanskelig ut, men i og med at det er 6 mulige emner, og vi ikke vet hvilket vi får tildelt, må vi altså samlet forberede 90 minutter med presentasjon! Og vi får ikke bruke notater i det hele tatt på presentasjonen. Det er derfor VELDIG mange bevis som må sitte 100 %, samt eksempler på situasjoner hvor bevisene inngår. Føler omtrent som at jeg leser til et teaterstykke hvor jeg skal holde en monolog i 90 minutter og må kunne replikkene utenatt!

Jeg tror nok likevel at NTNU nok er hakket mer krevende basert på det jeg har hørt fra de som har studert der (det er bl.a. en person i min reell analyse klasse som har tatt noen fag ved NTNU). Men matte er ikke a walk in the park her ved UiB heller. Særlig ikke når man kommer opp på et litt høyere nivå enn de obligatoriske kalkulus-kursene. Det er i hvert fall mer arbeid som påkreves her enn i omtrent alle SV/HF-fagene jeg har fra mitt "tidligere liv". Unntaket er historie. Historie er faktisk veldig vanskelig, og det er mye fordi pensumet er helt latterlig stort - som regel på rundt 3000 sider pr semester.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Aleks, dette varierer voldsomt fra linje til linje her på ntnu. Finnes linjer her oppe med kanskje nesten 200 elever, mens vi på lur (som går matte og fysikk) er knappe 25. Da blir det lett å bli kjent med folk. Selv om vi ikke henger så mye i fritiden grunnet stor arbeidsmengde.

Nå tenker jeg om du sammenlikner like fag på for eksempel UIB og NTNU. Hadde jeg for eksempel tatt Reelll analyse her på ntnu ville jeg hatt 3 andre fdag ved siden av. Og utifra det du sier om at reell analyse er et vanskelig fag, ville dette blitt tøft.

Mener ikke at fagene er lettere på NTNU, det er bare mindre fag å forholde seg til lettere å fokusere da, og kanskje litt mindre innleveringer.( I mine øyne. )

--------------------

Selv har jeg opplevd uker hvor jeg har jobbet alt mellom 40-55 timer med skole. Og på det "værste" har jeg vært mer på skolen enn hjemme. (fra 8 til 8-9-10-11-12)

Under er eksempel fra hva vi har hatt av innleveringer i løpet av en uke. Og tror at de fleste andre her oppe har mye den samme mengden.

Linær Algebra

Store oppgaver, invertering av en haug med matriser på hver oppgave. typisk a - c på hver. Noen få bevis og typisk 2-3 hver øving.

Øving 8

Fra avsnitt 2.2, side 106, oppgavene: True - False exercises a) - f).
Fra avsnitt 2.3, side 115 - 116, oppgavene: 17, 31, 32, 38, 39.
Supplementary exercises, side 118, oppgave: 18.
Fra avsnitt 3.1, side 129, oppgavene: 25, 27.
Fra avsnitt 3.2, side 141, oppgavene: 5, 7.

Analyse 1

Greie øvinger, ingen innleveringer bare tester. Testen baserer seg på 2 øvinger. Arbeidsmengden på øvingene er dog stor. Mye standarmaskineri.

Øving 7, uke 41 (10/10 - 14/10)

2.11: 3, 5
Chapter Review: 25, 27, 29
3.1: 11, 13, 21, 25, 29
3.2: 5, 8

Test nummer 3 er flyttet til uke 42 p.g.a. midtsemesterprøve tirsdag 11/10. Øvingsopplegget går som normalt denne uken.
Øving 8, uke 42 (17/10 - 21/10)

3.2: 25, 27, 29
3.3: 3, 9, 13
3.4: 11, 25
3.5: 1, 7, 19, 45

Test 4 arrangeres i begynnelsen av øvingstimene neste uken. Testen baserer seg på øving 7 og øving 8.

Mekanisk Fysikk

Drittøvinger! Stor arbeidsmengde, vanskelige oppgaver. I tilleg har vi en del lab. 6 labber hvor vi er på skolen fra 5-8 + normal skole først. Journal må også skrives, og det er ikke uvanlig at vi sitter etter lab for å skrive denne. Gjerne til 11-12 ish. Må også skrive en rapport i løpet av semesteret, sittet til 11-12 et par dager etter lab for å skrive ferdig denne og.

http://amokk.phys.ntnu.no/files/TFY4145 ... ing8_1.pdf

IT-Grunnkurs

Greit fag, greie øvinger. Dog må vi vise frem oppgavene til studdas hver uke. Eneste tid vi på lur har annledning er kl 16:00-18:00 på fredag, grunnet lab og full timeplan. Legger ut øving 9, da øving 8 var auditorieøving

http://itgk.idi.ntnu.no/oving/oving9-matlab.pdf

EDIT:

Tallteori

Bare bevis... Men ekstrafag, så vet ikke helt om faget teller. fått liten tid til å jobbe med kanskje mitt viktigste fag.

Avsnitt 7.2: 1, 4a, 4b, 9a
Avsnitt 7.3: 4, 5, 9, 10
Eksamen: høst 2004, oppg 2
Eksamen: høst 2005, oppg 4a, 4b

http://www.math.ntnu.no/~johanste/ma1301/ma1301-lf8.pdf



-------------------------

Normal uke for meg :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Det er nok du som lever i en stor illusjon.

Hvor har du det fra at du "må" møte opp på forelesninger for å få vite pensum på NTNU, og at det ikke er slik på andre institusjoner? Som regel står pensum på hjemmesiden til faget/it's learning, og i verste fall kan man sende en e-post til faglærer og få listen. Så det er bare tull at man "må" møte opp.

Og hva er grunnlaget ditt for å uttale deg om vanskelighetsgraden på eksamen på UiB? Du har neppe gått igjennom alle eksamenene de har hatt i MAT111 og sammenlignet med eksamenene fra MA1101 på NTNU. Også er jo spørsmålet om selv om du hadde gjort det, ville du vært en egnet person for å gjøre den sammenligningen? Tviler.

Til slutt bør du ha i bakhodet at færre studiepoeng per fag ofte betyr mindre pensum. Med andre ord må nok de som studerer på UiO og UiB ha stålkontroll over en god del mer pensum per eksamen enn det du må på NTNU. Pga høyere vekttall så vil også eksamenstiden ofte være lenger, uten at det er noen fordel i seg selv (husk at faglærer tar tiden i betraktning når h*n bestemmer seg for hvor mange oppgaver det skal være). Hvis du f.eks ser gjennom gamle eksamensoppgaver fra den tid det var 8-timers eksamen så vil du se at antall oppgaver er helt hinsides sammenlignet med i dag.
Sist redigert av drgz den 27/11-2011 10:57, redigert 1 gang totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Gikk faktisk gjennom eksamene i mat111 på UIB før jeg postet innlegget. Men det jeg har prøvd å si er at pensum er jo åpenbart større da de har større fag. Virker som de har mye det samme som oss, bare om taylorrekker, litt mer om serier og rekker. Sier at det er det er "lettere" å gå på uib grunnet færre fag (lettere å fokusere), mindre øvinger?(Stod 2 oblig på mat111 siden), ikke grunnet mindre pensum.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev:Gikk faktisk gjennom eksamene i mat111 på UIB før jeg postet innlegget.
Igjen, du som førsteårsstudent og "fersking" er neppe riktig person til å gi en riktig vurdering av vanskelighetsgraden. Hva
Nebuchadnezzar skrev: Men det jeg har prøvd å si er at pensum er jo åpenbart større da de har større fag. Virker som de har mye det samme som oss, bare om taylorrekker, litt mer om serier og rekker.
Ja, de har et større pensum de må igjennom på samme tid. Med andre ord et mer hektisk semester.
Nebuchadnezzar skrev: Sier at det er det er "lettere" å gå på uib grunnet færre fag (lettere å fokusere), mindre øvinger?(Stod 2 oblig på mat111 siden), ikke grunnet mindre pensum.
Du har jo vitterlig ikke studert ved UiB og har da ingen grunnlag for å uttale deg om hva som er lettere og ikke.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg tror nok Nebu har helt rett i at arbeidsmengden nok er litt større ved NTNU pga alle de obligatoriske innleveringene. Vi har (heldigvis) ikke så mange av disse ved UiB, men de 2 vi hadde i MAT111 var faktisk ganske lange og vanskelige. I hvert fall da jeg tok faget høsten 2009. Faglærer la bevisst listen ganske høyt, ettersom han ville "sile ut" de som var meldt opp i faget men som egentlig ikke hadde noe der å gjøre. Husker jeg brukte lang tid på disse oppgavene!

Når det gjelder vanskelighetsgrad på eksamen så er vel dette individuelt, og det jeg har merket er at det som ofte har noe å si er hvem som faktisk har kurset. MAT111 er nokså mye plankekjøring, men MAT112 er faktisk ganske krevende, og da Tor Sørevik hadde faget våren 2009 og våren 2010 gav han ekstremt vanskelige eksamensoppgaver. Særlig den som ble gitt våren 2009 er notorisk kjent i matematikkmiljøet vd UiB :). Heldigvis da jeg tok eksamen høsten 2010 var det Arne Stray som hadde laget eksamenssettet. Det hadde nok mye å si for at min eksamen var veldig grei. Du kan jo gå inn her å se:

http://math.uib.no/adm/Eksamen/content/ ... index.html

Sammenlig de semestrene jeg har nevnt over, og du vil se en stor forskjell. Jeg tok som sagt eksamen høsten 2010 og fikk A. Det hadde jeg ikke fått på den som ble gitt våren 2010.

Så det er nok, i sum, veldig mange faktorer som spiller inn :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Vi har alt mellom 9 - 13 øvinger per fag, grovt sett hver uke. I de lavere årskullene =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

krje1980 skrev:Jeg tror nok Nebu har helt rett i at arbeidsmengden nok er litt større ved NTNU pga alle de obligatoriske innleveringene. Vi har (heldigvis) ikke så mange av disse ved UiB, men de 2 vi hadde i MAT111 var faktisk ganske lange og vanskelige.
Joa, men det at man har øvinger betyr ikke at universitetet er noe "vanskeligere" å gå på enn et annet, slik Nebu spør om i tittelen på tråden.

Man kan jo også snu dette med øvinger på hodet; grunnen til at det er så mange obligatoriske øvinger de første årene på NTNU er fordi studentene i stor grad ikke klarer å legge opp en plan for å komme igjennom pensum på egen hånd og ofte ender opp med skippertak de siste ukene før eksamen.
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Jeg tror at den eneste grunnen til at du tror at NTNU er hardere er at det er obligatoriske innleveringer. Min erfaring fra kjemi ved UiT er at vi har mange ikke-obligatoriske regneøvelser (for "matematiske" fag som teoretisk og fysikalsk kjemi) og pilflyttingsøvelser (for kjemifagene). Disse ukentlige øvelsene er nok vel så krevende som det du snakker om, Nebukanesar.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Bare lurer; Tror dere velkjente universiteter tyngre enn slik dere har opplevd det på NTNU/UiB? Det høres jo ut som det er veldig mye arbeid her i Norge.

EDIT: Jeg planlegger nemlig utenlandsstudier etter å ha tatt et år på NTNU.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Uansett hvor du skal gå på universitetet krever det disiplin og hardt arbeid. Ikke velg universitet etter hva andre sier om tyngden her og der. Hvis det viser seg at et universitet krever mer av deg enn andre, bør du se på det som noe positivt.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg har kun gått på UiO, men utifra en titt på fagsiden til MA2201 ved NTNU og MAT2200 ved Blindern ser det ut som det er en relativt stor forskjell på pensum der. Kursene er begge innføringskurs i algebra, og er omtrent så like som to kurs kan bli. De bruker til og med samme lærebok, men i og med at UiO-kurset er 2.5 studiepoeng mer rekker en også å presse inn litt Galois-teori og gjøre noen ting litt mer nøyaktig. Da jeg tok kurset mener jeg å huske at Galois-teorien for meg utgjorte hvertfall en fjerdedel av arbeidet, så 2.5 studiepoeng kan godt være rimelig. Alt i alt tror jeg det er vanskelig å påstå at det er utpreget mye lettere utenfor Trondheim, men jeg har som sagt ikke studert der, så kanskje jeg ikke har grunnlag for å uttale meg om det.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Etter hva jeg har forstått fra folk som har prøvd seg på UiO og NTNU så er de stort sett like vanskelige, men det kan se ut som om NTNU har mere pensum pga 4 fag, som fra pensumlisten tilsammen virker større enn 3 UiO fag, men at UiO går dypere inn i detaljene til tider.
Svar