Hjemmeside for mattevideoer

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei,

I løpet av det siste halvåret så har jeg lagd matteforelesninger i videoformat på YouTube, og satt pris på mange flotte tilbakemeldinger fra seere.

Jeg har i senere tid gitt Matematikk.net lov til å bruke mine videoer på sine sider for å kunne fylle ut wikien med mer alternativt lærestoff.

Jeg har også blitt kontaktet av den offisielle norske grenen av Khan Academy, og gått med på å lage offisielle oversettelser (remakes) av Khans originaler, på norsk.

Til min egen kanal har jeg nå lyst til å lage en webside, á lá www.khanacademy.org - En side hvor videoene indekseres i et bibliotek som gjør det lett å finne det man er ut etter.

Når man har lagd over 50 videoer på YouTube, så er det lett å skape et rot når man da skal ha disse videoene fordelt på ulike nivåer, emner og trinn. Derfor er jeg litt opphengt i å få lagd den websida.

Jeg hemmes dog av at jeg har null erfaring med det å skape en webside, så jeg tenkte jeg kunne spørre her om det var noen kyndige individer med litt ekstra tid for hånd.

Generelt sett, så trenger jeg noen som kan opprette en webside med en passende URL, og fylle den slik som KhanAcademy.org har gjort. Det trenger ikke være identisk. Hovedpoenget er å ha videoene indeksert på en ryddig måte som gjør det lettere for seere å finne det de er på utkikk etter. Jeg ser for meg noe veldig, veldig simpelt.

Seerbasen øker stadig, og jeg får nye abonnenter hver dag da jeg har kontaktet mine egne lærere - nye og gamle - som har sagt at de anbefaler videoene mine til sine egne studenter. Seertallet øker eksponensielt for tiden, og jeg får stadig varmende beskjeder både på kanalens forside, og i innboksen.

Hva kompensasjon angår, så opererer jeg på hobbybasis, uten å motta kompensasjon selv. Det å lage websiden er derfor ikke noe jeg har mulighet til å betale for. Du vil selvsagt få navnet ditt nevnt ved enhver anledning siden tas opp, og naturligvis også på siden selv.

Finansieringen av websiden blir det selvfølgelig jeg som tar meg av, ut av egen lomme.

Uten at jeg vet hvor mye arbeid som inngår i en slik prosess, så håper jeg det er noen som føler for å hjelpe til.

Det er utrolig mange studenter som aktivt oppsøker lærestoff på Internett, og mange av dem kommer både hit på forumet og på andre sider som Khan Academy og diverse YouTube-kanaler. Jeg tror derfor at en slik webside vil bli satt pris på av slike studenter, og slik som det ser ut, så vil det bli et stort antall av dem. Ikke minst så vil jeg personlig sette utrolig stor pris på hjelpen!

Her er noen relevante linker:

Khan Academy sine sider
www.khanacademy.org

Min YouTube-kanal
http://www.youtube.com/user/KhanNorwegian

Er det noen spørsmål så ta kontakt.

Med vennlig hilsen,
Aleksander
Bilde
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Flott initiativ! Jeg kan hjelpe deg med dette, men først må jeg få eksamen unnagjort (siste den 21/12).

Jeg sender deg en PM med epostadressen min.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

En offisiell takk til MatteNoob! :)

Jeg har kommet så smått i gang, men har valgt å bruke muligheten til å lære litt HTML mens jeg først skal lage noe. Så jeg dropper altså CMS-verktøy. Derfor ser det foreløpig ganske primitivt ut, men den gjør jobben.

Hvis noen kunne tenke seg å bidra med litt utfolding i HTML-koden, så hadde det vært verdsatt med både ros og kreditt på sida.

I mellomtida kommer jeg til å lære HTML sakte men sikkert, så sida utfoldes nok litt og litt. Det er tross alt eksamensperiode :lol:

http://www.mattevideoer.net/

Kom gjerne med konstruktivt innspill. Kritiser gjerne kjedligheten, men den kommer av min mangel på HTML-erfaring ;)
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Du kunne jo med fordel brukt css for å styre alt som har å gjøre med layouten, og embedda youtubevideoene på sida, slik det gjøres på khan. Kan sikkert snekre sammen en mal for dette hvis du er interessert. Ikke at jeg er noen überguru når det gjelder webdesign, men jeg har pusla litt med det oppgjennom tida, og har lagd noen sider.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er veldig interessert i hjelp, må jeg innrømme. Jeg driver og pusler meg gjennom tutorials i HTML, men siden det er eksamenstid så får jeg ikke så mye tid til det.

Har du tid til å hjelpe, så ville jeg vært enormt takknemlig!

Det er Khan-layouten jeg er interessert i, med embedding, men hvordan man får til det, uten å lage en ny html-fil for hver side, vet jeg ikke :lol:

Hadde satt stor pris på hjelp på den fronten!
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Er veldig interessert i hjelp, må jeg innrømme. Jeg driver og pusler meg gjennom tutorials i HTML, men siden det er eksamenstid så får jeg ikke så mye tid til det.

Har du tid til å hjelpe, så ville jeg vært enormt takknemlig!

Det er Khan-layouten jeg er interessert i, med embedding, men hvordan man får til det, uten å lage en ny html-fil for hver side, vet jeg ikke :lol:

Hadde satt stor pris på hjelp på den fronten!
Har laget en mal for en side nå, med enkel embedding av dine youtube-videoer. det eneste jeg ikke riktig har fått til å funke er en dynamisk embedding av videoene.(tror kanskje javascript er veien å gå?) Vet ikke helt hvordan du tenker deg selve layouten skal være... Lagde like godt et forslag til layout og utseende bygd på en enkel boksmodell i css. legger den ut på nett i løpet av helga hvis du er interessert. Du kan ta all koden og endre den slik du vil, så får du i det minste et innblikk i css.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Utrolig! Gleder meg til å se på det.

Blir det á lá Khan Academy med en side per video? Er usikker på hvordan det fungerer. Ganske sikker på at de ikke har 2700 html-filer for alle videoene :lol: Men andre alternativer går foreløpig over hodet mitt.
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

De genererer siden dynamisk, php eller asp.net sannsynligvis. =P
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Aleks855 skrev:En offisiell takk til MatteNoob! :)

Jeg har kommet så smått i gang, men har valgt å bruke muligheten til å lære litt HTML mens jeg først skal lage noe. Så jeg dropper altså CMS-verktøy. Derfor ser det foreløpig ganske primitivt ut, men den gjør jobben.

Hvis noen kunne tenke seg å bidra med litt utfolding i HTML-koden, så hadde det vært verdsatt med både ros og kreditt på sida.

I mellomtida kommer jeg til å lære HTML sakte men sikkert, så sida utfoldes nok litt og litt. Det er tross alt eksamensperiode :lol:

http://www.mattevideoer.net/

Kom gjerne med konstruktivt innspill. Kritiser gjerne kjedligheten, men den kommer av min mangel på HTML-erfaring ;)
Jo, bare hyggelig. :) Jeg har som sagt ikke tid til å hjelpe deg nå, men kan som sagt hjelpe deg med dette, hvis du vil, etter eksamensperioden - bra domene forresten!

Jeg tenkte på en løsning der man får opp alle videoene på fremsiden, slik som khanacademy, sortert etter emne (slik du har gjort). Hvis man går inn på en vide0 (vide0 sensureres av forumet her? video), så får man den opp og kan kommentere etc. Det er også mulig å legge inn mulighet for tex i kommentarene, så blir det finere når du skal forklare folk ting som kanskje ikke kommer godt nok frem i videoene. Du kan også få brukerregistrering og legge inn geogebrafiler, slik at du kan vise dynamikk.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Selv tenker jeg det hadde vært greit å sammle en del slik informasjon på et sted, men det er vel et stykke inn i fremtiden.
Altså videoer, informasjon og løsningsforslag til både prøver og eksamener.

Syntes erbeidet du har gjort med løsningsforslag til tidligere eksamener er ENORMT bra mattenoob, og skal prøve å ta opp den gode trenden. Har begynt å skrive inn alle eksamene der du slapp. Ligger en tråd om dette. Langt ifra ferdig, og vil ta litt tid. Er nesten ferdig med å skrive inn alle eksamene (med poeng og tikzbilder)

Så ja en slik side, med videoer virker konge.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror det finnes en del potensiale for samarbeid her. Jeg kan også tenke meg å fortsette med å lage løsningsforslag til eksamener i videoform.

Ser også for meg at det ville vært enormt for brukere å kunne bruke både videoer og lesestoff når de vil se gjennom slikt stoff, da individer gjerne kan foretrekke det ene over det andre. Eksempelvis vil noen foretrekke videoer, mens andre foretrekker å se det skrevet. Selv drar jeg stor nytte av dokumenter som deres.

@MatteNoob - Jeg ser i stor grad frem til å få mer hjemmesidehjelp. Det du sier høres veldig spennende ut, og det hadde vært ekstremt moro med et litt mer raffinert diskusjonsfelt enn det KhanAcademy har, der store formler gjerne blir rotete uten TeX.
Bilde
maxphone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 02/12-2011 20:30

Vil bare si at jeg synes du gjør en strålende jobb med videonene dine!

Du går frem i passelig tempo, med god og klar stemme. Bra!

Det var egentlig alt jeg skulle si :) Ros for flott initiativ og fortsett med den flotte jobben!

Ps: Sier ikke nei takk til flere derivasjonsoppgaver ;)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for tilbakemeldingen!

Kommer nok mer derivasjonsoppgaver etter hvert, men hvis du har en spesifikk oppgave du vil se løsning på, så kan du bruke kontaktskjema på mattevideoer.net. :)
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

La deg til men ingenting skjer. Er du ekstremt skjeldent på eller ? ^^

Du kan jo bare legge meg til og, ligger i profilen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Rart. Jeg la deg til, men har ikke sett deg online heller. Jeg får ikke til å gjøre det igjen, siden jeg allerede har lagt deg til.
Bilde
Svar