Trigonometri over 90°

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg har et kanskje litt merkelig spørsmål som sikkert kan være vanskelig å forstå:

Definisjonen for de trigonometriske funksjonene for vinkler under 90° er jo veldig naturlige.

Men definisjonene for de trigonometriske funksjonene når vinkelen er over 90°, er de bestemt fordi at det var de mest hensiktsmessige?





Og har vi fri vilje dersom naturlovene bestemmer alt? =P
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

En vinkel mellom 0 og 360 grader definerer en trekant i enhetssirkelen. Så det er rimelig å utvide definisjonen av de trigonometriske funksjonene til alle disse trekantene, selv om de har sider med negative lengder.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_circle

(Og bare noen av oss har fri vilje)
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Så definisjonen er den mest praktiske av flere mulige?

Den er jo ikke utledet "direkte" fra aksiomene, noen har jo tatt et valg og sagt at det skal være slik. Eller?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kork skrev:Så definisjonen er den mest praktiske av flere mulige?

Den er jo ikke utledet "direkte" fra aksiomene, noen har jo tatt et valg og sagt at det skal være slik. Eller?
Matematikk er tvers gjennom preget av at noen har tatt valg om at slik skal det være. Som regel så bruker vi det som unnskyldning hvis noe er uintuitivt ;)
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jo men de som jeg har vært borti til nå er jo utledet fra aksiomene og kan bare være slik det er. Tror jeg da, eller er det feil?

Mens med trig over 90° så er det jo flere måter dette "systemet" kunne vært bygget opp på. Her har jo noen måtte bestemt at cos i andre kvadrant skal være negativ osv.


Nei jeg bare lar det gå, jeg får tenke på dette når jeg har mer kunnskap.:roll:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

at cos over 90grader er negativt kommer jo direkte fra definisjonen av cos og sin

Et punkt på en sirkel med radius 1, har koordinatene

[tex](\sin x , \cos x)[/tex]

Og vi har definert dette koordinatsystem basert på den reelle tallinja (det er vel et system du kan klare å svelge som logisk) =)

Og utifra dette systemet, så faller bare definisjonene ut.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Joda jeg ser jo selvfølgelig at alt stemmer med definisjonen, men var vel helst selve definisjonen jeg satt og undret meg over. At selve definisjonen ikke er en selvfølge, bare den mest praktiske.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det er også verdt å merke at de trigonometriske identitetene vi har i dag ikke ville holdt generelt (dvs for vinkler over 90 grader) dersom vi hadde hatt en forskjellig definisjon av de trigonometriske funksjonene. Det jeg mener med dette er at dersom vi antar at identitetene skal holde for alle vinkler, må vi godta den utvidelsen av definisjonen vi har i dag.

Men som du sier, det er alltid blitt foretatt et valg et sted. Noen valg er likevel bedre enn andre.
Svar