Jobbe med matte i ferien. Naturlig fortsettelse etter R2?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Hallo folkens!

Til høsten skal jeg begynne på FysMat på NTNU, og jeg føler at jeg må holde matematikken ved like i ferien.

Kunne derfor tenke meg å jobbe litt videre fra R2 for å holde koken oppe og for å være godt forberedt. Jeg tenkte først på boka Sinus X fra et annet videregående kurs. (Her kan du se disse: http://sinusx.cappelendamm.no/)

Men jeg har på følelsen at det er bedre alternativer der ute. Dessuten kunne det alltids vært praktisk om jeg kunne ha skaffet noen i pdf. format. Føler ikke for å kjøpe en svær og dyr matematikk-bok som uansett skal byttes ut etter sommeren. Tenker også å supplere med Khan Academy.

Så ja - over til spørsmålet. Er det noen som vet om noen bøker som er fine å begynne på etter man har hatt R2? Det er et stort pluss hvis boka forklarer veldig godt og detaljert og ikke er ekstremt tettskrevet med 3000 ord per side. Jeg skal tross alt jobbe med dette i ferien så :D

Takk på forhånd,
flEinstein
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vil anbefale Calculus, Early Transcendentals av James Stewart.¨

http://www.stewartcalculus.com/media/4_home.php

Den er på engelsk, men høyskolematte har en tendens til å være på engelsk, så det burde du egentlig også venne deg til.

Også vil jeg anbefale å finne en bok som introduserer deg til Lineær Algebra. Dette er noe som undervises på førsteåret for de fleste høyskoleelever som går matematiske fag eller ingeniørfag.
Bilde
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Vet ikke om NTNU har forkurs i matte, du kan da sjekke ut hva som er pensum i dette, og se om du kan se på dette pensumet, må kontakte NTNU da, for å få pensumet.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det beste hadde selvsagt vært å kjøpe inn boken som undervises i Matte1
men dette er nok dessverre en bok som er satt sammen av NTNU, og er du ikke i nærheten av trondheim kan denne bli vanskelig å skaffe seg.

Om du leter litt på nettet finnner du sikkert en pdf av boken Alex anbefaler, er denne vi bruker i et tilsvarende kurs, og den er svært god.

Den skranter mye på slutten, men i begynnelsen er den som sagt meget god. (På slutten mener jeg ting som undervises i senere kurs)

Den har også en my innledning hvor den går igjennom kjent stoff fra VGS:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Takker for tips!

Skal sjekke ut den boka av James Stewart. Er bare fint at den er på engelsk forsåvidt. Jeg må vende meg til matte på engelsk uansett. Videre så gjør det ikke noe om den skranter litt på slutten. Jeg rekker ikke å jobbe meg gjennom hele i ferien uansett.

Jeg har forresten "Innføring i lineær algebra - med anvendelser" av Audun Holme i bokhylla her. Fikk den gratis, men har ikke åpnet den enda. Da kan jeg kanskje ta en titt i den? :wink:
BonaFide
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/12-2008 12:25

Tror du vil har mer nytte av å se på løsningsforslagene til eksamens oppgavene i ulike fag. Da får du innarbeidet drillen i faget. Deretter går du i tekst boken og leser det som er relevant. Resten er bare pleasure :)

Det er alltids logikker som går igjen i eksamen og da også i øvinger. Når man fanger opp logikkene, så får man forståelse som er relevant til eksamen.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

BonaFide skrev:Tror du vil har mer nytte av å se på løsningsforslagene til eksamens oppgavene i ulike fag. Da får du innarbeidet drillen i faget. Deretter går du i tekst boken og leser det som er relevant. Resten er bare pleasure :)

Det er alltids logikker som går igjen i eksamen og da også i øvinger. Når man fanger opp logikkene, så får man forståelse som er relevant til eksamen.
Løsningsforslag til eksamen er ubrukelige hvis man ikke skjønner stoffet. Den tradisjonelle metoden (lese først, så øve) er nok best.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Det beste hadde selvsagt vært å kjøpe inn boken som undervises i Matte1
men dette er nok dessverre en bok som er satt sammen av NTNU, og er du ikke i nærheten av trondheim kan denne bli vanskelig å skaffe seg.
Kan ikke denne kjøpes på nett i tapir/akademika sin nettbutikk og fås sendt i posten?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er godt mulig, det har jeg faktisk ikke sjekket. :oops:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Tom Lindstrøms "Kalkulus" er absolutt en av de beste mattebøkene jeg har vært borti. En god idé kan være å bruke den, og gjøre de oppgavene som ble gitt i løpet av et semester med Kalkulus-kurset. Se f.eks her: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... T1100/h11/ (under "Ukeoppgaver")

Du lærer også mye matte av å snakke om det - så ikke nøl med å stille spørsmål her, eller andre sider.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

espen180 skrev:
BonaFide skrev:Tror du vil har mer nytte av å se på løsningsforslagene til eksamens oppgavene i ulike fag. Da får du innarbeidet drillen i faget. Deretter går du i tekst boken og leser det som er relevant. Resten er bare pleasure :)

Det er alltids logikker som går igjen i eksamen og da også i øvinger. Når man fanger opp logikkene, så får man forståelse som er relevant til eksamen.
Løsningsforslag til eksamen er ubrukelige hvis man ikke skjønner stoffet. Den tradisjonelle metoden (lese først, så øve) er nok best.
Enig
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Takk for svar!

Jeg har sett innleggene, men jeg har helt glemt å svare. Nå er det såpass heftig i innspurten her, så jeg rekker ikke å ta fatt på noe ekstra enda. Men så fort sommerferien begynner. :D
del
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/05-2012 22:07
Sted: Trondheim

Gratulerer med valg av fysmat, og velkommen til Trondheim!

Nå er vi alle forskjellige, men personlig ville jeg ikke anbefalt å lese så mye før du kommer opp/ned hit. Bruk ferien på å slappe av og lade batteriene, eventuelt tjene litt penger som du sårt vil trenge i studietida. Bruk også litt tid på å undersøke fagvalg og få på plass alt det praktiske før du flytter hjemmefra.

Første semester på fysmat er veldig greit med ITGK, matte 1, mekfys og exphil. Føles som en naturlig overgang fra videregående der du både i fysikken og matten får repetert det du trenger før moroa begynner. Vær altså ikke redd for at du "må holde matematikken ved like", for det er en relativt myk start.

Vil du alikevel ha en kickstart vil kanskje disse videoene være gode for å få det konseptuelle på plass. Da burde oppgavene gå veldig greit og du flyte gjennom matte 1: http://www.academicearth.org/courses/calculus

Hvis målet ditt er toppkarakterer gjennom studietida forutsetter det såklart en solid innsats med mye lesing og oppgaveløsning, men er du student i Trondheim "må" du også ta del i studentfrivilligheten. Det er ekstremt lærerikt og en viktig utviklingsarena. Uansett om det er gjennom ISFIT, Nabla, NTNUI, Uka, Samfundet eller noe helt annet vil jeg anbefale deg å engasjere deg tidlig.

Men vi er som sagt forskjellige og hvis du vil prioritere fag (og spesielt mattefagene), anbefaler jeg å ta et ekstrafag allerede første semester. Det er det greieste semesteret på fysmat og du vil trolig ikke angre på at du valgte et ekstra fag denne høsten. Blir det for mye jobb, kan man uansett melde seg av. TMA4110 Matematikk 3, MA1301 Tallteori eller TMA4140 Diskret matematikk er da fagene du burde snuse på i mine øyne. Da blir det naturligvis boka i dette faget du burde kjøpe.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre ;)
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Takk for et langt og utfyllende svar! Det var til stor hjelp!

Det er hvert fall godt å høre at jeg ikke må slite meg ut i sommer for å i det hele tatt overleve. Hår både lyst til å ta del på studentaktivitetene samtidig som jeg vil prøve på toppkarakterer, så jeg får se om det er mulig å balansere det.

Ang. ekstrafag første semester. Jeg ser du lister opp TMA4110 Matematikk 3, MA1301 Tallteori eller TMA4140 Diskret matematikk. Er noen av disse overhode mulige å ta mtp. hvilken bakgrunn jeg har første semester? Altså bare R2. Jeg vil tro f.eks matematikk 3 krever matematikk 1 og 2?

Takker på forhånd for svar. :wink:
Svar