Muntlig eksamen i Naturfag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

lurer på om noen her har hatt muntlig eksamen i naturfag og hvordan er den lagt opp?

Hva slags oppgaver er typiske i naturfag muntlig eksamen og hvordan bør man forbrede seg?

ser frem til gode råd....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Jeg hadde muntlig naturfag eksamen (privatist) i vinter, og dette var hvordan min eksamen var;

30 Minutter før eksamen fikk jeg et tema. Det var veldig vidt, besto vel omtrent av 35-40% av pensum. Disse tretti minuttene ble brukt til å skrive raske notater og en liten plan for hvordan framføringen/samtalen skulle foregå.

Etter de tretti minuttene ble jeg kalt inn, og skulle begynne. De fleste som hadde vært der før meg hadde visstnok hatt samtale med sensor/eksaminator, men jeg foretrekker å foredra, så jeg stelte meg ved tavla og tegnet og forklarte derfra i stedet.

Jeg gikk gjennom forskjellige temaer, og lot eksaminator spørre dersom noe var uklart eller om han ønsket noe utfyllende informasjon. Deretter neste tema. Helt til slutt fikk sensor og eksaminator mulighet til å spørre om hva de selv ønsket, og dett var dett!

Lykke til med din eksamen!
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk for konstruktivt tilbakemelding herr fuglegutt. Er det noen andre her som har hatt naturfageksamen og som kan forklare hvordan varmepumpe og solcellepanel funker?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
rvp92
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 01/06-2012 19:59

hadde selv i vinter og da var det forsøk også. men det kan være alt fra måle hvor radioaktiv en stein er til å forklare hva et alkalisk element er.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Tok det som privatisteksamen for et par år tilbake, og da bare møtte jeg opp for så å bli utspurt i 30 min i hovedsak ett enkelt tema, men kom inn på flere andre etter hvert. Ingen forberedelsestid, slik som han ene her nevner. Muntlige eksamener er lokalt gitt, og kan derfor variere fra skole til skole, og du bør derfor høre nærmere med skolen din om hvordan opplegget ditt er.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk, men er det noen sider der det er en bra sammendrag av hele pensum?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar