Herregud

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Innlegg: 118
Registrert: 03/02-2011 17:11

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elev ... d=10045834

Jeg får lyst til å grine... Er det rart læreryrket er lavstatus når kravene for å komme inn er så lave som de er?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja lærerhøyskolen har lave krav, men på NTNU, UIO og UIB er det andre boller. Her kreves master i hovedfaget, og minst 87.5 poeng i andrefaget for å undervise. Men dette angående lærere har da vært tatt på maaange ganger før på forumet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

VG skrev:- Dette er svært dårlig. Vi har havnet så lavt at det ikke er målbart dårligere. Nå må vi vente på at dette snur, sier Siqveland til VG.
Må si jeg har vært heldig med mine mattelærere opp gjennom tiden.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå er jo dette en typisk sensasjonell VG-artikkel, som nesten kan gi inntrykket av at studentene ikke kan regne med prosenter. Jeg tror neppe at prosentregning er "helt gresk" for lærerstudentene. Det er vel ikke å vite hva som skal gjøres de sliter med, men heller å utføre selve utregningen uten kalkulator. Det er ikke noe nytt at befolkningen har blitt dårligere i hode- og papirregning etter hvert som kalkulatorene har tatt over. Nå syns i alle fall jeg det er konseptene i matematikken som er viktig, ikke selve utregningen. (Men selvsagt bør alle kunne utføre enkle delestykker som 135/250.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

malef skrev:Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
Synes det er det mest suspekte her.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Have no fear, UDL is here!

Hadde vært nice om flere folk bare visste at det fantes. Virker som folk bare gir opp på ting de ikke umiddelbart forstår ut fra boka.
Bilde
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

malef skrev:Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
Det var vel det som sjokkerte meg mest i artikkelen også..
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Snart blir det som i afghanske barneskoler hvor elevene har høyere kompetanse og utdanning enn lærerne!!

YIPPI!!!!!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Yung Paso skrev:Snart blir det som i afghanske barneskoler hvor elevene har høyere kompetanse og utdanning enn lærerne!!
Kilde? Dette skulle jeg likt å lese mer om.
Bilde
runarm
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 12/10-2012 15:09

...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

runarm skrev:...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Regnerekkefølge! Alltid utfør multiplikasjonen før du adderer.

2 + 2 * 2 = 2 + 4 = 6
Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

runarm skrev:...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Det er rett og slett en konvensjon. For at alle skal tolke et matematisk uttrykk på samme måte er det viktig at vi har noen regler som sier hvilke operasjoner som skal skje først og sist. Det vi har blitt enige om er at man først skal regne ut eventeulle parenteser. Deretter potenser, så ganger og deler man, og til slutt pluss og minus.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar