http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elev ... d=10045834
Jeg får lyst til å grine... Er det rart læreryrket er lavstatus når kravene for å komme inn er så lave som de er?
Herregud
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Tja lærerhøyskolen har lave krav, men på NTNU, UIO og UIB er det andre boller. Her kreves master i hovedfaget, og minst 87.5 poeng i andrefaget for å undervise. Men dette angående lærere har da vært tatt på maaange ganger før på forumet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nå er jo dette en typisk sensasjonell VG-artikkel, som nesten kan gi inntrykket av at studentene ikke kan regne med prosenter. Jeg tror neppe at prosentregning er "helt gresk" for lærerstudentene. Det er vel ikke å vite hva som skal gjøres de sliter med, men heller å utføre selve utregningen uten kalkulator. Det er ikke noe nytt at befolkningen har blitt dårligere i hode- og papirregning etter hvert som kalkulatorene har tatt over. Nå syns i alle fall jeg det er konseptene i matematikken som er viktig, ikke selve utregningen. (Men selvsagt bør alle kunne utføre enkle delestykker som 135/250.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Det var vel det som sjokkerte meg mest i artikkelen også..malef skrev:Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det er rett og slett en konvensjon. For at alle skal tolke et matematisk uttrykk på samme måte er det viktig at vi har noen regler som sier hvilke operasjoner som skal skje først og sist. Det vi har blitt enige om er at man først skal regne ut eventeulle parenteser. Deretter potenser, så ganger og deler man, og til slutt pluss og minus.runarm skrev:...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Elektronikk @ NTNU | nesizer