Dårlig stemning på forumet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det er fint at slike ting diskuteres. Mitt inntrykk er at det stort sett hersker fred og fordragelighet på forumet.

Dersom noen brukere kommer over innlegg som er støtende eller av annen grunn upassende er det fint om moderator får beskjed. Vi sletter innlegg av ovennevnte type.

Når det gjelder spørsmålsstillere / trådstartere er det viktig å være klar over at forumet ikke er et sted der lekser og innleveringer blir gjort for deg. For å ha nytte av dette er det lurt å bruke tid på spørsmålet, og forklare hva du har gjort og tenkt i forhold til oppgaven FØR du stiller spørsmålet.

Forumet er ren veldedighet og jeg vil benytte anledningen till å takke alle bidragsytere, noen utmerker seg med en høy frekvens og et høyt presisjonsnivå. Uten dere ville det være umulig å ha et så innholdsrikt og levende forum.
Mvh
Kenneth
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Andreas345 skrev: Det kan også være frustrerende å hjelpe folk som er lite flink til å stille konkrete spørsmål slik Alex855 sier. Men frustrasjonen som oppstår av dette kan bli mindre hvis vi kunne laget en mal på hvordan en post burde bli opprettet slik som http://www.physicsforums.com/ har. Se:
http://www.physicsforums.com/showpost.p ... ostcount=2

Kode: Velg alt

[b]1. The problem statement, all variables and given/known data[/b]



[b]2. Relevant equations[/b]



[b]3. The attempt at a solution[/b]

Dette har jeg faktisk tenkt på selv. Jeg er veldig for en slik mal i hjelpedelen av forumet. Det gjør det lettere for den som prøver å hjelpe og forstå nøyaktig hvor brukeren sliter og det gjør kanskje at terskelen for å prøve selv blir litt høyere. Det er flere ganger jeg har vært på vei til å opprette en tråd her inne og i det øyeblikket jeg skriver ned problemet forstår jeg hvordan det skal løses. Så, jeg stemmer for.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Andreas345 skrev:Må forresten påpeke at en av de brukerne jeg liker å hjelpe best må være malef han/hun er prakteksempel på hvordan man stiller gode spørsmål og takker alltid for svar! Takk til deg.
Det var hyggelig å høre - jeg kan ikke annet enn takke :o

Personlig tror jeg dette må være et av verdens hyggeligste forum. Det siste året har jeg brukt så godt som all min fritid på å å lære meg matte, og dette forumet har vært en sann gullgruve. Den jevne skoleelev har gjerne et litt annet forhold til læringen og verdien av hjelpen som gis, og det har jeg forståelse for. Og litt misnøye og frustrasjon må man regne med når antall brukere er såpass høyt. Det er som kjent umulig å gjøre alle til lags. Forslaget til retningslinjer kan gjerne gjøres til sticky, men ellers er min mening at alt er vel :)

Tusen takk til alle dere som bidrar med kunnskaper, tid, tålmodighet og motivasjon! Jeg har lært enormt mye av dere. Og en liten takk til dere Turister som er innom en gang, får et svar og forsvinner uten en lyd. Jeg har lært en god del av å svare og gruble på spørsmålene deres også ;)

Edit: Og selvsagt takk til dere som driver/eier forumet!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vi skal se på den foreslåtte struktur, den kan være aktuell for vgs. og oppover. I mellomtiden kan man jo utvise høflighet og avstå fra typen “Jeg trenger hjelp nå” innlegg. Da burde man trolig postet innlegget i går.....

Mvh
Kenneth
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Karl_Erik skrev:En ting til jeg glemte å nevne som jeg er usikker på om egentlig er relatert til dette, men la gå - det virker som mange som spør om hjelp ikke egentlig skjønner sitt eget beste i den forstand at de virker mer opptatte av å få hjelp til å løse en konkret oppgave enn av å få hjelp til å forstå den generelle kunnskapen de trenger for å løse oppgaven.

Jeg vet ikke helt hva dette problemet kommer av og hvordan man fikser det - mistenker at det til en viss grad kommer av lærere som ikke forklarer stoffet nærmere enn 'sånn løser man denne typen oppgaver', som fører til at elevene aldri utvikler noen forståelse for matematikken utover et sett med oppgavetyper, og til en viss grad av at elevene havner på etterskudd med pensum og skippertaksleser til prøver.
Nå har jeg pga av tidsmange, dessverre, måtte trekke meg noe vekk, men bruker å følge litt med i åpent forum for, vel. Interessant :)

Til poenget. Dette har jeg også lagt merke til, spesielt i ungdomskole-forumet. Det er kanskje ikke så rart, for jeg hadde ikke visst at det var et underliggende konsept å skjønne da jeg gikk i 10-ende klasse.

Jeg husker det var vanlig, da jeg var mest aktiv her for et par år siden, å bare kjøre på med svaret. Det hente jeg også gjorde det, spesielt om personen hadde dårlig folkeskikk. Da gikk det en liten jammen i meg og tenkte "Svaret er 5 suck on that!"

Men, generelt så prøvde jeg å finne ut hvor forståelsen stoppet opp, og prøve å forklare konseptet personen ikke skjønte. Gjerne med eksempel som lignet men ikke var identisk (Altså, prøvde å komme på noe annet enn å bytte ut tallene).

Det er ofte en lang kamp og få dem til å skjønne det, og av og til får de det ikke til i det heletatt. Men de gangene de skjønner det, så er det priceless å se når det går opp et lys for de :)

Mine to cents før jeg trekker meg tilbake til lurke-modus igjen 8-)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dinithion skrev:Men de gangene de skjønner det, så er det priceless å se når det går opp et lys for de :)
Enig! Det er en viktig grunn til at folk har tusenvis av innlegg her tror jeg :)

Jeg er ikke helt enig i at det var vanlig å bare kjøre på med svaret for et par år siden. Så lenge jeg har vært her har de som hjelper i grunn vært flinke med å spørre ledende spørsmål eller komme med hint i stedet for å bare kjøre på med svaret. Av og til er noen kanskje litt vel kjappe på avtrekkeren, meg selv inkludert, men stort sett har jeg inntrykk av at de fleste er enige om at det er den beste måten å hjelpe på.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

malef skrev:
Andreas345 skrev:Må forresten påpeke at en av de brukerne jeg liker å hjelpe best må være malef han/hun er prakteksempel på hvordan man stiller gode spørsmål og takker alltid for svar! Takk til deg.
Det var hyggelig å høre - jeg kan ikke annet enn takke :o

Personlig tror jeg dette må være et av verdens hyggeligste forum. Det siste året har jeg brukt så godt som all min fritid på å å lære meg matte, og dette forumet har vært en sann gullgruve. Den jevne skoleelev har gjerne et litt annet forhold til læringen og verdien av hjelpen som gis, og det har jeg forståelse for. Og litt misnøye og frustrasjon må man regne med når antall brukere er såpass høyt. Det er som kjent umulig å gjøre alle til lags. Forslaget til retningslinjer kan gjerne gjøres til sticky, men ellers er min mening at alt er vel :)

Tusen takk til alle dere som bidrar med kunnskaper, tid, tålmodighet og motivasjon! Jeg har lært enormt mye av dere. Og en liten takk til dere Turister som er innom en gang, får et svar og forsvinner uten en lyd. Jeg har lært en god del av å svare og gruble på spørsmålene deres også ;)

Edit: Og selvsagt takk til dere som driver/eier forumet!
Her må jeg si meg sterkt enig i det malef sier. Har vært uvurderlig bra hjelp å få her! Det er raskt, veiledende og bidrar sterkt til at man faktisk må bruke hue litt selv.
Fire stykker jeg har bitt meg merke i som gir veldig gode svar på spørsmål, er fuglagutt, nebuchadnezzar, Aleks og vektormannen. Nå har ikke jeg vært på forumet for lenge, så er sikkert flere;)

Et tiltak kan være rimelig enkelt. Man trenger ikke å bruke tid på å svare dårlige innlegg med lite presisjon. En sticky hadde selvsagt vært greit, men tviler sterkt på at det vil være mange som orker å lese det. Spesielt dem som kun er inne her for å få et svar på en oppgave.
Det må også settes klare grenser om at man ikke kan få en full utrengning her. Hadde faktisk vært greit hvis alle som hjelper følger den retningslinja, noe det virker som de fleste gjør.

Håper dere alle fortsetter med å holde forumet oppe, det er uvurderlig for studenter som meg som planlegger å ta bachelor i matematikk ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

Jeg er ikke enig. Er her ikke så ofte, men føler jeg blir tatt godt imot. Får alltid gode svar. Om jeg fortsatt ikke forstår, så får jeg hjelp til å komme dit.

Er også medlem av mange andre forum og opplever en helt annen stemning (i negativ retning) på de fleste av disse.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jeg er ikke enig at det har vært direkte dårlig stemning i forumet.
Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått. Flere i forumet står nok i samme situasjon som meg - lærer seg matte på egenhånd. Hjelpen man mottar her er derfor til stor, stor hjelp.

Jeg synes det er bra at de som hjelper ønsker at man skal vise til hva det er man trenger hjelp med/hvor man står fast osv. Det er på den måten man lærer = ved å prøve selv.
Samtidig har jeg selv erfart at det finnes oppgaver jeg rett og slett ikke klarer å komme i gang med. Her blir det ofte vanskelig når "kravet" er at man skal vise hvor langt man selv har kommet - for de gangene det har skjedd, har jeg dessverre ingenting å vise til. Om jeg har en idè om hvilke metoder jeg kan bruke, prøver jeg å nevne det.

Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med både forumet og de som er så snill å bruke tiden sin til og hjelpe! Tusen takk! :D
Svar