Dårlig stemning på forumet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Hei!

Jeg føler at unødvendig ofte er dårlig stemning på matematikk.net. Jeg vet ikke om jeg er den eneste som føler det slik, men jeg synes at mange er uhøflige i innleggene sine.

Jeg sikter til innlegg av typen:
"Du er dum som ikke forstår dette"
"Du er elendig til å forklare ting"
"Du er lat"
"Du kommer aldri til å forstå dette"

Jeg har i alle fall sett meg lei av slike innlegg og diskusjoner. Jeg vet at vi har retningslinjer for skikk og bruk på forumet.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=19591

Det jeg dermed skulle ønske er at man i større grad tar tak i brudd på disse reglene. Jeg skulle også ønske at disse retningslinjene ble mer synlige på nettsida. Jeg ønsker dessuten at flere tar tak i seg selv og faktisk tenker seg om før de skriver noen av innleggene de publiserer.

Håper at andre kan dele sine synspunkter på dette området. Jeg kan da ikke være den eneste som synes det er for mye skittkasting på forumet?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, jeg er uenig. Selvsagt er det noen ganger man føler at man prøver å hjelpe ved å skrive endeløst lange innlegg, bare for å få høre "jeg skjønner fremdeles ikke, kan du utdype?" uten at man presiserer hva man trenger hjelp til. Det er faktisk EKSTREMT frustrerende.

Men jeg har foreløpig ikke sett innlegg av typen "du er dum". Der tror jeg du overdriver.

Forumet er en uendelig stor kilde til kunnskap hvis man bare presiserer hva man trenger hjelp til, istedet for å skrive at man trenger hjelp til et enormt emne uten å presisere hva det er som er vanskelig å forstå.

Det blir litt som å si "kan noen forklare R1 til meg?". Som du sikkert skjønner så blir det faktisk nøyaktig slik når man summerer opp alle emnene som har blitt forespurt på den måten. Og det er ikke en overdrivelse engang.

Det er ikke mitt formål å henge ut noen ved å imitere innlegg, fordi jeg vet at ting kan være vanskelig. Men når man ber om hjelp så har man et etisk ansvar å faktisk vise hva man har prøvd slik at det er LETTERE å hjelpe deg med det du står fast på. Ikke bare si "utdyp mer, takk".
Bilde
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Jeg er enig i at stemningen kan være dårlig, men vil heller si at det er omvendt hvor den dårlige stemningen kommer fra. De som lager postene er lite flink til å takke de som tar seg tid til å hjelpe de. Vil faktisk si at folk har blitt mer late og mer forlangende over årene i spørsmålene sine.

Det kan også være frustrerende å hjelpe folk som er lite flink til å stille konkrete spørsmål slik Alex855 sier. Men frustrasjonen som oppstår av dette kan bli mindre hvis vi kunne laget en mal på hvordan en post burde bli opprettet slik som http://www.physicsforums.com/ har. Se:
http://www.physicsforums.com/showpost.p ... ostcount=2

Kode: Velg alt

[b]1. The problem statement, all variables and given/known data[/b]



[b]2. Relevant equations[/b]



[b]3. The attempt at a solution[/b]



Må forresten påpeke at en av de brukerne jeg liker å hjelpe best må være malef han/hun er prakteksempel på hvordan man stiller gode spørsmål og takker alltid for svar! Takk til deg.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Retningslinjene stille endel krav til trådstarter. I den grad det har oppstått dårlig steming i det siste, heller jeg mot å mene at det skyldes at ikke denne ikke ikke har oppfylt disse kravene i tilstrekkelig grad.


Men jeg mener uansett det er fint at slike ting blir tatt opp, så får vi se hva de andre her mener :)
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Utsagn av typen "Du er dum" forekommer heldigvis sjeldent , men de burde ikke forekomme i det hele tatt.

Det er klart at dette går i begge retninger. Det blir presisert i de 3 første punktene på siden jeg linket til hvordan man bør spørre om hjelp. Jeg skulle bare ønske at dette kom tydeligere frem på forumet som Aleks855 sier. Jeg blir f.eks. skuffet når jeg ikke får tilbakemelding når jeg en sjelden gang forsøker å hjelpe noen. Jeg gidder heller ikke hjelpe noen som ikke spør om noe konkret.

Likevel er det viktig å tenke på hvordan forumet oppleves for nye brukere.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I min erfaring, så er de fleste nye brukere veldig flinke på å vise hva de har prøvd, hvis vi nevner at vi forventer det. Jeg vil gå så langt som å ikke si at det er nye brukere som oppfører seg utakknemlig.
Bilde
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg synes likevel at retningslinjene burde være lett tilgjengelige (De ligger litt skjult). På den måten har man noe konkret å referere til dersom man ønsker at noen skal ta mer hensyn i innleggene sine. Da blir det klart at det er forumets regler og ikke ens personlige regler.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

For det første: jeg poster ikke så mye på hjelpeforumet for tiden, og prøver på ingen måte å kritisere de som setter av tid til å gjøre det. Stort sett er ting supre, noe man kan se hver gang eksamenstida nærmer seg.

Når det er sagt er jeg til dels enig og til dels uenig i at det er mye skittkasting på forumet. Jeg synes det virker som ting stort sett går veldig greit for seg, og som folk får den hjelpen de trenger uten å føle seg nevneverdig støtt. Så noe stort forbedringspotensiale blant 'hjelperne' på forumet tror jeg ikke det er.

Når det er sagt hender det også at ting går en tanke hardt for seg. Noen ganger merker jeg at folk som hjelper andre folk med ting førstnevnte mener sistnevnte 'egentlig burde forstå' eller noe lignende har det lett for å skinne gjennom i en halvspydig bisetning. Andre ganger er det mer direkte, eksempelvis følgende innlegg:
Nebuchadnezzar skrev:Så rembrandt din strategi er å bare blindt pugge eksemplene som er gitt i denne tråden, for at du skal stå på eksamen. Det var da noe til strategi og.

Lærer du deg hvordan induksjon faktisk fungere ( eksempelvis ved å lese svarene du har fått i denne tråden nøye, eller se videoene Alex lenket til) vil du klare alle slike oppgaver.

Her er enda en oppgave som tar opp mye det samme

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=31165

Men! DU LÆRER INGENTING SÅ LENGE DU IKKE REGNER OG PRØVER SELV.

Det er så altfor enkelt å si: "Nei, asa det her fikk jeg ikke til kniiiis" når en ikke har prøvd en gang. [/u]
Det er flere gode råd her. Samtidig er det også en del spydighet som også gjør at sjansen for at noen hører på disse gode rådene er ganske liten. Det gjør fort også at folk går i forsvarsmodus og konkluderer med at "matematikk.net hater meg og vil heller si hvor dum jeg er enn å hjelpe meg" selv om dette utifra resten av tråden er rimelig langt unna sannheten.

Om man vil tolke dette som "folk som spør om hjelp burde bli bedre til å spørre og behandle hjelpen de får" eller som "folk som hjelper burde være mer tålmodige" blir kanskje begge litt feil. Jeg kan selvfølgelig forstå at det føles frustrerende å bruke tid og krefter på å hjelpe folk uten at de synes å sette merkbar pris på det, og er i stor grad enig i at det er mange som spør om ganske mye og takker for ganske lite, men om man føler man har gjort det man kan og resten er arbeid trådstarter må gjøre selv kan man kanskje heller trekke seg ut av tråden med noe i retning "jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer" uten nødvendigvis å utbrodere hva man måtte mene om trådstarter.

Til slutt var det ikke meningen å henge ut noen, og jeg tok dette eksempelet utelukkende fordi det var det siste jeg kunne huske å ha lest.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, jeg må si meg enig med det Karl Erik sier.

Selv er jeg veldig opptatt av å kunne lære bort det jeg kan, men i bunn og grunn så er det dugnadsarbeid. Så vidt jeg vet så er det ingen som får betalt for å skrive glimrende innlegg. Valutaen vi verdsetter er derfor takknemlighet, og i min erfaring så hjelper det enormt.

Rosen man får på frivillig arbeid er tross alt det vi har å bygge videre på, og det motiverer til videre hjelp. Det er også slik UDL.no drives per dags dato. Kun på goodwill.

Således er det imponerende hvor mange innlegg enkelte på forumet har, hvis man tar i betraktning hvor stor prosentandel av innleggene som er hjelpende, og ikke forespørsler om hjelp.
Bilde
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

En ting til jeg glemte å nevne som jeg er usikker på om egentlig er relatert til dette, men la gå - det virker som mange som spør om hjelp ikke egentlig skjønner sitt eget beste i den forstand at de virker mer opptatte av å få hjelp til å løse en konkret oppgave enn av å få hjelp til å forstå den generelle kunnskapen de trenger for å løse oppgaven. Dette kommer til uttrykk gjennom måten mange er lite villige til å fortelle hva de egentlig har prøvd eller måtene de kommer fram til feil svar på. Dette er ubrukelig om alt du er interessert i er å kunne løse den ene oppgaven, men om du er interessert i å finne ut hva du misforstår og rette på det er det nærmest uvurderlig.

Jeg vet ikke helt hva dette problemet kommer av og hvordan man fikser det - mistenker at det til en viss grad kommer av lærere som ikke forklarer stoffet nærmere enn 'sånn løser man denne typen oppgaver', som fører til at elevene aldri utvikler noen forståelse for matematikken utover et sett med oppgavetyper, og til en viss grad av at elevene havner på etterskudd med pensum og skippertaksleser til prøver.

Å løse det blir da fort verre, men det kan, tror jeg, være greit å minne folk på at det som i det lange løp blir minst arbeid for dem er å få mer generell hjelp enn "sånn løser du denne oppgaven", og at det derfor er i deres egen interesse å komme med mer detaljerte spørsmål og løsningsforsøk - det er ikke ment som arbeid de må legge ned for å bevise at de har prøvd og er 'verdige' å få hjelp i en eller annen absurd forstand..
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Karl_Erik skrev:For det første: jeg poster ikke så mye på hjelpeforumet for tiden, og prøver på ingen måte å kritisere de som setter av tid til å gjøre det. Stort sett er ting supre, noe man kan se hver gang eksamenstida nærmer seg.

Når det er sagt er jeg til dels enig og til dels uenig i at det er mye skittkasting på forumet. Jeg synes det virker som ting stort sett går veldig greit for seg, og som folk får den hjelpen de trenger uten å føle seg nevneverdig støtt. Så noe stort forbedringspotensiale blant 'hjelperne' på forumet tror jeg ikke det er.

Når det er sagt hender det også at ting går en tanke hardt for seg. Noen ganger merker jeg at folk som hjelper andre folk med ting førstnevnte mener sistnevnte 'egentlig burde forstå' eller noe lignende har det lett for å skinne gjennom i en halvspydig bisetning. Andre ganger er det mer direkte, eksempelvis følgende innlegg:
Nebuchadnezzar skrev:Så rembrandt din strategi er å bare blindt pugge eksemplene som er gitt i denne tråden, for at du skal stå på eksamen. Det var da noe til strategi og.

Lærer du deg hvordan induksjon faktisk fungere ( eksempelvis ved å lese svarene du har fått i denne tråden nøye, eller se videoene Alex lenket til) vil du klare alle slike oppgaver.

Her er enda en oppgave som tar opp mye det samme

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=31165

Men! DU LÆRER INGENTING SÅ LENGE DU IKKE REGNER OG PRØVER SELV.

Det er så altfor enkelt å si: "Nei, asa det her fikk jeg ikke til kniiiis" når en ikke har prøvd en gang. [/u]
Det er flere gode råd her. Samtidig er det også en del spydighet som også gjør at sjansen for at noen hører på disse gode rådene er ganske liten. Det gjør fort også at folk går i forsvarsmodus og konkluderer med at "matematikk.net hater meg og vil heller si hvor dum jeg er enn å hjelpe meg" selv om dette utifra resten av tråden er rimelig langt unna sannheten.

Om man vil tolke dette som "folk som spør om hjelp burde bli bedre til å spørre og behandle hjelpen de får" eller som "folk som hjelper burde være mer tålmodige" blir kanskje begge litt feil. Jeg kan selvfølgelig forstå at det føles frustrerende å bruke tid og krefter på å hjelpe folk uten at de synes å sette merkbar pris på det, og er i stor grad enig i at det er mange som spør om ganske mye og takker for ganske lite, men om man føler man har gjort det man kan og resten er arbeid trådstarter må gjøre selv kan man kanskje heller trekke seg ut av tråden med noe i retning "jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer" uten nødvendigvis å utbrodere hva man måtte mene om trådstarter.

Til slutt var det ikke meningen å henge ut noen, og jeg tok dette eksempelet utelukkende fordi det var det siste jeg kunne huske å ha lest.
Jeg er prinsipielt enig i det meste du sier Karl Erik. Men slik jeg ser det, er ikke det siterte eksemplet så nyttig når det er tatt ut av kontekst. Det er ingen grunn til å skulle gå i detalj hva gjelder enkelte poster, føljetonger eller personer, men jeg mener at det finnes en viss takhøyde innenfor de gitte retningslinjene.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Uten at jeg akal gå inn i forsvarsposisjon for hva jeg skriver og ikke skriver på forumet. Så sikter jeg til at brukeren innlegget var rettet mot har en lang historie (sikkert på par å hundre innlegg) hvor det vises liten til ingen egen innsats, krav på krav om bedre forklaringer, krav til ferdigskrevne løsninger og listen bare fortsetter.

Poenget mitt er at en ikke kan ta ting ut av kontekst. Det finnes et hav av måter å hjelpe folk på, alt fra å gi deler av løsningen, hint til løsning, lenker til relevant info osv. En må se ann hver person, og prøve ulike strategier for å hjelpe vedkommende.

Et fåtal ganger er den beste strategien en (wake up call) reall oppvekker, som sier at Øy! jobber ikke du, vil du stryke til eksamen/neste prøve.

Og det syntes jeg er greit, noen ganger er det bra og være ærlig og ikke "sugar coat the truth", ha på seg varsome grytekluter og gå med hjelm inne.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Nå har jeg tilfeldigvis observert at brukeren Nebuchadnezzar svarer i sitt innlegg tidligere har vært vel så spydig mot ham igjen, bl.a. med frekk kritikk av et av hans løsningsforslag. Så vi skal ikke henge ut ham for mye.

Det var jo tross alt bare et eksempel:)

Når det er sagt er det fortsatt en mulighet å sende en privat melding til en bruker. Det kan være kjedelig for andre å overvære disse diskusjonene.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Fibonacci92 skrev:Det kan være kjedelig for andre å overvære disse diskusjonene.
Nå må du gi deg. Er jo det beste med forum på internett! ;)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Hvordan er stemningen for å få på plass noe ala physicsforums.coms
"1. The problem statement, all variables and given/known data

2. Relevant equations

3. The attempt at a solution" ?

Nyttig, eller for stivt?
Svar