Matematikk x eller uni. bok

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Hvilken mattebok bør jeg velge?

Matematikk X
3
20%
Universitetsbøker
12
80%
 
Stemmer totalt: 15
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

Hei, jeg går på vgs, men er ferdig med matematikken her og har tenkt å ta matematikk videre. Jeg finner diskret matematikk og tallteori ganske interesant.

Hva tenker dere er best, å ta Matematikk X som en oppvarmer til universitetet, eller bare begynne rett på universitetsbøkene? Jeg kommer til å studere på egenhånd.

Jeg leser for øvrig Kalkulus av Tom Lindstrøm nå (har kommet meg ca. halvveis).

Og hvis dere synest at jeg burde begynne med uni-bøkene, hvilke bøker anbefaler dere og eventuelt hvilke anbefalerer dere ikke.

Takk for at dere tok dere tid til å svare :)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Hvis du takler Tom Lindstrøm sin bok fint ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne klare å lese andre universitetsbøker (regner med at du kan nok engelsk).

"Elementary Number Theory" av Burton synes jeg var en god bok i tallteori. "Linear Algebra" av Friedberg er også å anbefale.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kan også fortsette med mer Lindstrøm. Han har sammen med Klara Hveberg skrevet Flervariabel analyse med lineær algebra. Hvis du ikke får nok av Lindstrøm, kan du etter fortsette med notatene hans i reell analyse.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Kan også anbefale de samme bøkene som Svinepels anbefaler.

Hvor gammel er du, og hvilket årstrinn er du på?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har selv fått smaken for Diskret Matte på høyskolen, og har ikke hatt X. Det er nok ingen problem å hoppe rett uti uni-bøkene når du har interessen for det. Det er ikke et enormt steg hvis du allerede er på godfot med det aller meste av VGS-pensum.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Bøkene "Visual complex analysis" og "Visual group theory" er gode bøker som burde være tilgjengelige for deg. Jeg hadde spesiellt mye glede av førstnevnte som jeg leste en sommerferie.

Begge bøkene er geometrisk anlagt, noe jeg anser som en god egenskap. Det legges for mye vekt på umotivert symbolmanipulasjon i mange lærebøker.
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

Takk for svar alle sammen :) Jeg kommer nok med det første til å begynne med Elementary Number Theory, siden den allerede er på skolebiblioteket, men de nevnte bøkene er absolutt vurdert for senere lesing.
Når det gjelder
Fibonacci92 skrev: Hvor gammel er du, og hvilket årstrinn er du på?

Så er jeg 17 år og går 2. året på vgs. Tok all matten i løpet av 1. året på vgs. (1T, fulgte vanlig undervisning, R1, privatist til jul og R2, privatist til sommer) og gikk ut med gode karakterer. Jeg tok all matten første året fordi jeg synest at det er bedre å få noen utfordringer og ha stor utvikling enn å ikke ha utfordringer i det hele.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal du begynne med tallteori vil jeg anbefale deg å skumlese x-matte boken på områdene som går på tallteori. Da den kan fungere som et springbrett for den tyngre boken "Elementary Number Theory" av Burton.
Selv syntes jeg sistnevnte er en meget god bok, og tallteori er et ufattelig spennende emne. Men boken ble ganske tørr til tider.

Snakker du med rådgiver og kanskje går på skole i Oslo, kan det være mulig for deg å ta emner på universitetet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Nebuchadnezzar skrev: Snakker du med rådgiver og kanskje går på skole i Oslo, kan det være mulig for deg å ta emner på universitetet.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... 368#153368
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

laustr skrev:Så er jeg 17 år og går 2. året på vgs. Tok all matten i løpet av 1. året på vgs. (1T, fulgte vanlig undervisning, R1, privatist til jul og R2, privatist til sommer) og gikk ut med gode karakterer. Jeg tok all matten første året fordi jeg synest at det er bedre å få noen utfordringer og ha stor utvikling enn å ikke ha utfordringer i det hele.
Må virkelig si jeg er imponert over at du har fått til dette!
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

malef skrev:
laustr skrev:Så er jeg 17 år og går 2. året på vgs. Tok all matten i løpet av 1. året på vgs. (1T, fulgte vanlig undervisning, R1, privatist til jul og R2, privatist til sommer) og gikk ut med gode karakterer. Jeg tok all matten første året fordi jeg synest at det er bedre å få noen utfordringer og ha stor utvikling enn å ikke ha utfordringer i det hele.
Må virkelig si jeg er imponert over at du har fått til dette!
Haha, takk :D Har i grunn tenkt at det ikke var så veldig sjeldent egentlig, siden de har en helt egen klasse for "slike folk" på UiO.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Jeg tror det blir vanligere og vanligere å forsere. I og med at andre land har mer omfattende grunnskolepensum enn Norge, og de fleste elevene takler det fint, er det ingenting som tilsier at ikke flere skal klare å gå igjennom pensum raskere her òg. Her må man stort sett ta initiativet selv, og for ikke altfor lenge siden var det enda vanskeligere å finne egnede tilbud. Men når man stadig hører om folk som gjør det, antar jeg at terskelen for å prøve selv senkes.
Svar