TeX-videoer

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei,

Har laget en video med en innføring i bruk av TeX på forumet. Inneholder noen grunnleggende elementer.

https://youtu.be/lxBTA_Jic7U

Spør gjerne i denne tråden hvis du har problemer med formattering.
Bilde
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Ville kanskje vært naturlig med integraler, sum og grenseverdier? Blir kanskje litt mye arbeid å lage videoer til hver eneste funksjon da det finnes ganske så mange og de bare er å google seg fram til ^^ Godt initiativ uansett! :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, alt kan Googles, naturligvis, men tilgjengeligheten avgjør ofte hvor mange som faktisk gidder. Det finnes jo allerede noen tråder om hvordan man skrives TeX-kode, men hver gang noen sier "hey, sjekk dem ut", så er det skuffende få som faktisk leser gjennom det og lærer seg, har jeg fått inntrykk av.

Men ja! Funksjonene du nevner er notert! Hvor mange funksjoner det blir per video tas litt på sparket. Jeg er ikke redd for å ha for mange. UDL har snart 500 videoer publisert.

Men ting kan jo grupperes. F. eks. derivasjon og integrasjon i samme vide0. Sum kan jo grupperes med produkt (altså [tex]\Pi[/tex]-produkter).

Prøver å unngå 1min. lange videoer, da det er litt tøsete, synes jeg, men [tex]L \in [5min, \ 10min][/tex] burde være greit.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjorde det til et prioritert emne siden det bør ligge mest mulig synlig for nye brukere.

mvh Plutarco
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev:Gjorde det til et prioritert emne siden det bør ligge mest mulig synlig for nye brukere.

mvh Plutarco
Ideelt sett så ble vel videoene legges i en hjelpemeny som er tilgjengelig i alle forumene. Skal se på det når jeg ikke er på mobilen...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Føkk, jeg hadde jo ikke gjort videoen public engang. Sorry!
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tar bare og redigerer første innlegg så hele lista samles for best mulig oversikt.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kos om du legger med tegninga mi og =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Flotte videoer! Litt pirk: Tror dette har blitt diskutert før, men 5/7x = (5/7)x, ikke 5/(7x)
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

svinepels skrev:Flotte videoer! Litt pirk: Tror dette har blitt diskutert før, men 5/7x = (5/7)x, ikke 5/(7x)
Ja, men ER det egentlig det? Har vi en venstre-mot-høyre-regel når det gjelder operasjoner som er på samme nivå i regnerekkefølga?
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ja.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Notert og forkastet. I reject your reality, and substitute my own.
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mange meninger om dette, når man undersøker.

Noen mener at multiplikasjon tar presedens over divisjon, andre mener at presedensen er venstreholdt. Det har også vært liknende debatt over hvorvidt mulitplikasjon med gangetegn tar presedens over multiplikasjon uten (f. eks 2(3x)).

Likevel vanskelig å finne det definitive beviset, for man kan jo fremdeles tenke and dersom multiplikasjon er prioritert, så blir det [tex]1 : 2 \cdot x \ = \ 1 \cdot \frac{1}{2x}[/tex] selv om man ser på divisjon som en multiplikasjon av "reciprocal" (norsk?).

Virker uansett som at de mest lærde er enige i at venstre-mot-høyre gjelder, så jeg legger meg flat av den grunn. Skulle likevel gjerne sett noen bedre argumenter enn det som lå på Wikipedia.
Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Noe bevis finnes ikke, dette er jo bare snakk om hvordan notasjonen skal tolkes. Jeg har inntrykk av at venstre til høyre-regelen er desidert mest brukt, og konvensjonen er jo venstre mot høyre i så og si alle programmeringsspråk med infiks-notasjon, og i de fleste (mer avanserte) kalkulatorer.

Sukk, hadde alle brukt polsk notasjon så hadde det ikke vært noe problem :P.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar