Plukkfag på NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå som jeg starter på siste år på dataingeniør har vi ingen flere matematikk-fag så jeg lurte på muligheten for å ta enkeltfag på NTNU. Noen som vet noe om dette?
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg ville snakket med studierådgiveren din om dette. Han burde ha denne typen informasjon.
Selv om du ikke får formelle studiepoeng for det, kan du likevel delta i forelesninger og lese på egen hånd!
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Etter hva jeg vet kan du melde deg opp i alle emner ved ditt fakultet, samt melde deg opp i alle emner som er "åpne".

Utover det vet jeg ikke. På UiO kan man fritt melde seg opp i alle emner ved sitt fakultet samt alle emner som ikke krever undervisningsmelding. Videre kan man også melde seg opp i emner ved andre fakulteter, men bare mens det fremdeles er ledige undervisningsplasser (førstemann til mølla). Sikkert noe av det samme på NTNU(?).
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

svinepels skrev:Er dette relevant?
http://www.ntnu.no/studier/opptak/hospitering
Veldig! Etter å ha sett det har jeg prata med en lærer jeg har på HiST som også er lærer/lektor/whatever på NTNU, og har fått litt informasjon.

Videre: Hva vil dere anbefale innledningsvis? Logisk sett ser jeg at kanskje det er Matte 1 som er nederst på stigen? Men det blir vel i all hovedsak ting jeg allerede kan. Likevel tror jeg det er lurt å ta det bare for å ha det under beltet, formelt sett.
Bilde
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Generell topologi!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva kan du fra før? Jeg støtter wingeer 100% med MA3002 Generell Topologi. Jeg anbefaler også å ta en titt på MA1301 Tallteori, MA2201 Algebra og TMA4145 Lineære Metoder.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Spørs på hvor langt du har kommet, men følgende fag er de jeg likte best av mattefag

TMA4145 Lineære metoder
TMA4150 Algebra og tallteori
MA3002 Generell topologi
TMA4175 Kompleks analyse
TMA4190 Mangfoldigheter
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg kan jo kanskje fylle på med at det jeg kan fra før er envariabel analyse, veldig grunnleggende lineær algebra (dvs. opp til det å finne egenverdier og -vektorer), grunnleggende diskret matematikk (dvs. basic grafteori, relasjoner, mengdelære, logikk, språk og automater, funksjoner). Herfra har vi ikke mer matte på dataingeniør-bacheloren, og jeg kommer til å bli understimulert der, frykter jeg.

Jeg har liten lyst til å begi meg ut på et fag der jeg ikke har nok kompetanse til å henge med.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Jeg kan jo kanskje fylle på med at det jeg kan fra før er envariabel analyse, veldig grunnleggende lineær algebra (dvs. opp til det å finne egenverdier og -vektorer), grunnleggende diskret matematikk (dvs. basic grafteori, relasjoner, mengdelære, logikk, språk og automater, funksjoner). Herfra har vi ikke mer matte på dataingeniør-bacheloren, og jeg kommer til å bli understimulert der, frykter jeg.

Jeg har liten lyst til å begi meg ut på et fag der jeg ikke har nok kompetanse til å henge med.
Virker som du da har noe som mer eller mindre dekker matte 1 og matte 3, samt diskret matematikk.

I så fall kan du sikkert ta matte 2 og evt. 4k.

Geometri og tallteori er jo to fag som man kan ta direkte etter vgs, så det er totalt uproblematisk sånn sett. Geometrien går for å være det letteste faget på ntnu, så det er plankekjøring.

Etter dette kan du godt ta lineære metoder. Kjempebra fag!
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Tallteori kan man ha det morsomt med uansett hvor mye en kan fra før av. Det går også på høsten. Andre høstfag som kan være interessant er matematikk 4K og kanskje lineære metoder. Avhengig av hvor mye arbeid du vil legge ned i det.
På våren kan algebra-faget være en mulighet, og også matematikk 2/flerdimensjonal analyse. Topologi også selvfølgelig, men det kan være det er vel abstrakt. Jeg er nok litt forutinntatt der.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Jeg ville kjørt på med tallteori nå til høsten! Dette faget har morsomt stoff og gjør en mer kjent med bevisføring. Hvis det gir mersmak, kan du ta MA2201 Algebra på våren.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

Slenger meg på og anbefaler MA1301 Tallteori. Som nevnt er dette er et morsomt fag som ikke krever spesielle forkunnskaper. I tillegg er det også en smule relevant i forhold til IT, da det er heltall som studeres i faget.
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
Brotof
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 30/09-2013 12:29

I stedet for å lage en ny tråd tenker jeg at mitt spørsmål passer fint her:

Når dette semesteret er ferdig har jeg unnagjort matte 1,2,3,4k og statistikk. Jeg skal ha innføring i kvantefysikk, termisk fysikk og objektorientert programmering neste semester, så da har jeg mulighet til å velge meg minst ett fag til siden jeg tar statistikken ekstra nå. Er det noen som har noen formening om mulige fag å ta etter 4k på vårsemesteret? Dessverre får jeg ikke tatt TMA4145 Lineære metoder, som jeg har inntrykk at er et overgangsfag til mer avanserte kurs, dette semesteret.

Jeg tenkt på å kanskje ta TMA4150 Algebra og tallteori og MA2401 Geometri, men jeg har likevel lyst til å undersøke mulighetene mine. For alt jeg vet kan de blir veldig krasj med forelesninger/eksamen med mine obligatoriske fag.

På følgende fag står det bare at anbefalte forkunnskaper er matte 1-4k, men jeg er litt i tvil om det egentlig er nok på noen av de. De virker å være betydelig mye mer avanserte : TMA4190 - Mangfoldigheter, MA3002 - Generell topologi.
TMA4165 - Differensialligninger og dynamiske systemer er kanskje også et alternativ, selv om et "rent" mattefag frister mer for øyeblikket.

Mangfoldigheter virker forøvring som et utrolig spennende fag, uten at jeg har så mye forutsetninger for å mene noe om det da.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Algebrafaget er fint for å få en intro til abstrakt algebra. Ellers anbefaler jeg topologi til alle. Alle. Det er et veldig godt modningsfag og kan fint tas selv om du ikke har hatt lineære metoder eller mye annet. Det er ikke mye som forutsettes rent faglig og det er et ganske lekent og utrolig morsomt fag. Mangfoldigheter er nok hakket vanskeligere enn topologi og jeg har ikke selv hatt det (har gått i noen forelesninger). Mangfoldigheter forutsetter jo på mange måter generell topologi og de første ukene er det nok mest topologi uansett. Differensialligninger og dynamiske systemer synes jeg for øvrig er megakjipt. Stort sett kan du oppsummere faget med å regne egenverdier til forskjellige matriser og ha en vag forståelse av teorien bak diffligninger siden det egentlig ikke forutsetter nok til å ta dette for seg på en skikkelig måte. Men igjen, dette er min mening.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Svar