Slu måte

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Er det sånn at hvis jeg ønsker å studere ved NTNU, men hvis karakterene akkurat ikke holder til det jeg ønsker å studere, så kan jeg velge et annet ingeniørstudium med lavere poenggrense for og så bytte til den andre linja når jeg har kommet inn?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du må jo vente et år til du har poengene i så fall.
Bilde
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Så det er ikke sånn at hvis jeg først er inne i "systemet", så kan jeg bytte linje om jeg ønsker? Jeg trodde det var sånn at når jeg først var inne, ville karakterene fra vgs bli borte, og da står du fritt til å velge hvis du ikke liker faget du studerer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, du står ikke fritt til å hoppe mellom linjer som du selv vil. Da hadde jo opptaket vært meningsløst.
Bilde
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Ja. Men de fleste studiene har samme fag det første året. Og jeg har hørt av andre at man kan velge en linje med dårligere poenggrense, for og så hoppe til en annen linje om man ikke er fornøyd med den man går på grunnet at fagene er så like det første året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fra 2012 kan ikke nye studenter søke intern overgang, men må gå gjennom sammordna opptakk.
Tidligere unne du bytte mellom linjer ja, men det var i tilfellet like linjer, og de fleste
siving.linjene på NTNU har forholdsvis like inntak. En kan heller ikke søke seg over på visse
linjer som Nanoteknologi, Medisin eller Industriel økonomi.

Om du bytter til en annen linje etter å ha kommet inn må du og belage deg på å ta
ekstrafag i et eller to semestre for å dekke over de fagene som er ulike.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Ok. Takk for svar. Ser at det er ganske lik poengsum uansett som du sa.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

OT: Hva tenker du deg søke inn på ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Produksjon og produktutvikling. Men hvis det ikke går, så drar jeg bare til HiST og tar maskin der. Så får jeg satse på at karakterene strekker til en master på NTNU.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Det er ikke en slu måte i det hele tatt. Det er faktisk noe svært mange gjør virker det som, noe som kanskje forklarer det store frafallet i sivilingeniør-studiene.

Med et års utdannelse (2 poeng) og alderspoeng (2 nye poeng), så har du plutselig 4 ekstra poeng. Ettersom de fleste linjene har omtrent like krav for både ordinært inntak og primært inntak, så gir dette en stor fordel. For det som het Maskiningeniør (tåpelig nytt navn! :D), så var kravene henholdsvis 54.7 og 55.7. Fordelen er altså ganske opplagt.

Du må nok belage deg på å ta noen ekstra emner da, og droppe de som du tar i det studiumet du kommer inn på, men det går nok greit. De eneste emnene som byr på problemer er emner som er adgangsbegrensete.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Men hvis alle studiene så og si har samme snitt, er det vel ikke noe særlig vits å gjøre dette?
Svar