Motbevis; "bevis" for at 1 = -1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ossyn2010

HeiJeg holder nå på med oppgaver om komplekse tall. Står nå fast på en oppgave der jeg skal motbevise et "bevis" for at 1 = -1 . Beviset går som følger:
1=√1=√((−1)⋅(−1) )=√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1
Det er jo ikke riktig, men hva er det som er galt i utregningen? eller handler det om definisjonen av komplekse tall? Sitter fast her. Takk for svar
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

√((−1)⋅(−1) )=1
men
√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1


[tex]\sqrt{(−1)⋅(−1) } \neq \sqrt{(-1)}*\sqrt{(-1)}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hei!

Reglene $\sqrt{a} \sqrt{b} = \sqrt{ab}$ og $\sqrt{\frac{a}{b}} = \frac{\sqrt{a}}{\sqrt{b}}$ gjelder bare for reelle, ikke-negative verdier av $a$ og $b$. Derfor bør man bruke notasjonen $i\sqrt{a}$ istedenfor $\sqrt{-a}$.
ossyn2010

Hei

Takk for to gode svar. Skjønner hva som er galt her nå. Rett og slett definisjoner jeg ikke husker/har helt inne :)
Gjest

Et spørsmål til. Som du skriver er det mer riktig å skrive [tex]i\sqrt{a}[/tex] i , men vil jeg da kunne skrive:

[tex]1=\sqrt{1}=\sqrt{(-1)\cdot (-1)}=i\sqrt{1}\cdot i\sqrt{1}=i^{2}\cdot \sqrt{1}=-1[/tex]

Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?

Takk for svar.
ossyn2010

Ser at jeg skrev litt feil på slutten av utregningen, men blir jo det samme
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Gjest skrev:Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?
Nettopp.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Svar