NM i brøk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Gjest skrev:
vgb skrev:Gjennomførte nå på letteste vanskelighetgrad. Tiden 29,7 sekunder. Ble ikke lagret i resultatlistene selv om jeg logget inn, så tok skjermbilde.
meget imponerende. Dette kan du være ordentlig stolt av å klare så raskt.
Her er mitt resultat:

Bilde
Selv er jeg nok litt bedre med paint enn i brøk.
hAHAHAH, morsomt
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er nok mer troverdig å bare manipulere kildekoden :P
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Hehe, skal sies jeg har deltatt i NM tidligere ;)
Tok bronse siste året, (2012?) viss det går an å si.
Deltok også året før.
Gjest

vgb skrev:Hehe, skal sies jeg har deltatt i NM tidligere ;)
Tok bronse siste året, (2012?) viss det går an å si.
Deltok også året før.
kan jeg spørre om du regner mekanisk ut alle brøkene på samme måte (typ. gange tallene i teller, gange tallene i nevner, faktorisere, forkorte, repeat), om du plusser desimalversjonen i hodet og gjør om til brøk (typ. 1/2 + 3/4 er jo 0.5+0.75=1.25 = 5/4 eller 4/4+5/6 = 1+0.833 = 11/6), om du bare "føler" deg fram til riktig svar (typ. 7/8+5/6 må jo være 41/24) eller har du en annen genial teknikk? Kanskje en kombinasjon?
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Varierer en del, rekker ikke svare utfyllende nå.
Men bruker aldri desimaltall.
Kan skrive mer og svare på spørsmålene dine i morgen ettermiddag,da har jeg bedre tid :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeg kan ikke uttale meg for ninjaen vgb, men hvis du ønsker å bli god er det bare til å spille til det setter inne.
Å repetere/lære seg den lille og store gangetabellen utenat skader vel ikke?

Basert på den sh** tiden min så ta disse følgende tipsene med en klype salt.

F.eks.
[tex]\frac{5}{6}+\frac{7}{10}[/tex]

finn en felles faktor og så regn ut:
Her tenker man vanligvis[tex]\frac{5}{6}+\frac{7}{10}=\frac{5*5}{30}+\frac{7*3}{30}=\frac{25}{30}+\frac{21}{30}=\frac{(25+1)}{30}=\frac{46}{30}=\frac{23}{15}[/tex]
Dette blir jo bare tungvint og du kommer neppe på pallen med denne teknikken (vil jeg tro :lol: )

Men hvorfor ikke løse den slik:
[tex]\frac{5*10+7*6}{6*10}=\frac{50+42}{60}=\frac{92}{60}=\frac{23}{15}[/tex]

Forkortingen ble litt mer strev da.

Løs :
[tex]\frac{5}{7}+\frac{3}{8}[/tex]

[tex]\frac{5*8+3*7}{7*8}=\frac{40+21}{56}=\frac{61}{56}[/tex]

Forskjellen med denne teknikken er at du ikke finner lcd(nevnere), men bruker produktet av nevnerne som én felles nevner. Videre trenger man bare å multiplisere med telleren for hver av nevnerne av den andre.


Multiplikasjon - Her tror jeg ikke det finnes så mange fiffige måter. Nokså rett fram.
Divisjon:
Egentlig samme greie med divisjon. Men la oss si at vi skal dividere:
[tex]\frac{a}{b}:\frac{c}{b}[/tex]

Så pleier man å snu den siste brøken for så å multiplisere med den første:
[tex]\frac{a}{b}:\frac{c}{d}=\frac{a}{b}*\frac{d}{c}=\frac{ad}{bc}[/tex]
Men i stedet for å snu den siste brøken, bare tenk slik: (som egentlig bygger på det samme)
[tex]\frac{{\color{Red} a}}{{\color{Blue} b}}:\frac{{\color{Blue} c}}{{\color{Red} d}}[/tex]

Her skal først d multipliseres med a (telleren) så skal c multipliseres med b.

Å omforme til desimaltall kan være smart i noen tilfeller, men du er flink hvis du klarer å se at : [tex]1+0.8\bar{3}=\frac{11}{6}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Det første jeg gjør, er bestandig å forkorte de opprinnelige brøkene så mye som mulig. Ved multiplikasjon/divisjon er det ikke for meg noen spesielle teknikker, annet enn å "snu" den andre brøken ved divisjon. Her er det bare å multiplisere og forkorte så fort som mulig.

Det er på addisjon/subtraksjon jeg har "blitt bedre" og kuttet dramatisk ned på tiden siden jeg først deltok i NM. Ofte bruker jeg en av teknikkene Drezky beskriver, hvor jeg multipliserer sammen nevnerne. Dette selvsagt etter å ha forkortet mest mulig, slik det blir lave tall og enkle regneoperasjoner.

Mitt fremste tips til de som ønsker å forbedre seg på Brøkmaskinen, er å ha stålkontroll på den lille gangetabellen. Den må ganske enkelt sitte. Videre er det slik at øvelse gjør mester!
Svar