Hvordan komme seg til R1/R2?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
NoCStorm
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2013 19:13

Hei.

Jeg leker med tanken om å ta opp igjen matematikk, hvor målet blir å kunne ta privatisteksamen på R1 evt R2 (dagene er for hektiske til å kunne melde meg opp til noe organisert kurs til faste tider, jeg må basere meg på å studere på egenhånd når jeg har tid). Jeg kan heller ikke alltid basere meg på å være online hele tiden, så det vil være en fordel om jeg kan studere offline (bøker osv.).

Om meg: mann, 37 år, av utdanning gikk jeg Elektro/Elektronikk grunnkurs/VK1/VK2 på midten av 90-tallet og avsluttet med fagbrev som Serviceelektroniker. Siden den gang har jeg ikke brukt matematikk ut over enkel "hverdagsmatematikk", og mye av det jeg lærte den gang har nok gått i glemmeboken.

Pensum har også endret seg en del siden min tid, og jeg er ikke sikker på hvor mange skritt jeg må/bør gå tilbake før jeg tar løpefart inn i matematikkens verden igjen (jeg vil heller ta to skritt for mye tilbake og få laaang løpefart, enn å ta null skritt og møte veggen fra første dag). Kanskje jeg bør gå tilbake til ungdomsskolepensum, så videre på matematikk 1T/2T, og så over på R1? Virker det som en saklig plan?

Jeg ser noen har anbefalt boken "Matematikk på nytt" fra NKI Forlaget, men eneste utgaven jeg fant er fra 1996. Er den fortsatt kurant med tanke på at pensum har endret seg et par ganger siden den gang?

Er det noen som har gode tips om bøker som egner seg for selvstudie for de trinnene jeg bør ta, gjerne med integrert oppgavesamling m/fasit (så jeg vet jeg er på rett spor)?

Mvh
Eivind
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg tror du har alt du trenger her på matematikk.net :-)

Start med http://matematikk.net/side/1T_Hovedside Du har en god lærebok fra NDLA og forelesninger på video. Gjør masse oppgaver og eksamensoppgaver. Spør og grav når du står fast.

Så går du videre og gjør det samme for R1 og R2. Selv om det er lenge siden du har lest matte, så tror jeg det er en fordel at man som voksen er litt mer moden - da får man nok litt mer ut av tiden man bruker med matten.

Hvis du absolutt ønsker å være offline når du studerer bør du nok kjøpe en bok..

Lykke til.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg syns boka matte med teskje er kjempebra, jeg husket veldig lite fra ungdomsskolen og videregående, men etter jeg hadde lest og gjort hver eneste oppgave i denne boka var jeg klar for R1.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
NoCStorm
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2013 19:13

Takker for svar. "Matte med teskje" er nå bestilt, så får jeg se hvordan det går :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan også påpeke at jeg har lagt ut hele 1T i video-form på http://udl.no/ - R1 er også straks ferdig.
Bilde
Svar