NTNU - Indøk - fag og emner

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg har i det siste browset rundt omkring på forskjellige studier innen realfag osv. men noen steder føler jeg at jeg kunne fått mer informasjon om.

F. eks Sivilingeniør NTNU industriell økonomi og teknologiledelse.

Det er da selvfølgelig matematikk og fysikk hele veien, men hvilke andre fag og da?

Altså, hadde vært fint med noen detaljerte beskrivelser av dem også, :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja står vel en god del her http://www.ntnu.no/studier/mtiot ?
Angående matematikk er det langt-langt mindre rene matte emner
på indøk enn andre linjer. Utover Matte 1-4 som alle sivilingeniører tar
så må ikke indøk ha flere.

Nå er det er sagt er indøk langt ifra noen enkel linje å gå på, fagene
seg selv (ut i fra det jeg har hørt) er ikke så vanskelige. Men du
"konkurrerer" mot de andre på linja som viser ekstrem innsatsvilje
og motivasjon. Så for å få de gode karakterene må en virkelig stå på

Er en glad i ledelse, økonomi, og litt matte er indøk en god linje å
velge.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

hmh, skjønner hva du mener.
Går for tiden vg2 , og har alltid vært super interessert i realfagene, spesielt matematikk, fysikk og kjemi, tall også generelt.
Og nå er det jo også på tide å tenke eventuelle valg for framtiden osv.

Og det er det som er tingen, NTNU har så mye å tilby når det gjelder alt innen utdanning.
Og det som interesserer meg da er utdanninger med mye matematikk , som også gir gode jobber etter fullført utdanning.

Eks. på ting jeg har sett på og som virker interessante er:

- Siv.ing indøk , petroleumsfag, fysikk og matematikk, industriell kjemi og bioteknologi, nanoteknologi, bygg og miljøteknikk
- Matematiske fag
- økonomi, aksjemekling, finans osv.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Velger du fysmat, kan du velge industriell matematikk det tredje året (http://www.ntnu.no/studier/mtfyma/indus ... matematikk). Da får du en feit mengde mattefag fremover, og blir attraktiv på markedet. Og fysmat har strippebur :)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

LUR kan også være et valg, ikke bare er du svært attraktiv i arbeidsmarkedet
men du står igjen med en faglig master som fritt kan brukes til det du måtte ønsker.
I tillegg er studieløpet til LUR noe friere enn fysmat, i den grad at du kan velge
flere emner og tidligere velge emner.

Går du matematikk og fysikk får du tilnærmet like mye matte som Fysikk og Matematikk
(er vel 3 fag mindre grunnet pedagogikk delen) og litt mindre enn bachelor studentene.

http://www.ntnu.no/studier/mlreal/mf-ti ... kk#forslag
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

For å fylle spekteret, kan jeg vel kaste ut litt reklame for frie studier, dersom frihet til å velge fag står høyt på ønskelisten din.
Da kan du ganske enkelt gjøre studiet ditt til hva enn du vil, innenfor veldig frie rammer.
Gjest

Utrolige gode innspill dere kommer med her, tusen takk!
Men når det gjelder da f. eks matte 1-4, er det matematikk man da får bruk for i arbeidslivet? ;)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Matematikk 1-4 danner grunnlaget for alle mulige ingeniøremner, så ja, de er i aller høyeste grad relevante i arbeidsliv. Det finnes tilsvarende emner for realfagsstudiene som går litt mer i dybden og fokuserer mer på forståelse framfor anvendelse.

Du skriver at du interesserer deg spesielt for matematikk. Den utdanningen du kan ta som i høyest mulig grad ivaretar denne interessen er bachelor i matematiske fag, fulgt av en master.

Selv ble jeg veldig interessert i matematikk på videregående, og da ble bachelor i matematiske fag på NTNU et naturlig valg. Jeg går nå i tredje klasse, og studiet blir bare artigere og artigere.

I bacheloren kan man i stor grad velge fag selv. Ønsker man for eksempel å ta et par IT-emner eller kanskje noe fysikk, så er dette fullt mulig. Jeg har inntrykket av at det man får særlig gode jobbmuligheter om man velger å fordype seg i statistikk eller numerikk på masternivå. Da får man et studieløp som ligner veldig på studieløpet til studenter på siving-studiet i fysikk og matematikk. Selv planlegger jeg å fordype meg innen ren matematikk, siden jeg synes det er mest spennende.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Svar