Vektorer

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Siachi

hvordan løser jeg en slik nøtt?

2 ukjente :O


3v+kv-mu=2mu-u+v


Hvordan finner jeg ut hva k eller m er? Uten at det ene skal være i svaret til det andre? Dette er virkelig helt uforståelig for meg.
Håper noen kan hjelpe meg? :)
Siachi

Er det ingen som kan hjelpe meg? :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Du må på en eller annen måte lage deg en ligning til med de samme ukjente slik at du får et ligningssett. Du trenger én ligning for hver ukjente.
Siachi

Jeg har ikke tatt R1 før, og det er ca 12 år siden jeg satt på skolebenken. Har absolutt ikke noe formening om hvordan jeg kan løse dette.
Det nærmeste jeg kommer er:
(3+k)v=(3m-1)u+v .......vet ikke helt hvordan jeg skal kunne løse dette herfra.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Problemet er at du har to ukjente, og da må du ha to eller flere likninger for å løse begge.
Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du er inne på noe her! Ut fra trådtittelen antar jeg at u og v er vektorer. Hvis disse vektorene ikke er parallelle så må det faktisk være slik at det som er ganget med [tex]\vec{u}[/tex] på den ene siden må være lik det som er ganget med [tex]\vec{u}[/tex] på den andre siden, og det samme gjelder [tex]\vec{v}[/tex]. Det er dette som gir deg de to ligningene du trenger for å finne k og m. Hvis du fortsetter slik du har gjort så får du at

[tex](3+k)\vec{v} - m\vec{u} = 1 \cdot \vec{v} + (2m-1)\vec{u}[/tex]

Da må altså [tex]3+k = 1[/tex] (det som står foran [tex]\vec{v}[/tex] på hver side, og [tex]-m = 2m-1[/tex] (det som står foran [tex]\vec{u}[/tex] på hver side). (Her er vi så heldige at disse ligningene bare inneholder én ukjent hver, men sånn er det ikke alltid.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Siachi

Tusen takk for hjelpen folkens! :)
Svar