Hva jobber egentlig matematikere med?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Hva jobber egentlig matematikere med om man ser bort fra forskning innen akademia og undervisning på ulike nivåer? Tenker først og fremst på det private næringsliv. Har du en mastergrad i mekanikk, så er det mer rettet mot fysikk og da blir man vel i praksis en ingeniør vil jeg tro, dog med sterkere matematikkunnskaper enn en vanlig ingeniør.

Jeg så nettopp en ranking i USA hvor matematiker var på førsteplass blant attraktive yrker. Tror både jobbmuligheter, tilfredshet og lønnsnivå var blant relevante kriterier.

Har lest en del karriereportretter på de ulike utdanningsinstitusjonenes hjemmesider, men føler ikke at jeg nødvendigvis har et veldig klart bilde av hva en matematiker typisk gjør i det private næringsliv. Det som er en gjenganger er ofte at folk ender opp med å jobbe med noe hvor de ikke bruker matematikken direkte, men nytter godt av å ha 'matematikken i bunn' og de analytiske ferdighetene de har utviklet ved å studere matematikk på et høyere nivå.

Nysgjerrig på dette, så jeg ser frem til svar. :)
Gjest

Hei, jeg lurer egentlig på det samme. Er det brukere med høyere utdanning ( bachelor/master/phd i ren matematikk) som kan si hvor de, eller eventuelt studiekamerater har endt opp?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ingen som vet? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjest skrev:Hei, jeg lurer egentlig på det samme. Er det brukere med høyere utdanning ( bachelor/master/phd i ren matematikk) som kan si hvor de, eller eventuelt studiekamerater har endt opp?
Det er egentlig umulig å svare på. Folk jeg kjenner har endt opp som alt fra lærere i skolen, til alskens teknologi/olje-bedrifter, og til psykiatriske anstalter og nav.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Du kan begynne å jobbe for NSA om du er amerikansk: http://boingboing.net/2014/04/27/mathem ... -work.html
Svar