Søkte siving men vil studere matematikk..

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Tittelen beskriver situasjonen min ganske godt. Har søkt siving v. NTNU (elektronisk systemdesign og innovasjon) og dessverre (..) ser det ut til at jeg kommer inn... Problemet er at jeg egentlig vil studere pur matematikk. Er det mulig å bytte linje, og i såfall, er det en knirkefri prosess?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Intern overgang mellom linjer på NTNU er dessverre ikke lengre mulig, men jeg har
hørt rykter om at det kan være mulig å bytte i løpet av de to første ukene forutsatt
at det er ledige plasser. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke, men verdt et forsøk.

Selvom dette ikke er mulig er det ikke noe problem. Du kan bare følge fagene til
matematikk-linjen (selv om du offesielt går siving) og deretter søke deg inne neste
år via Sammordna-opptak, få godkjent fagene og begynne i 2.klasse.

Eneste ulempen er at du kan falle litt utenfor det sosiale nettverket som bygges i starten.
Men legger du ned litt innsats i å bli kjent med Delta skal ikke dette være et problem.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Intern overgang mellom linjer på NTNU er dessverre ikke lengre mulig, men jeg har
hørt rykter om at det kan være mulig å bytte i løpet av de to første ukene forutsatt
at det er ledige plasser. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke, men verdt et forsøk.
Er dette nye regler for 2015? Intern overgang er fortsatt mulig såvidt jeg vet (jeg fikk det nå), men det som kanskje er nytt er at man må kunne begynne i 2. eller høyere på det nye studiet. Så lenge man tar alle fag som trengs for å få første år på matematikk godkjent så bør vel ikke det være noe problem. Jeg har også hørt snakk om å kunne bytte innen de første ukene. I så fall er jo det bedre, men hvis ikke bør det vel gå an å teknisk sett gå på elektronikk, men ta matematikkfagene som trengs på matte.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Trådstarter

Kom inn på elektronisk systemdesign og innovasjon. Usikker på hva jeg gjør nå. På den ene siden har jeg lyst til å studere matematikk, men samtidig har jeg også lyst til å studere elektronikk. Luksusproblem..
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke så lett å komme med råd her tror jeg, men hva var det som gjorde at du opprinnelig søkte Elektronisk systemdesign og innovasjon (elektronikk), og hva var det som gav deg lyst til å begynne på Matematikk i stedet?

Jeg vil også si at det er ikke noen enorm krise om du begynner på elektronikk og så finner ut at du vil bytte til matte. Såvidt jeg vet er snitet på Bachelor i matematikk litt lavere enn Elektronikk, så du bør jo ha en fair sjanse på å komme inn via Samordna opptak neste år om du vil bytte. Da er jo ikke året du har hatt på Elektronikk bortkastet; for det første vil du ha fått brukt matematikk til litt mer praktiske ting, som alltid er nyttig, og du vil også ha vært gjennom Mattematikk 1, 2 og 3, som er sivilingeniørvariantene av de fagene du har første semester på Bachelor i matematikk (veldig mye er likt, og hvis du vil kan du da få fritak for de fagene som Matematikk 1, 2 og 3 tilsvarer).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
TTT
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 06/10-2013 19:28

Det går fortsatt an å søke intern overgang, men reglene har blitt endret i år. Du må kunne plasseres i andre årstrinn eller høyere.
Overgang til femårig master i teknologi/sivilingeniør

Det vil ikke være mulig å få innvilget søknad om overgang til første årskurs. Skal du starte i første årskurs må du søke via Samordna opptak
Hvis du har bestått færre enn 22,5 studiepoeng i første semester i første årskurs vil du få avslag på søknaden om overgang og må søke via Samordna opptak
Hvis du skal få innvilget søknad om overgang kan du ikke gjenstå med mer enn 22.5 studiepoeng fra første årskurs (inkludert kontinuasjonseksamen).
Som noen andre nevner her, så kan du bare ta og melde deg opp i alle de andre mattefagene som du har på bachelorstudiet. Du har studierett på elektro så lenge du ikke er mer enn 60 stp bak, og du får støtte fra lånekassen så lenge du tar 30 stp hvert semester.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
TS1

Så det er klin umulig å skifte linje første år? Huff..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan man ikke bare søke opptak på nytt neste år?
Bilde
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Hørte om en som skiftet fra maskin til bygg i fadderuka, i fjor, så det burde ikke komplett umulig.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hoksalon skrev:Hørte om en som skiftet fra maskin til bygg i fadderuka, i fjor, så det burde ikke komplett umulig.
Det kan være fordi de etterfyller plasser fra folk som ikke møter opp første dag.
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Trådstarter skrev:Kom inn på elektronisk systemdesign og innovasjon. Usikker på hva jeg gjør nå. På den ene siden har jeg lyst til å studere matematikk, men samtidig har jeg også lyst til å studere elektronikk. Luksusproblem..
Hvis du jobber strukturert og målrettet (og kutter ut repetisjon av russetiden den første tiden på Gløs) er det fullt mulig å følge fagene på siv.ing og så fylle på med 2-3 fag fra matte i tillegg (kanskje noen av fagene kan brukes på begge studieretningene også). Pass bare på at eksamensdatoene ikke kolliderer...
Da vet du kanskje mer om hva du ønsker til neste sommer.
Trådstarter

Okei, jeg går nå på gløshaugen (elektronisk systemdesign og innovasjon). Slik jeg har forstått det så trenger jeg bare å melde meg opp til de emnene en bachelor i matematikk krever førsteåret, og søke på overgang til andre årskull neste år? Trenger jeg å bestå i sivilingeniørfagene? Trenger jeg å møte opp til eksamen?
Ts2

Hei, trådstarter igjen her. Jeg har nå meldt meg opp i de fagene som kreves for bachelor i matematikk, og planlegger å ta disse istedet forr siving-fagene. Jeg fikk dog ikke meldt meg opp i exphil fordi jeg ikke hadde adgang på studentweb. Jeg snakka med hu som er studieveileder for elektronikk og spurte om hun kunne melde meg opp til exphil. Dette sa hun at hun nå hadde gjort, men på studentweb står det bare at emnet er "søkt 2014" og ikke "innvilget 2014". Burde jeg ta kontakt, eller trenger jeg bare å vente? Noen som vet?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt men regner med det kan gå noen dager før faget får rett status i StudWeb.

Hvis du skipper fag du skulle tatt i år, satser du mao alt på at det ordner seg med å hoppe over til BMAT neste høst. Har du snakket med vegleder på matte slik at du vet at dette vil gå bra? Sånn "just in case" tenker jeg..
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Du trenger ikke ta exphil første semester når du tar bachelor i matematikk, det holder at du tar faget en eller annen gang i løpet av graden. Faktisk vil jeg sterkt anbefaler at du tar MA1301 Tallteori i stedet, så lenge eksamen og forelesninger ikke kræsjer med de andre fagene. Tallteori er en veldig fin introduksjon til matematikk på universitetsnivå og skal dessuten ha en veldig flink foreleser i år.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Svar