Vg2 Matte

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ieva

Hei folkens! :)
Jeg har begynt på Vg1 i dette året. Men jeg har hatt 1T matte i forrige år, så jeg vet ikke hva skal jeg gjøre nå. Timeplanen passer ikke for å ta vg2 matte. Hvis jeg tar ikke matte i det hele tatt, mister jeg stipend. :cry: Vet dere noe andre muligheter? :?: Takk :)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Du har begynt på VG2?
Når du sier at du ikke kan ta matte fordi det ikke passer med resten av timeplanen, mener du da at resten av timeplanen din kolliderer med både fellesfagmatte og S1/R1?
Er usikker på hvordan det blir med stipend, men hør med en rådgiver på skolen din eller eventuelt eksamenskontoret i ditt hjemfylke og spør om du kan avlegge privatisteksamen i faget du planlagte å ta. Man skal fint kunne gjøre det så lenge man ikke er registrert som elev i faget.
Alternativt må du se på de programfagene du har valgt. Skolene pleier som regel å legge tilrette for at man skal kunne ta realfag (kjemi, fysikk og R1/S1) så langt det lar seg gjøre.

Håper det ordner seg for deg :)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Kanskje skolen også får et lite problem da du ikke blir fulltidselev.

Hvis du ikke kan ta R1 eller S1 bør du også sjekke om du kan ta Bio1 eller Bio2. Disse fagene bygger veldig lite på hverandre og kan derfor tas uavhengig av hverandre.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Husk at du har rett til å ta 1T igjen på vgs selv om du har hatt det på ungd.skolen. Du kan også bytte til 1P selv om du har hatt 1T på ungd.skolen.

Det varierer fra skole til skole om det er mulig å ta R1 på skolen for elever med 1T på ungd.skolen. I Oslo er det skoler der dette er mulig, men ikke på alle. Sjekk om muligheten for overflytting til en skole der dette er mulig.

Jeg er sikker på at skolen du går på ser på det som et problem at de ikke kan tilby deg noe matematikk i vg1 - snakk med en rådgiver/avdelingsleder og sjekk hva skolen kan tilby deg av hjelp til å ta R1 som privatist eller til å bytte skole (hvis det er et alternativ)
Svar