NTNUs opptakskontor suger

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Søkte i april. Fikk avslag.
Ba om begrunnelse. Fikk svada.
Møtte opp på opptakskontoret. Fikk mer svada.
Sendte klage. Fikk avslag. Klage videresendt til klagenemnda.
Klagenemnda svarte NTNU og sa at de hadde tatt feil. Jeg burde helt klart få plass.
NTNU beklager og tilbyr plass.

I mellomtida ble jeg kasta ut fra studentboligen fordi jeg ikke hadde studieplass.

Jeg har fått jobb som programvareutvikler i et respektabelt firma med veldig god lønn. Planen er å kjøpe mammas leilighet da hun flytter utenbys om noen måneder. Trenger boliglån, og kan derfor ikke bli heltidsstudent igjen.

Noen som vet hvordan mulighetene mine er for å ta bachelor i matematikk som deltidsstudent? Tenker på en redusert fagbelastning. 1-2 fag per semester. Sannsynligvis bare 1 dersom jeg ikke kan levere øvinger online eller liknende.
Bilde
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Det er trist å høre at du fikk avslag på søknaden din: Du virker langt over gjennomsnittet interessert (og dedikert) og jeg tror du ville ha fått mye ut av samt gjort det bra i studiene.

Byråkratiske institusjoner som opptakskontor er vanskelig å ha med å gjøre. Hvis du allerede har en fot innenfor systemet, er det som regel enklere å få tilpassede ordninger. I praksis er det vel mulig å søke seg inn på et matematikkstudium og bare ta et eller to fag i semesteret. At folk ikke er i stand til å følge normert progresjon er slett ikke uvanlig.

En annen mulighet om du ønsker å ta NTNU-fag er å melde deg opp til fjernundervisning (sjekk her). De fleste matematikkfagene som taes første år i bachelor-studiet tilbys her, med samme øvingsopplegg og eksamen som på campus.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Interessant! Mattelæreren min fra høyskolen nevnte også DELTA.

Har sendt en mail til en av de som driver det. Så at kravene var spesiell studiekompetanse, noe jeg ikke har, men kanskje denne gangen får jeg umiddelbart medhold i en skjønnsmessig vurdering. ^^
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Problemet (?) er vel at Delta koster en del laken per fag..
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

https://wiki.math.ntnu.no/delta/opptak skrev:4 000 kr per emne (7,5 sp) + semesteravgift. Kursavgiften gir tilgang til undervisning, veiledning og kursmateriell på nett. Enkel servering i forbindelse med samlingene er inkludert i kursavgiften. Lærebøker og utgifter til eventuell lokal eksamensavvikling kommer i tillegg.
Ser ut som det blir litt penger - men når man er i full jobb og tar ett fag i semesteret, så er det definitivt overkommelig...

Spørsmålet så blir hva man skal bruke vekttallene (ja - jeg er gammel) til. Personlig er jeg sikker på at jeg hadde hatt like mye utbytte av en god MOOC tatt sammen med en venn, som av å ta et fag med ukentlige innleveringer og eksamen. Når man er i full jobb blir det ekstra viktig muligheten for litt ekstra fleksibilitet som man ikke nødvendigvis får på NTNU...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Aleks855 skrev:Interessant! Mattelæreren min fra høyskolen nevnte også DELTA.
Har sendt en mail til en av de som driver det. Så at kravene var spesiell studiekompetanse, noe jeg ikke har, men kanskje denne gangen får jeg umiddelbart medhold i en skjønnsmessig vurdering. ^^
Kjipe greier du opplevde der Aleks. Mot byråkratiet kjemper vel gudene forgjeves!
Ellers er Delta-opplegget på NTNU bra. Følger tallteori og er ganske så fornøyd med oppfølginga (forelesningsnotater, kommunikasjonen på Moodle etc).
Og dem leiker ikke øvinger på NTNU. Gratis er det ikke, men vel verdt...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er kanskje for sent for dette semesteret, men hva med å ta en bachelor ved UiO eller eventuelt UiB? Kanskje også på et helt annet universitet som har et gratis fjernundervisningsopplegg?

Grunnen til at jeg nevner UiO er at jeg vet at de nå har begynt å filme/legge ut podcast av forelesninger. I tillegg leveres vel alt av øvinger elektronisk så vidt jeg vet.

Har vel og merke ikke en god oversikt over studiet som helhet, men vet at i matematikkfagene man tar første året, så er det kun 1 obligatorisk innlevering per fag. I programmeringsfaget lurer jeg på om det er ukentlige innleveringer, men disse er i hvert fall elektroniske.

Det eneste er at du må vel til Oslo for å ta eksamener, så sant du ikke får tatt det ved en skole i Trondheim da.
Svar