Kan dette skrives kun med symboler?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Kan dette skrives kun med symboler slik at jeg slipper å bruke ordene imellom uttrykkene (hvor/slik at)?

[tex]n+\frac{1}{n}\geq 2[/tex] hvor [tex]n\in \mathbb{N}[/tex]
eller
[tex]n\in \mathbb{N}[/tex] slik at [tex]n+\frac{1}{n}\geq 2[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

$ \hspace{1cm}
\left\{ n + \frac 1n \geq 2 \ \right| \left. \ n \in \mathbb{N}\phantom{\frac 12}\hspace{-0.4cm} \right\}
$

Kanskje litt rart å definere en mengde som kun spytter ut den bolske verdien sant. Eventuelt $n + \frac 1n \geq 2 \ \ \forall \ \ n \in \mathbb{N}\phantom{\frac 12}$.
Hvor $\forall$ leses som "for alle".

Hvem bryr seg? Jeg pleier bare å skille $n \in \mathbb{N}$ med ett desimaltegn eller
skrive i den påfølgende teksten "hvor n er ett naturlig tall" selv om det burde være opplagt.

EDIT: Latex kan noen ganger være styr, for be forumet legge inn \bigm eller \bigmiddle.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

stensrud skrev:Kan dette skrives kun med symboler slik at jeg slipper å bruke ordene imellom uttrykkene (hvor/slik at)?

[tex]n+\frac{1}{n}\geq 2[/tex] hvor [tex]n\in \mathbb{N}[/tex]
eller
[tex]n\in \mathbb{N}[/tex] slik at [tex]n+\frac{1}{n}\geq 2[/tex]
Disse to linjene er ikke ekvivalente. Den første er en påstand at en ulikhet gjelder for alle naturlige tall. Den andre definerer undermengden av de naturlige tallene som påstanden gjelder for. De er relaterte, men forskellige utsagn.

PS: I matematikk er leselighet viktigere enn kompakthet. Matematikk bør skrives på en slik måte at det kan leses som prosa.
Svar