GeoGebra i skolen...
Lagt inn: 17/12-2014 18:50
Noen andre her enn meg som synes at de digitale hjelpemidlene i matematikkundervisningen på Vgs brukes på helt feil måte? Det ihverttfall jeg ser i klasserommet er at de bare brukes til å gi fasitsvar, og ikke bidrar til forståelse. Et eksempel på dette er at ingen i klassen min vet hva et ekstremalpunkt for en graf egentlig er, eller hvordan de finner det ved regning på ark. De har jo bare brukt Geogebra og fått svaret servert!
Læreren vår ser ikke problemet i det hele tatt. Han bruker ofte GeoGebra i timene, noe som i utgangspunktet ikke er noe negativt, men alt blir så sykt high-tech. Hva var det som var så gærent med tavla? Faktisk, da jeg fikk litt god tid på heldagsprøven nå før jul brukte jeg like så godt tiden på å gjøre en typisk "GeoGebra-oppgave" på ark for hånd, men fikk et halvt poeng trekk, med kommentaren: "Bruk GeoGebra!".
GeoGebra i seg selv er ikke en dum ting. Det er et flott program som jeg ofte bruker til å utforske med. Men er det bare jeg som synes bruken av det i skolen er helt feil? For jeg tviler på at min skole og min klasse er alene om dette.
Marius
EDIT: Fjernet et par detaljer som kunne ha avslørt identiteter.
Læreren vår ser ikke problemet i det hele tatt. Han bruker ofte GeoGebra i timene, noe som i utgangspunktet ikke er noe negativt, men alt blir så sykt high-tech. Hva var det som var så gærent med tavla? Faktisk, da jeg fikk litt god tid på heldagsprøven nå før jul brukte jeg like så godt tiden på å gjøre en typisk "GeoGebra-oppgave" på ark for hånd, men fikk et halvt poeng trekk, med kommentaren: "Bruk GeoGebra!".
GeoGebra i seg selv er ikke en dum ting. Det er et flott program som jeg ofte bruker til å utforske med. Men er det bare jeg som synes bruken av det i skolen er helt feil? For jeg tviler på at min skole og min klasse er alene om dette.
Marius
EDIT: Fjernet et par detaljer som kunne ha avslørt identiteter.