Kombinere 1P-Y og S1?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
jorgen_m

Hei! Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med følgende:

Jeg har følgende fag på vitnemålet mitt
Matematikk 1P-Y(84 årstimer, fra vg1 yrkesfag)
Matematikk 2P-Y(140 årstimer, fra vg3 påbygg)

Jeg tar nå Matematikk S1(140 årstimer) som privatist, og jeg lurer på om det er mulig å bytte ut 2P-Y karakteren(e)? I teorien ser jeg ingen grunn for at dette ikke skulle være mulig, da S1 er på høyere nivå enn 2P-Y, og tilsvarer samme antall årstimer, slik at jeg beholder totalen på 224 årstimer for hele videregående.

Kan noen si med sikkerhet om dette lar seg gjøre?

Mvh Jørgen
jorgen_m

Jeg skal og bruke 23/5-regelen, om det spiller noen rolle.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

1P-Y og S1 er nok matematikk for å få studiekompetanse etter 23-5 regelen. Ingen tvil. Hvis du lurer på hva som godtas, så kan du ta kontakt med skolen du skal søke til, bare for å forsikre deg om at de forstår reglene slik - jeg ser ingen grunn til at de skal forstå reglene på en annen måte. Det skader selvsagt ikke å ha 2P-Y karakteren din på kompetansebeviset ditt i tillegg, men det er kanskje slik at du ønsker å få høyest mulig poengsum.

Husk at du kan be om 2 kompetansebevis fra skolen du gikk på. Ett med studiekompetansefagene og 2P-Y og ett uten. Skolen du søker på skal så bruke det kompetansebeviset som gir best uttelling.

Men - for å være tryggest mulig - ta kontakt med skolen du vil studere på.

mvh,
Vaktmester
chrisdosh

Hei, jeg lurer også på noe. jeg driver og tar studiekompetansen med 23/5 regelen og har nå kommet halveis. 1PY har jeg da fått standpunktkarakter i. Målet mitt videre er å ta s1/s2 sammen med fysikk 1 og kjemi 1/2 som privatist. Vet dere om jeg er nødt til å fortsette med 2P-y eller kan bare droppe det,siden jeg alikevel skal ta s1/s2. det jeg ikke er helt sikker på er om jeg får lov til å stille som privatist om jeg har 1p-y standpunktkarakter .
tusen takk :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

chrisdosh skrev:Hei, jeg lurer også på noe. jeg driver og tar studiekompetansen med 23/5 regelen og har nå kommet halveis. 1PY har jeg da fått standpunktkarakter i. Målet mitt videre er å ta s1/s2 sammen med fysikk 1 og kjemi 1/2 som privatist. Vet dere om jeg er nødt til å fortsette med 2P-y eller kan bare droppe det,siden jeg alikevel skal ta s1/s2. det jeg ikke er helt sikker på er om jeg får lov til å stille som privatist om jeg har 1p-y standpunktkarakter .
tusen takk :)

Du får lov til å stille som privatist selv UTEN 1P-Y karakter. Det er ikke noe sjekk på hvilke fag du allerede har når man melder seg opp som privatist. Du får nok matematikk med 1P-Y og S1, og det vil gi deg studiekompetanse etter 23/5-regelen. Hvis du er usikker på om du kan stole på folk på internett (det bør man vel være) så kan du kanskje ta kontakt med samordna opptak eller lærestedet du vil søke til for å stille samme spørsmål

Men - dette er jeg sikker på.
chrisdosh

ok:) TUSEN takk for hjelpen! Det letter saken veldig for meg,så liksom ikke noe vits i å ta 2PY når jeg alikevel ville bli nødt å ta s1 s2 som privatist neste år.
mvh chris
Svar