Er det for sent å studere mate når man er 46 år.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Almas
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 10/04-2015 20:26

Jeg er 46 år og ønsker å studere anvendt matematikk på universitet. Jeg fikk min forkurs ca for 17 år siden.
Jeg har planer å ta bachelor og master. Hvis alt går etter plan, bli jeg ferdig med min utdanning etter 5 år. Da er jeg 51 år.

Mitt spørsmål:
Er der for sent å studere realfag når man er 46 år?
Hvor stor sannsynlighet er det for å få jobb etter utdanningen for en 51 åring?
Hva gjøre jeg for å forbrede meg til studier. Hva jeg må lese mest?

Jeg takker på forhånd alle som svarer.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Almas skrev:Jeg er 46 år og ønsker å studere anvendt matematikk på universitet. Jeg fikk min forkurs ca for 17 år siden.
Jeg har planer å ta bachelor og master. Hvis alt går etter plan, bli jeg ferdig med min utdanning etter 5 år. Da er jeg 51 år.

Mitt spørsmål:
Er der for sent å studere realfag når man er 46 år?
Hvor stor sannsynlighet er det for å få jobb etter utdanningen for en 51 åring?
Hva gjøre jeg for å forbrede meg til studier. Hva jeg må lese mest?

Jeg takker på forhånd alle som svarer.
Jeg er bare 18 år gammel, og jeg er kanskje ikke akkurat den beste som kan svare, men jeg sier: Gjør det uten å tvile så mye.
For meg er alder bare et tall egentlig. Det er dine interesser, ambisjoner og motivasjon og det som generelt omfatter deg, som teller 100%. Hva andre synes om at du skal studere, er noe du ikke skal ofre en eneste tanke på. Et viktig tips er å ta imot råd og veiledning fra andre. Jeg synes det er VELDIG FLOTT at du ønsker å studere realfag og tilegne deg nye kunnskaper innenfor matematikk og realfag. For å få en jobb etter utdanningen er det veldig mange faktorer som spiller inn, noe du helt sikkert vet. Jeg kjenner deg riktignok ikke, men du har helt sikkert bygget deg opp en god del arbeidserfaring og kompetanse på andre områder. Det er i hvert fall noe som er veldig viktig.

Slik jeg selv har forstått det, er matematikk på høyskoler og universiteter bygget på matematikken i videregående. Du sier du har hatt forkurs, og da tenker jeg meg at du har hatt f. eks hatt mye av det som blir tatt opp i matematikk 1T, R1 og R2 , og Fysikk 1 på videregående skole. Da er det kanskje lurt å ta en titt på disse tingene, se hva som du husker fra før og trenger å repetere/jobbe litt mer med. Det er egentlig fort å huske det du hadde før bare du bruker litt tid på det.

Jeg vil dermed si at denne nettsiden, www.matematikk.net er veldig bra fordi her kan du diskutere oppgaver og presentere det du har tenkt og gjort på oppgaver du ikke har fått til helt. På den måten vil du også lære veldig mye. Det er som regel slik at når man står fast på en oppgave man har gjort noe på, så skal det ikke mye til før man har forstått den og ser feilen.

Ellers se disse nettsidene:

www.campus.inkrement.no

www.UDL.no

www.ndla.no

og andre nettsider som du ser passer.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er aldri for sent å ta mere utdanning! Det finnes pensjonister som tar master og doktorgrad i helt nye fagområder så du er bare ungdommen. :)

Hvilken jobb er det du ønsker?
Hvis det er lærer du tenker på må du i tillegg til master ha et årsstudium med praktisk pedagogikk (enkelte skoler lar deg ta dette på deltid i løpet av de 2-3 første årene du er ansatt).
Du må i tillegg velge et "lurt" tilleggsfag i bachelor-graden din. Så vidt jeg vet er det forstatt stor etterspørsel etter lærere med fysikk i fagkretsen.
Til slutt er det selvsagt avgjørende hvor du ønsker å jobbe. De store byene (i hvertfall Trheim) er godt forspent med realfagslærere.

Jobb med fagene som danner grunnlaget for utdanningen, dvs. for matematikk er det 1T, R1 og R2. F.eks. kan du regne gamle eksamensoppgaver og hvis du står fast leser du i læreboka, ser på nett eller spør noen (f.eks oss her på forumet).

Lykke til!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Det er aldri for sent. Vel, kanskje i noen tilfeller. Jeg kjenne en på 49 år som holder på med en bachelor i matematikk nå og planlegger master.

Det jeg vil råde deg til er å tenke på jobbmulighetene og hva du ønsker å jobbe med. Ettersom du vil studere anvendt matematikk har du kanskje ikke nødvendigvis interesse av å jobbe som lærer, men i næringslivet. I så fall tenker jeg at det kan være vel så lurt å gå for en eller annen ingeniørretning + siv.ing. Eventuelt direkte på NTNU.

Inntrykket mitt er nemlig at arbeidsmarkedet er bedre for disse enn som ren matematiker.

Men dette kommer jo igjen alt på interesse og hva du ønsker å oppnå med utdanningen. Så lenge du har gode karakterer vil jeg tro du skal ha gode jobbmuligheter, men igjen er dette synsing for min del. Vi har jo hørt om eldre folk som har problemer med å få jobb.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Her får Marie (103 år) vitnemålet sitt:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/utrol ... /23434642/

Det er aldri for sent. Sving deg rundt, ungdom. ;)
HaimRevivo

Alder har jo ingenting å si.

Jeg hørte nylig om en gjeng med 60-åringer på NTNU som hadde etablert et "start-up"-selskap innenfor høyteknologi, så alt er mulig. Det var riktignok noen problemer med kvartalsprognosene fordi det var usikkert om man skulle stole på om alle aktørene ville overleve fra kvartal til neste kvartal grunnet aldersrelaterte sykdommer, men du er jo en ung-geit sammenlignet med de karene.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Og nå til dags er jo 60 år ingen alder heller. Folk i teknologi-yrker lever jo et mye sunnere liv enn de lenger ned på samfunnsstigen (med unntak av klisjeen, den Cola-drikkende nerden), og bør kunne forvente å bli nesten 100 år.
Svar