strykprosenten(matte) i høyere utdannig er alt for høyt?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Vi har nettopp gjort ferdig en kurs på kalkulus-matematikk 1000(høgskole) der over 60% fikk E eller F. Er ikke tallet alt for høyt, eller er det eksamen som er alt for vanskelig for elevene?
Det kan sies at 1 fikk A, 8 fikk B og 20 fikk C. Fra en subjektiv mening, mener jeg at eksamen holder alt for høyt nivå for elevene. Majoriteten av elevene kan ikke det elementære som enkle derivasjon, integrasjon, grenseverdier osv.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

elever på grunnskoler og vgs

studenter på høyskoler og universiteter
***
***
du mener eksamen holder for høyt nivå, til tross for at studentene ikke kan elementær teori??
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
SwagPels

Kan du sende noen av disse oppgavene, veldig spennende å se nivået som er nå på universitetutdanning :D
Gjest

Eksamenssettet hadde noen oppgaver som etter min mening lå litt for høyt. Samtidig var en del av oppgavene, for eksempel innen lineær algebra enklere enn tilsvarende oppgaver på tidligere eksamenssett.

Alt i alt var det nok ELEMENTÆRE oppgaver til at det ikke skulle være noe problem å som et minmum å stå. En C burde være innen alles rekkevidde.

Men jeg er enig i at eksamen kanskje som helhet var litt for vanskelig sammenlignet med tidligere år, da særlig på grunn av et par av (del)oppgavene.

De som strøk er uansett ikke A-studenter og hadde nok ikke ambisjoner om dette uansett, så det var fortsatt rikelig med elementære oppgaver om man ville karre seg til en ståkarakter eller en D. :)

Problemet er heller at det kanskje var for vanskelig å oppnå en A/B.
Bozo da clown

Ingeniørvitenskap med krav om 40 prosent riktige løsninger er muligens ikke for alle.

Kanskje man heller skal satse på en karriere som polititjenestemann/kvinne hvor man ser på en 10-20 prosent løsningrate som akseptabel?
Gjest

Gjest skrev:Eksamenssettet hadde noen oppgaver som etter min mening lå litt for høyt. Samtidig var en del av oppgavene, for eksempel innen lineær algebra enklere enn tilsvarende oppgaver på tidligere eksamenssett.

Alt i alt var det nok ELEMENTÆRE oppgaver til at det ikke skulle være noe problem å som et minmum å stå. En C burde være innen alles rekkevidde.

Men jeg er enig i at eksamen kanskje som helhet var litt for vanskelig sammenlignet med tidligere år, da særlig på grunn av et par av (del)oppgavene.

De som strøk er uansett ikke A-studenter og hadde nok ikke ambisjoner om dette uansett, så det var fortsatt rikelig med elementære oppgaver om man ville karre seg til en ståkarakter eller en D. :)

Problemet er heller at det kanskje var for vanskelig å oppnå en A/B.
Jeg synes du oppsummerte det bra. Det personlige problemet mitt var at A lå alt for høyt, men jeg fikk sannsynligvis en B på grunn av at kravet ble senket betydelig og ikke på grunn av ferdighetene jeg viste. Det bør vel blinket et lys når så mange stryker, og hva vil man forvente i kommende kurs som er vanskeligere ?

Fikk du en C?
Gjest

Bozo da clown skrev:Ingeniørvitenskap med krav om 40 prosent riktige løsninger er muligens ikke for alle.

Kanskje man heller skal satse på en karriere som polititjenestemann/kvinne hvor man ser på en 10-20 prosent løsningrate som akseptabel?
Det sier seg selv at mange av disse ikke burde ha gått på ingeniørlinja, men det gjør dem. Burde man ikke stille med ekstra hjelp, kurs osv for at disse individene skal bestå kurset? Når det er hvertfall er over 30% som stryker
Gjest

Gjest skrev:Fikk du en C?
Fikk en C. :)

Anser meg selv som en B-elev og potensiell A-kandidat med litt mer innsats, så jeg kommer nok til å ta den opp igjen neste år.

Som sagt, jeg er ikke enig med majoriteten av klagekoret ettersom man fint kunne stått på eksamenen, men den var nok litt for vanskelig å få A på. :)
Svar