Fri vilje eliminert med matte?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
torksnork

etter og ha jobbet med sannsynlighet og oppførselen til partikler innenfor de fysiske lover, så har jeg kommet frem til noe som plager meg veldig.

Skal prøve og forklare dette så enkelt som mulig.

Vis jeg kaster en terning(med 6 øyner) uten og vite noe om terningens vekt, rotasjon, eller underlag. Så er sannsynligheten for å få en 6'er 1/6. Men vis jeg vet alle verdier\krefter som påvirker terningen kan jeg legge dette inn i likningen og, finne ut hvilken side som vil vises etter kastet med 100% nøyaktighet.

Når det er sagt, så spoler jeg tiden tilbake til "The big bang" og eksplosjonen skjer, alle partiklene drar sin vei og kolliderer med hverandre, og dette kan man regne ut så lenge man vet vektorene\kreftene til partiklene. og derfra kan man regne seg frem til at verdener skapes og videre, tenker jeg.

Tilbake til nåtid, vis man vet alle ting som påvirker en person. Kan man da i teorien, regne ut hva slags valg denne personen ville ha tatt i fremtiden, og alt som skjer i hele universet vis man tar med alle variabler og verdier fra starten av skapelsen.

Er våre valg allerede gjort for oss? har vi fri vilje? Er livet som en film du ikke har sett og ikke aner hva som skjer i, men filmen er lagd og slutten er den samme uansett?

Vet ikke om jeg greide å forklare dette bra nok for noen, men.
Hva er deres tanker på dette, er fri vilje en illusjon eller ikke?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Skjønner hva du mener. Og ja, det kan nok sies at alt som vil skje er forhåndsbestemt, men vilkårlig.

Men som en luring sa; "lar du hydrogen være i fred lenge nok, så vil det begynne å bli bevisst". Dette refererer til det faktum at i begynnelsen fantes det bare hydrogen, men grunnet kreftene som var tilstede, ble hydrogen-atomene spleiset til en drøss med nye elementer. Disse elementene er våre byggestener, og mennesker er selv-bevisste vesner.

Bevissthet er fremdeles en unøyaktig vitenskap. Vi vet ikke helt hvordan bevissthet fungerer, men den lar oss gjøre valg. Du kan si at alle valg vi tar var forutbestemt, men det fjerner ikke det faktum at du faktisk må ta valget selv. Du kan godt si "jeg lar det bare gå som det går", men det vil være et valg.
Bilde
lorgikken

Aleks855 skrev:Skjønner hva du mener. Og ja, det kan nok sies at alt som vil skje er forhåndsbestemt, men vilkårlig.

Men som en luring sa; "lar du hydrogen være i fred lenge nok, så vil det begynne å bli bevisst". Dette refererer til det faktum at i begynnelsen fantes det bare hydrogen, men grunnet kreftene som var tilstede, ble hydrogen-atomene spleiset til en drøss med nye elementer. Disse elementene er våre byggestener, og mennesker er selv-bevisste vesner.

Bevissthet er fremdeles en unøyaktig vitenskap. Vi vet ikke helt hvordan bevissthet fungerer, men den lar oss gjøre valg. Du kan si at alle valg vi tar var forutbestemt, men det fjerner ikke det faktum at du faktisk må ta valget selv. Du kan godt si "jeg lar det bare gå som det går", men det vil være et valg.
Det er nettop som du sier: Alt går tilbake til vår ansvarlighet (menneskets ansvarlighet). Enhver som babler om frihet og forutbestemt skjebne (bevissthet) har ikkje forstått essensen av hvordan ting henger sammen.
torksnork

Litt utenfor matten, men hjernevitenskap så er det gjort flere forsøk hvor objektet(personen) skal velge mellom knapp A og knapp B mens hjernen blir skannet. Da viser det seg, at man kan se i hjerneskannen 10-7sek før personen velger hva slags knapp han vil trykke på.

vet ikke om dette er mer om det hva vi bestemmer oss før i ubevisstheten, eller ikke.

http://exploringthemind.com/the-mind/br ... you-decide
Svar