økning i poenggrense

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sakrament

Skulle likt å visst sannsynligheten for at poenggrense øker med x poeng på 1 år. Det er jo en fin oppgave å bryne seg på. Kanskje skrive et lite program som fikser det. Men jeg vet ikke helt hvor jeg begynner.. Sannsynlighet er ikke min sterkeste side. Noen som har lyst til å hjelpe meg og skrive en rask oppskrift på hvordan man kan løse problemet? Kunne jo vært gøy :shock:
sakrament

Kan legge til at jeg mener poenggrenser for inntak ved høyere utdanning i Norge,, bare for å ha det klart :p
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Blir nok ganske komplisert å beregne. Blant annet brukte sammordna opptak 2 år for å simmulere ett opptak til medisin.
Her var det dog hva som ville skje dersom en reduserte jentepoeng fra 2 til 1 poeng.

Poenggrensen blir i utgangspunktet satt til å være snittet til den siste som kommer inn. Derimot så kan det være flere som takker nei
til tilbudet senere, osv. I tillegg kommer poenggrensen ann på de som går på videregående, og det er vanskelig å si hvordan den svinger
fra år til år. Noe som og selvsagt spiller inn er hvor mange plasser som studiet tilbyr, disse varierer fra år til år.

For å få en viss pekepinn kan en plotte

Kode: Velg alt

(poengGrense/antallPlasser , år) 
og lage en regresjonslinje.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar