Mattekurs videre

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Al-Ghazali
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/06-2015 16:30

Hei

Ble for noen uker siden ferdig med en innføringsfag i kalkulus og linear Algebra + numeriske metoder. Har lyst til å utdype meg mer i disse emnene(sommer) og er litt usikker på veien videre. Har hørt om at UIO går dypere inn på dette; mat1010 og mat 1011. Hvilken av dem bør man velge og hva er forskjellen?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei!

Kan jeg spørre hva formålet med studiene er? :)

Jeg er ferdig med det jeg antar er samme kurs som deg. For min del kommer jeg til å bruke neste halvår på å jobbe med kalkulusen vi alt har tatt. Dvs, jeg kjøpte en ny bok som jeg skal jobbe meg gjennom. Dette for å få et enda bedre grunnlag og bli mer stødig på det grunnleggende hvor jeg ikke føler meg 100%.

Om du føler du mestrer det kurset du nå har vært gjennom, kan du vel gå videre på neste kurs som sikkert er MAT2000 om jeg antar rett? Du kan kanskje ikke ta kurset dette semesteret, men du kan i hvert fall finne ut hva pensum er og jobbe deg gjennom det. :)

På UiO er introduksjonskurset MAT1100 om du skulle ønske å fordype deg mer. Dette tilsvarer det vi har hatt, men har ikke lineær algebra og går litt dypere i materien. Forskjellen fra ingeniør og universitet er at dette er mer teoretisk og har mer fokus på for eksempel bevisføring, mens ingeniør er mer praktisk rettet.

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html
Svar