Studere naturvitenskap ved UiO eller NTNU?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Hei, jeg forsøker å finne ut hvor jeg burde studere fysikk eller matematikk (har altså ikke bestemt meg for hvilken av dem ennå) i Norge. Jeg har som mål å bli forsker i mitt felt, og har derfor hørt at UiO er best på forskning innen naturvitenskapene. Dessuten har UiO mer prestisje internasjonalt, enn NTNU. Så hvis man tenker å jobbe i utlandet, er man kanskje mer ettertraktet hvis man har en grad fra UiO? Men, NTNU har jo de ferskeste nobelprisvinnerne, de blir i 2015 landets største universitet, og setter seg store mål om å bli best i framtida. Kan det tenkes at det i det lange løp ville lønne seg å ha gått ved NTNU? At--10 år fra nå--er NTNU-utdannede mer ettertraktet internasjonal, fordi det er universitetet i Norge (eller Norden) med mest prestisje? Er det noen som har erfaring eller synspunkter, trenger innspill. :)
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Velg det du har lyst til. Tullete å velge prestisje og deretter ha det mindre gøy i mange år. Er du en ingeniør (og det har du visst siden ungdomsskolen), så gå på NTNU. Er du ikke, velg UiO.

Uansett, med en doktorgrad fra ethvert universitet i Norge, får du lett postdoc jobb ved de mest prestisjefylte universiteter i verden.
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Takk for svar :D Litt usikker på hva du mener med
viking skrev: Er du en ingeniør (og det har du visst siden ungdomsskolen), så gå på NTNU. Er du ikke, velg UiO.
Men jeg tenker uansett ikke ingeniør, og heller ikke siving, ser for meg å studere rent realfag, forskerrettet, og da enten fysikk eller matematikk. Burde jeg fortsatt velge NTNU da? :)
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
Gjest

Uten at jeg er noen ekspert på området tror jeg det er greit å tenke på UiO som teoretisk og Ntnu som praktisk anvendt. Skal du bli forsker tror jeg da det passer bedre med UiO.

Når det gjelder prestisje vet jeg ikke helt hvor riktig det er å si at UiO er mer anerkjent internasjonalt. Jeg kan se for meg om du skulle ønske å bli advokat er UiO best, mens lege så blir det litt toss up. Skulle vi derimot se på ingeniør fag er Ntnu igjen klart best. Tror neppe at internasjonale aktører leter etter sånne ved UiO. Ntnu sine utdanninger har et godt rykte på seg til å få folk i arbeid, og mens UiO også har det tror jeg ikke det er fullt så bra som ved Ntnu.

Universitetene skårer over hverandre på ulike internasjonale rangeringer. Ntnu leder på "U-multirank" mens UiO leder på Times Higher Education. Når det er sagt tror jeg UiO leder på flere rangeringer over Ntnu. Dessverre er begge ofte sub 150 i verden så jeg vet ikke hvor mye arbeidsgiver bryr seg om universitetet du gikk på var nr 101 eller nr 185. Problemet er selvfølgelig at disse rangeringsmetodene tar hensyn til alle aspekter ved et universitet når de gjør vurderingen sin.

Er du glad i party og slikt har Trondheim rykte på seg for å være en bedre "studentby" enn det Oslo er, mens Oslo har bedre rykte på seg i forhold til tilgjengelighet (som kollektiv trafikk). Trondheim igjen stiller med billigere utleieboliger. Det er masse å ta hensyn til og jeg tror nesten du bare må hoppe litt ut i det.
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Gjest skrev:Uten at jeg er noen ekspert på området tror jeg det er greit å tenke på UiO som teoretisk og Ntnu som praktisk anvendt. Skal du bli forsker tror jeg da det passer bedre med UiO.

Når det gjelder prestisje vet jeg ikke helt hvor riktig det er å si at UiO er mer anerkjent internasjonalt. Jeg kan se for meg om du skulle ønske å bli advokat er UiO best, mens lege så blir det litt toss up. Skulle vi derimot se på ingeniør fag er Ntnu igjen klart best. Tror neppe at internasjonale aktører leter etter sånne ved UiO. Ntnu sine utdanninger har et godt rykte på seg til å få folk i arbeid, og mens UiO også har det tror jeg ikke det er fullt så bra som ved Ntnu.

Universitetene skårer over hverandre på ulike internasjonale rangeringer. Ntnu leder på "U-multirank" mens UiO leder på Times Higher Education. Når det er sagt tror jeg UiO leder på flere rangeringer over Ntnu. Dessverre er begge ofte sub 150 i verden så jeg vet ikke hvor mye arbeidsgiver bryr seg om universitetet du gikk på var nr 101 eller nr 185. Problemet er selvfølgelig at disse rangeringsmetodene tar hensyn til alle aspekter ved et universitet når de gjør vurderingen sin.

Er du glad i party og slikt har Trondheim rykte på seg for å være en bedre "studentby" enn det Oslo er, mens Oslo har bedre rykte på seg i forhold til tilgjengelighet (som kollektiv trafikk). Trondheim igjen stiller med billigere utleieboliger. Det er masse å ta hensyn til og jeg tror nesten du bare må hoppe litt ut i det.
Men, blir man noe dårligere forsker hvis man går ved NTNU? Det hadde vært mer praktisk for familien om jeg flytter til Trondheim, men jeg mener personlig at jeg må velge stedet som kan gjøre meg til en god forsker.
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Tror du ser på dette litt baklengs. Å planlegge å bli forsker er som å planlegge å bli rik. De fleste kvalifiserer ikke. Kun eksepsjonelle klarer det. Fokuser på det du liker, og hvis du brenner for det slik at du er oppe om natten og jobber, og ikke kan tenke deg en hobby gøyere en studiet kan du klare det. Hvis ikke kan du bare glemme det.

Kanskje det er greiere å bli forsker på historisk filosofisk fakultet. Da trenger du bare sandaler og raggsokker.
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

viking skrev:Tror du ser på dette litt baklengs. Å planlegge å bli forsker er som å planlegge å bli rik. De fleste kvalifiserer ikke. Kun eksepsjonelle klarer det. Fokuser på det du liker, og hvis du brenner for det slik at du er oppe om natten og jobber, og ikke kan tenke deg en hobby gøyere en studiet kan du klare det. Hvis ikke kan du bare glemme det.

Kanskje det er greiere å bli forsker på historisk filosofisk fakultet. Da trenger du bare sandaler og raggsokker.
Er litt uenig med deg der, du fremstiller det nesten som om kvalifikasjon er medfødt. Altså at forskere, og rikfolk, er født eksepsjonelle. Riktignok har noen et veldig tydelig anlegg for slikt, men folk som jobber hardt, er interesserte og ikke kunne tenke seg en annen jobb i verden, kan ta en doktorgrad i et naturvitenskapelig fag og bli forsker.

For å sitere Feynman "I was an ordinary person who studied hard. There's no miracle people. It just happened they got interested in this thing, and they learned all this stuff..."
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

viking skrev:Tror du ser på dette litt baklengs. Å planlegge å bli forsker er som å planlegge å bli rik. De fleste kvalifiserer ikke. Kun eksepsjonelle klarer det. Fokuser på det du liker, og hvis du brenner for det slik at du er oppe om natten og jobber, og ikke kan tenke deg en hobby gøyere en studiet kan du klare det. Hvis ikke kan du bare glemme det.

Kanskje det er greiere å bli forsker på historisk filosofisk fakultet. Da trenger du bare sandaler og raggsokker.
Verste jeg har hørt. Eksepsjonalitet er ikke medfødt.

Eksepsjonalitet innenfor vitenskap kan oppnås ved kontinuerlig interesse og elsk for faget.
Bilde
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Les det jeg skrev slik at du ikke misforstår. Jeg skal si dette igjen: Ingen er født med evner til å bli rik. Det jeg sier er at du må ha er glede og like det du gjør. Uten det er det umulig å ha suksess i et fagfelt. Ikke fokuser på å bli rik eller bli forsker. Fokuser på å gjøre det du liker. Da kommer vanligvis alt det andre av seg selv. Det eksepsjonelle er entusiasmen og viljen, ikke noe medfødte evner.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:
viking skrev:Tror du ser på dette litt baklengs. Å planlegge å bli forsker er som å planlegge å bli rik. De fleste kvalifiserer ikke. Kun eksepsjonelle klarer det. Fokuser på det du liker, og hvis du brenner for det slik at du er oppe om natten og jobber, og ikke kan tenke deg en hobby gøyere en studiet kan du klare det. Hvis ikke kan du bare glemme det.

Kanskje det er greiere å bli forsker på historisk filosofisk fakultet. Da trenger du bare sandaler og raggsokker.
Verste jeg har hørt. Eksepsjonalitet er ikke medfødt.

Eksepsjonalitet innenfor vitenskap kan oppnås ved kontinuerlig interesse og elsk for faget.
Det avhenger nok av hvordan man definerer eksepsjonell.

Men man trenger nok ikke være eksepsjonell eller ha et unikt talent for å bli forsker.
Gjest

Feynmans_trommer skrev:Dessuten har UiO mer prestisje internasjonalt, enn NTNU.
Hvor i alle dager har du dette fra?
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Gjest,
Det er basert på Shanghai World Ranking og Times Higher Education, hvor UiO scorer høyere både generelt og spesifikt innen naturvitenskapene. Til gjengjeld er NTNU best innen matematikk på Shanghai-rankingen.
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
Svar