vektor-regning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
heeelp

I parallellogrammet PQRS setter vi vektor PQ= x (vektor) og vektor PS=y (vektor)

Midtpunktet på PS kaller vi M1 , og midtpunktet på QR kaller vi M2

Videre er punktene T og U gitt ved at vektor PT = 3/4 x(vektor) og vektor M2U = 2* vektor M2T


a) finn vektorene PR, SQ, M2T uttrykt ved vekto x og vektor y

b) vis at vektor PU = 1/2 x(vektor) - 1/2 y(vektor)

bruk dette resultatet til å vise at linja gjennom P og U er parallell med diagonalen SQ
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvor står du fast? Hva har du prøvd?
Bilde
heeelp

Aleks855 skrev:Hvor står du fast? Hva har du prøvd?
er helt blakk, forstår ingen ting.
heeelp

heeelp skrev:
Aleks855 skrev:Hvor står du fast? Hva har du prøvd?
er helt blakk, forstår ingen ting.
dette har jeg gjort
heeelp

heeelp skrev:
heeelp skrev:
Aleks855 skrev:Hvor står du fast? Hva har du prøvd?
er helt blakk, forstår ingen ting.
dette har jeg gjort https://gyazo.com/d171c5e49e112b22de416ec10c6360e7
Gjest

Det ser jo ikke ut som du er helt blank.
Husk at du beveger deg fra $M_2$ til T (pass på fortegn)

$ \vec{M_2T}$ er "én ting" så du kan ikke stryke en del av den mot en annen i likningen din. Det blir litt det samme som å stryke toppen av en x mot toppen av en y, og er ikke lov.

Du har funnet $\vec{M_2T}$ (etter å ha gjort endringen jeg fortalte deg) og da trenger du bare gange den med 2 for å finne $\vec{M_2U}$.
Måten du ganger en vektor (uttrykt ved to vektorer) med et tall på er slik:

$\vec{u} = \vec{w}+\vec{v}$
$2 \cdot \vec{u} = 2\vec{w} + 2\vec{v}$
heeelp

Gjest skrev:Det ser jo ikke ut som du er helt blank.
Husk at du beveger deg fra $M_2$ til T (pass på fortegn)

$ \vec{M_2T}$ er "én ting" så du kan ikke stryke en del av den mot en annen i likningen din. Det blir litt det samme som å stryke toppen av en x mot toppen av en y, og er ikke lov.

Du har funnet $\vec{M_2T}$ (etter å ha gjort endringen jeg fortalte deg) og da trenger du bare gange den med 2 for å finne $\vec{M_2U}$.
Måten du ganger en vektor (uttrykt ved to vektorer) med et tall på er slik:

$\vec{u} = \vec{w}+\vec{v}$
$2 \cdot \vec{u} = 2\vec{w} + 2\vec{v}$
ok, men hvordan finner jeg vektor PU?
Gjest

Se på figuren din. Hvis du går fra P til U via T hva får du da? PU. PT+TU=PU
heeelp

Gjest skrev:Se på figuren din. Hvis du går fra P til U via T hva får du da? PU. PT+TU=PU
Jeg klarer ikke helt å få alt til å stemme, jeg ganger M2T med 2 som du sier og plusser sammen med PT, da får jeg feil svar.
Gjest

heeelp skrev:
Gjest skrev:Se på figuren din. Hvis du går fra P til U via T hva får du da? PU. PT+TU=PU
Jeg klarer ikke helt å få alt til å stemme, jeg ganger M2T med 2 som du sier og plusser sammen med PT, da får jeg feil svar.
avstanden $M_2$U er 2$M_2$T. Hvis du går fra P til T også til U går du først 3/4x (til T) så TU (til U),da går du til sammen
$3/4x - 1/4x - 1/2y = 1/2x-1/2y$ fordi TU er det samme som halvparten av avstanden fra $M_2$ til U som er det samme som $M_2T$
heeelp

Gjest skrev:
heeelp skrev:
Gjest skrev:Se på figuren din. Hvis du går fra P til U via T hva får du da? PU. PT+TU=PU
Jeg klarer ikke helt å få alt til å stemme, jeg ganger M2T med 2 som du sier og plusser sammen med PT, da får jeg feil svar.
avstanden $M_2$U er 2$M_2$T. Hvis du går fra P til T også til U går du først 3/4x (til T) så TU (til U),da går du til sammen
$3/4x - 1/4x - 1/2y = 1/2x-1/2y$ fordi TU er det samme som halvparten av avstanden fra $M_2$ til U som er det samme som $M_2T$
ok, takk! :)
Gjest

avstanden $M_2$U er 2$M_2$T. Hvis du går fra P til T også til U går du først 3/4x (til T) så TU (til U),da går du til sammen
$3/4x - 1/4x - 1/2y = 1/2x-1/2y$ fordi TU er det samme som halvparten av avstanden fra $M_2$ til U som er det samme som $M_2T$[/quote]

ok, takk! :)[/quote]

vent nå litt.. jeg forstår ikke hvor du får −1/4x − 1/2y i fra?
heeelp

Gjest skrev:avstanden $M_2$U er 2$M_2$T. Hvis du går fra P til T også til U går du først 3/4x (til T) så TU (til U),da går du til sammen
$3/4x - 1/4x - 1/2y = 1/2x-1/2y$ fordi TU er det samme som halvparten av avstanden fra $M_2$ til U som er det samme som $M_2T$
ok, takk! :)[/quote]

vent nå litt.. jeg forstår ikke hvor du får −1/4x − 1/2y i fra?[/quote]

og hvorfor er TU der samme som halvparten av avstanden fra $M_2$ til U som er det samme som $M_2T?
Gjest

Du har tegna figur sant? Du sier jo selv at $M_2T$ er [1/4, 1/2], men da går vektoren feil vei så [1/4, 1/2] = $TM_2$ og
$−1/4x − 1/2y = M_2T$.

Hvorfor TU er det samme som halvparten av $M_2U$ er jo av samme grunn som $M_2T$ er det. Deler du linja $M_2U$ opp i to halve deler så får du to deler like store som $M_2T$. Den ene av disse halvdelene er $TU$.

Se på denne figuren jeg har laget til deg.
http://imgur.com/EDHAi7u
heeelp

Gjest skrev:Du har tegna figur sant? Du sier jo selv at $M_2T$ er [1/4, 1/2], men da går vektoren feil vei så [1/4, 1/2] = $TM_2$ og
$−1/4x − 1/2y = M_2T$.

Hvorfor TU er det samme som halvparten av $M_2U$ er jo av samme grunn som $M_2T$ er det. Deler du linja $M_2U$ opp i to halve deler så får du to deler like store som $M_2T$. Den ene av disse halvdelene er $TU$.

Se på denne figuren jeg har laget til deg.
http://imgur.com/EDHAi7u
Takk for figuren! nå forsto jeg det :D
Svar