Clicker Heroes - Finne billigeste kombinasjon av heroes.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zahand
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 26/05-2013 12:59
Sted: Grimstad

Så dette handler om et (gratis) online spill (kan også spilles på Steam) som heter Clicker Heroes.

Det er et ganske enkelt spill, veldig lik "Cookie Clicker", men litt mer utdypende.
Dette spillet har heroes som hjelper deg med å beseire fienden.
Jeg tar kun til hensyn de 26 første og kaller dem x_1 -> x_26.
Hver hero har en kostnad som øker med 7% for hver gang du oppgraderer dem.
Uten å gå så altfor mye inn i hopper jeg rett til spørsmålet mitt.

Jeg vil regne ut det billigste utfallet der antall av alle oppgraderingene er lik 14000.

F.eks, er det billigere å oppgradere x_1 10 tusen ganger og fordele de andre 4000 oppgraderingene på de resterende 25 heroes( det er det nok ikke). Men hvor mange av hver oppgradering må jeg ha slik at summen av kostnadene er billigst mulig?

Jeg "skisserte" det veldig kjapt i python, men kom ikke så langt. Blir litt dumt med 26-for-loops.
Noen som kan hjelpe meg?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Svaret er alltid å oppgradere Treebeast!

Men til spørsmålet så kreves det av man vet forholdet mellom initial-kostnaden til hver hero. Altså, hvis level 1 Treebeast koster 50 og level 1 Ivan koster 250, så er økningen av en faktor på 5 mellom de to. Hvis det fortsetter med faktorer på 5, så har vi funnet ut dette, men hvis det er annerledes må vi vite denne rekka.

Merk at hvis målet er å få mest mulig DPS for pengene, så må andre ting tas i betraktning også, nemlig hvilke heroes som har de riktige oppgraderingene (+100%, +100%, +100%, +150% er den ideelle).
Bilde
Svar