Løsninger abelfinalen 2012/2013

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Gjest9999 skrev:Nei, resultatliste med navn kommer ikke. Jeg sendte en mail til de og spurte om det kom til å komme, men de sa at de ikke har lov til å publisere slike resultatlister lenger. De har også slettet alle tidligere resultatlister fra runde 1 og 2. :(
Såpass ja. Er vel fjorårets IMO-deltakere som kaprer pallen uansett..?

Drezky skrev: Ja, tror jeg endte opp med noe 70 poeng. Hvordan har du tenkt å forbedre deg til runde 2? Gjøre så mange oppgaver som mulig? Håper jeg klarer meg med kunnskaper fra kjemi 1.
Du er vel en VG2 elev? :)
72 her :P Tror faktisk ikke jeg kommer til å delta i runde 2, ettersom jeg kom på førsteplass (!) i Geofag OL, og kjemifinalen går samtidig som geofagfinalen. Men jeg ville anbefalt deg å se nøye på redoksreaksjoner, buffere/titreringer og organisk kjemi i tillegg til (hele) kjemi 1-pensumet, det pleier å komme endel av det på andre runde. Også gjelder det jo å være lynrask på kalkisen om man ikke vil havne i tidsnød ;) EDIT: Ja, går 2.
Gjest9999

Kult at du er en av de beste i landet i kjemi, matte og geofag Stensrud! Hvor hard er de andre realfag OL-ene i forhold til abelkonkuransen, visst du skjønner? Jeg er vg1 elev så jeg bare lurer :)
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Nå er det jo bare snakk om de første kvalifiseringsrundene da, men jeg tror abelkonkurransen er vanskeligst, hvertfall av de tre nevnte. Én grunn er at man gjerne gjør det greit i kjemi/geofag hvis man kan 1. klasse pensum, mens i abel er det ikke nødvendigvis slik; det må ofte litt kreativitet til også. Har ikke sett noe særlig på fysikk og informatikk olympiadene, men kan prøve meg på en slags ranking likevel, så får noen gjerne rette litt på meg hvis det er helt på jordet. I tillegg er jo oppfattet vanskelighetsgrad selvfølgelig en subjektiv greie.

Tenker det blir noe som $Abel>Fysikk\geq Informatikk>Kjemi\geq Geofag$. Mulig det skal være en $\approx$ mellom fysikk og informatikk. For abel gjelder $Finale\gg Runde \ 2>Runde \ 1$.
For kjemi: $Finale \ ? \ Runde \ 2>Runde \ 1$.
Og for geofag: $Finale>Runde \ 2\approx Runde \ 1$.
:)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

stensrud skrev:Nå er det jo bare snakk om de første kvalifiseringsrundene da, men jeg tror abelkonkurransen er vanskeligst, hvertfall av de tre nevnte. Én grunn er at man gjerne gjør det greit i kjemi/geofag hvis man kan 1. klasse pensum, mens i abel er det ikke nødvendigvis slik; det må ofte litt kreativitet til også. Har ikke sett noe særlig på fysikk og informatikk olympiadene, men kan prøve meg på en slags ranking likevel, så får noen gjerne rette litt på meg hvis det er helt på jordet. I tillegg er jo oppfattet vanskelighetsgrad selvfølgelig en subjektiv greie.

Tenker det blir noe som $Abel>Fysikk\geq Informatikk>Kjemi\geq Geofag$. Mulig det skal være en $\approx$ mellom fysikk og informatikk. For abel gjelder $Finale\gg Runde \ 2>Runde \ 1$.
For kjemi: $Finale \ ? \ Runde \ 2>Runde \ 1$.
Og for geofag: $Finale>Runde \ 2\approx Runde \ 1$.
:)
Må ikke glemme biologi olympiaden :) Til tross for at den ble arrangert for første gang i år.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest9999

Takk for svar Stensrud! :) Tror du forresten det vil være nyttig å kunne kalkulus til abelfinalen?
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Gjest9999 skrev:Takk for svar Stensrud! :) Tror du forresten det vil være nyttig å kunne kalkulus til abelfinalen?
Nei, det tror jeg ikke :) Hender noen basic grenseverdier dukker opp, men de er nettop det, basic.
Sist redigert av stensrud den 31/12-2015 22:07, redigert 1 gang totalt.
Gjest9999

Okay, takk!
Vi sees i finalen om 2 måneder! ;)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hvor mye matte kan dere egentlig? o.o
Virker jo som om dere leser på matematikk som ligger laaaaaaaaaaaaangt utenfor vgs pensum. Skulle ønske jeg hadde ork til det :| x)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest9999

Vi har jo ikke snakket om matte annet enn info om abelkonkuransen i denne diskusjonen jo, hehe
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Denne tråden passer nok best i et annet underforum. Godt nytt år!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest9999 skrev:Vi har jo ikke snakket om matte annet enn info om abelkonkuransen i denne diskusjonen jo, hehe
Joda, men har jo lagt merke til at bl.a. stensrud har svart på masse rart inne på forumet her som ligger godt utenfor vg2 pensum, samt at kalkulus er universitetsmatte(?)- Correct me if i'm wrong.
Sjekket runde 1, og der kunne jeg nok sanket inn 70-80 poeng, men del 2 var verre. Gud veit hvordan finalen er.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

plutarco skrev:Denne tråden passer nok best i et annet underforum. Godt nytt år!
Har du som moderator mulighet til å flytte den til Åpent Forum eller et annet passende sted? Vi andre får jo ikke gjort noe særlig med saken. Godt nytt år :)
EDIT: supert.
Svar