Hjelp til noen R1 spørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon0807 skrev:Hei igjen og takk for gode tilbakemeldinger i går.

Etter å ha fått svar på de spørsmålene over så klarte jeg å lære meg utregningene der for så å klare innsendingsoppgaven min å få en B :) Så takk skal dere ha for god hjelp og veldig god forklaring.




Nå er jeg selvfølgelig på dypt vann igjen :shock:

Har et lite regnestykke her jeg er litt usikker på.

[tex]lg x - 4 = 3 lg x - 6[/tex]
Skjønte ikke helt denne egentlig. Regner med at [tex]lg x - 4[/tex] kan skrives [tex]-4lg^x[/tex] eller noe lignende, men skjønner ikke helt hva jeg skal med denne oppgaven. Står at jeg skal løse den.
Toppers! Alltid glad for å kunne hjelpe :)

Det du gjør her er å starte med å sortere leddene som er "like" på hver sin side av =. Husk at du må bytte fortegn ved flytting.
Da har vi at: [tex]lg x - 4 = 3 lg x - 6[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]-4+6=3lgx-lgx[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]2=2lgx[/tex]
Del med 2 på begge sider og få: [tex]1=lgx[/tex]
Om du husker den ene regneregelen for logaritmer fra i går, så har vi jo at [tex]a=10^{lga}[/tex]
Derfor kan vi opphøye begge sider av = med 10, slik at vi får: [tex]10^1=10^{lgx}[/tex]. Fra regneregelen har vi da at: [tex]10^1=x[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]x=10[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon0807

Hei igjen du :)


Tusen takk. Dette var jo veldig enkelt å skjønne :) Fantastisk lærer er du :D
nikon0807

Da tenkte jeg å prøve meg på neste oppgave, men den var litt annerledes, men jeg prøvde og regner med det er feil :lol:

[tex]lg (x-2) -1 = 0 \\ -2lgx - 1 = 0 \\ -lgx = 2 - 1 + 0 \\ -lgx = 1 \\ = -lgx[/tex]


Tenker jeg rett eller ikke?

Når det plutselig ble 0 på ene siden og bare det, så ble jeg litt usikker :)
nikon0807

nikon0807 skrev:Da tenkte jeg å prøve meg på neste oppgave, men den var litt annerledes, men jeg prøvde og regner med det er feil :lol:

[tex]lg (x-2) -1 = 0 \\ -2lgx - 1 = 0 \\ -lgx = 2 - 1 + 0 \\ -lgx = 1 \\ = -lgx[/tex]


Tenker jeg rett eller ikke?

Når det plutselig ble 0 på ene siden og bare det, så ble jeg litt usikker :)


Tenkte å ta neste oppgave i samme slengen for å øve meg og se om jeg skjønner det riktig.

[tex]lg x = 2lg^3 + 3lg^2\\ = 2 + 3 = lgx + lg^3 + lg^2\\ = 5 = lgx^5[/tex]

Rett tankemåte?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon0807 skrev:Da tenkte jeg å prøve meg på neste oppgave, men den var litt annerledes, men jeg prøvde og regner med det er feil :lol:

[tex]lg (x-2) -1 = 0 \\ -2lgx - 1 = 0 \\ -lgx = 2 - 1 + 0 \\ -lgx = 1 \\ = -lgx[/tex]


Tenker jeg rett eller ikke?

Når det plutselig ble 0 på ene siden og bare det, så ble jeg litt usikker :)
Litt kludder her :P
Vi har: [tex]lg(x-2)-1=0[/tex]
Flytt 1'eren over: [tex]lg(x-2)=1[/tex]
Opphøy begge sider med 10: [tex]10^{lg(x-2)}=10^1[/tex]
Fra regelen har vi da at: [tex]x-2=10[/tex]
Flytt over 2'eren og få svaret som er: [tex]x=12[/tex]

Kommentar til det du gjorde:
Det blir litt feil. Vi har logaritmen til x-2, altså lg(x-2), da kan du ikke løse opp parantesen.

Ser nå at det kom en oppgave til, men der må det mangle noe, eller noe som er skrevet feil.
Edit: En liten ting til. Når det står f.eks. 2lgx, så betyr dette at det er 2 ganger lgx, derfor kan du ikke bare trekke ut 2'eren for seg selv. Den må stå der og bli med i utregningen.
Når vi regner med logaritmer så regner vi med likninger. For å kunne gjøre noe med de, så må du gjøre en og samme regneoperasjon på begge sider av =.
Si at vi f.eks. har den logaritmiske likningen over:
[tex]lg(x-2)-1=0[/tex]
Det første vi gjør er å legge til 1 på begge sider. Da ser vi at -1+1=0 og 0+1=1, derfor får vi at:
[tex]lg(x-2)-1=0[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]lg(x-2)-1+1=0+1[/tex][tex]\Leftrightarrow[/tex][tex]lg(x-2)=1[/tex].
Det samme gjelder for f.eks. 2lgx=2, men da må vi dele på 2 på begge sider for å fjerne 2'eren fra 2lgx. Derfor kan du ikke bare trekke den ut.
Er vanskelig å forklare hva jeg mener, men du får spørre om det er noe du lurer på.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/01-2016 07:55

Hei og takk for bra svar.
Har endelig fått til å logge på min egen bruker nå så da slipper jeg å skrive inn brukernavn hver gang.


Den oppgaven jeg skrev først som du ikke så var:

[tex]lg x = 2lg3 + 3lg 2[/tex] Regner med det skal være opphøyd i 3 og 2 der etter lg, men står ikke det i teksten her =/

Denne skal da løses. Blir det noenlunde den samme fremgangsmåten som før her da ?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon01 skrev:Hei og takk for bra svar.
Har endelig fått til å logge på min egen bruker nå så da slipper jeg å skrive inn brukernavn hver gang.


Den oppgaven jeg skrev først som du ikke så var:

[tex]lg x = 2lg3 + 3lg 2[/tex] Regner med det skal være opphøyd i 3 og 2 der etter lg, men står ikke det i teksten her =/

Denne skal da løses. Blir det noenlunde den samme fremgangsmåten som før her da ?
Kun lg kan aldri være opphøyd i noe, uten at det er logaritmen av noe.
Det går ikke an å skrive f.eks.: [tex]lg^3[/tex], men å skrive f.eks.: [tex]lg2^2[/tex] er mulig.

[tex]lgx=2lg3+3lg2[/tex]
Skal la deg ta den, så du lærer noe :lol:
To tips til deg:
Husk at: [tex]alg(b)=lg(b^a)[/tex] og at [tex]lga+lgb=lg(a*b)[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/01-2016 07:55

ok.

Så når du mener å opphøye alle ledd i 10 så mener du:

[tex]lgx = 10^lgx\\ 2lg3 = 100^lg3 \\ 3lg2 = 1000^lg2[/tex]

? Nå får ikke jeg til at lg3 og lg2 alle blir opphøyd da jeg ikke forstår kommandoen for det :P men regner med du skjønte det :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon01 skrev:ok.

Så når du mener å opphøye alle ledd i 10 så mener du:

[tex]lgx = 10^lgx\\ 2lg3 = 100^lg3 \\ 3lg2 = 1000^lg2[/tex]

? Nå får ikke jeg til at lg3 og lg2 alle blir opphøyd da jeg ikke forstår kommandoen for det :P men regner med du skjønte det :)
Hehe, rettet på det, da jeg så at det ikke var riktig fremgangsmåte for denne typen oppgave, så bare sløyf det. La til ett par tips til hvordan du kan løse den i det forrige innlegget.

For å få med hele "opphøyningen", bruker du {}, altså for å skrive f.eks. 10^lgx så skriver du i tex-format 10^{lgx}.

Du kan også opphøye alle leddene i 10 på den måten du har gjort der, men da vil stykket bli kalkulatormat isteden. Dette er mer en typisk del 1 oppgave på eksamen, uten hjelpemidler tillat, så da må vi gjøre den på en litt annen måte.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/01-2016 07:55

Den er grei :)

Før jeg regner ut helt her nå så skal jeg se om jeg forstår hintet ditt her :P

[tex]2lg3 + 3lg2[/tex] Kan dette skrives som:
[tex]lg(2^3) + lg(3^2)[/tex] ?

Eller misforsto jeg der da du skrev at [tex]alg(b) = lg(b^a)[/tex]
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon01 skrev:Den er grei :)

Før jeg regner ut helt her nå så skal jeg se om jeg forstår hintet ditt her :P

[tex]2lg3 + 3lg2[/tex] Kan dette skrives som:
[tex]lg(2^3) + lg(3^2)[/tex] ?

Eller misforsto jeg der da du skrev at [tex]alg(b) = lg(b^a)[/tex]
Stemmer det :)
Mulig du skreiv det i motsatt rekkefølge nå, men vil bare poengtere at det er [tex]2lg3=lg(3^2)[/tex] og [tex]3lg2=lg(2^3)[/tex] og ikke omvendt. For seinere oppgaver.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/01-2016 07:55

Woho :D Det jeg sier. Flink lærer :)


Da kommer jeg til sluttstykket av ditt hint.

[tex]lg(3^2) + lg(2^3)[/tex]
Skal jeg her gange sammen parentesene for å få lga og lgb liksom?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon01 skrev:Woho :D Det jeg sier. Flink lærer :)


Da kommer jeg til sluttstykket av ditt hint.

[tex]lg(2^3) + lg(3^2)[/tex]
Skal jeg her gange sammen parentesene for å få lga og lgb liksom?
Stemmer. Siden vi har at [tex]lg(a)+lg(b)=lg(a\cdot b)[/tex]
Så har vi i denne oppgaven at: [tex]lg(2^3)+lg(3^2)=lg(2^3\cdot 3^2)[/tex]
Så er det bare å regne ut parantesen, og deretter kan du opphøye begge sider i 10 og finne svaret på oppgaven.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nikon01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/01-2016 07:55

Hmmm, okey.


Da kommer jeg fram til:

[tex]lg x = 2lg3 + 3lg2\\ = lgx = lg (3^2) + lg (2^3)\\ = lgx = lg (3^2 \cdot 2^3)\\ = lgx = lg (9 \cdot 8)\\ = lgx = lg^{72}[/tex]

Føler jeg har gjort en feil en plass :P
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

nikon01 skrev:Hmmm, okey.


Da kommer jeg fram til:

[tex]lg x = 2lg3 + 3lg2\\ = lgx = lg (3^2) + lg (2^3)\\ = lgx = lg (3^2 \cdot 2^3)\\ = lgx = lg (9 \cdot 8)\\ = lgx = lg^{72}[/tex]

Føler jeg har gjort en feil en plass :P
Hvorfor får du [tex]lg^{72}[/tex]? [tex]lg(9*8)=lg(72)[/tex]. Det går ikke an å skrive at lg er opphøyd i noe. Det er det som kommer "etter" lg som er opphøyd i noe i så fall.

Det er riktig det du har kommet frem til.
[tex]lgx=lg72[/tex]
[tex]10^{lgx}=10^{72}[/tex]
[tex]x=72[/tex]
Sist redigert av Dolandyret den 13/01-2016 13:55, redigert 1 gang totalt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar