Hvor mye veiledning skal gis?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg er en gammel traver på forumet og ved å studere mine gamle innlegg kontra nå - kan en se en klar forskjell på hvordan jeg veileder elever. Som fremtidig lektor lærer vi mye om hvordan læring skapes, og hvordan en lærer. Blant annet sier mange at læring kommer innenfra. Om en vil lære mer om det kan en lese litt om kognetivismen, og hvordan en assimilerer ny kunnskap inn i allerede eksisterende mønstre.

Poenget er vel at ingen kan lære for deg.

Jeg merker meg en økende trend med at flere vante forumbrukere og gjestebrukere gir løsningsforslag på kommando. I andre enden av skalaen er de som aldri vil vise hvordan ting skal gjøres skikkelig, men alltid prøver å hinte om fremgangsmåter. Men hva om du prøver XXX. Argumenter jeg har hørt før er at det er høyere terskel for å spørre her, enn i klasserommet. En har tatt et selvstendig valg og aktivt gått inn for å lære. Med andre ord har en allerede prøvd på oppgaven før en spør her, selv om en ikke viser det. Og bruker det som argument for å gi fasitsvar i stedet for veiledning. Mtp at samfunnet blir mer og mer teknologibasert, tror jeg nok heller at for mange elever at det kan være lavere terskel å spørre anonymt her, enn å "drite seg ut" med dumme spørsmål for noen en kjenner.

Det jeg vil prøve å løfte frem er en åpen diskusjon om hvor mye veiledning / hjelp en skal gi elevene. Hva mener dere?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Jeg er en gammel traver på forumet og ved å studere mine gamle innlegg kontra nå - kan en se en klar forskjell på hvordan jeg veileder elever. Som fremtidig lektor lærer vi mye om hvordan læring skapes, og hvordan en lærer. Blant annet sier mange at læring kommer innenfra. Om en vil lære mer om det kan en lese litt om kognetivismen, og hvordan en assimilerer ny kunnskap inn i allerede eksisterende mønstre.

Poenget er vel at ingen kan lære for deg.

Jeg merker meg en økende trend med at flere vante forumbrukere og gjestebrukere gir løsningsforslag på kommando. I andre enden av skalaen er de som aldri vil vise hvordan ting skal gjøres skikkelig, men alltid prøver å hinte om fremgangsmåter. Men hva om du prøver XXX. Argumenter jeg har hørt før er at det er høyere terskel for å spørre her, enn i klasserommet. En har tatt et selvstendig valg og aktivt gått inn for å lære. Med andre ord har en allerede prøvd på oppgaven før en spør her, selv om en ikke viser det. Og bruker det som argument for å gi fasitsvar i stedet for veiledning. Mtp at samfunnet blir mer og mer teknologibasert, tror jeg nok heller at for mange elever at det kan være lavere terskel å spørre anonymt her, enn å "drite seg ut" med dumme spørsmål for noen en kjenner.

Det jeg vil prøve å løfte frem er en åpen diskusjon om hvor mye veiledning / hjelp en skal gi elevene. Hva mener dere?

Jeg personlig liker å legge ut løsningsforslag med engang, slik at eleven kan analysere oppgaven og forhåpentligvis tenke: "Hvorfor gjorde jeg det, og han det? Hvorfor står det -4 når jeg skrev -10?" Det å analysere sin egen feil og finne feilen, er veien til suksess(mener jeg da vel). Da jeg jobbet som privatlærer og gikk sammen med eleven gjennom oppgaven for å finne "feilene" merket jeg at elevene fikk veldig stor utnytte av det.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Nebuchadnezzar skrev:Jeg er en gammel traver på forumet og ved å studere mine gamle innlegg kontra nå - kan en se en klar forskjell på hvordan jeg veileder elever. Som fremtidig lektor lærer vi mye om hvordan læring skapes, og hvordan en lærer. Blant annet sier mange at læring kommer innenfra. Om en vil lære mer om det kan en lese litt om kognetivismen, og hvordan en assimilerer ny kunnskap inn i allerede eksisterende mønstre.

Poenget er vel at ingen kan lære for deg.

Jeg merker meg en økende trend med at flere vante forumbrukere og gjestebrukere gir løsningsforslag på kommando. I andre enden av skalaen er de som aldri vil vise hvordan ting skal gjøres skikkelig, men alltid prøver å hinte om fremgangsmåter. Men hva om du prøver XXX. Argumenter jeg har hørt før er at det er høyere terskel for å spørre her, enn i klasserommet. En har tatt et selvstendig valg og aktivt gått inn for å lære. Med andre ord har en allerede prøvd på oppgaven før en spør her, selv om en ikke viser det. Og bruker det som argument for å gi fasitsvar i stedet for veiledning. Mtp at samfunnet blir mer og mer teknologibasert, tror jeg nok heller at for mange elever at det kan være lavere terskel å spørre anonymt her, enn å "drite seg ut" med dumme spørsmål for noen en kjenner.

Det jeg vil prøve å løfte frem er en åpen diskusjon om hvor mye veiledning / hjelp en skal gi elevene. Hva mener dere?
Føler at jeg er en av de som gir ut løsningsforslag nærmest på kommando :roll: På denne måten lærer jeg også mye selv, da jeg ofte støter på oppgaver som ligger på mitt matematikknivå, og som krever litt tenking før de kan løses.
Jeg er elev/student selv, så jeg føler ikke på meg at jeg kan uttale meg om hvordan en lærer best, da jeg driver og prøver ut ulike teknikker selv, men jeg lever hvert fall i den oppfatning at vi selv er ansvarlige for egen læring. Om noen spør om et løsningsforslag, så legger jeg mer enn gjerne ut et løsningsforslag, sett at jeg faktisk kan løse oppgaven, for da antar jeg at personen som spør har prøvd seg på oppgaven først. Om noen har lyst på hint, så prøver jeg naturligvis å la være og legge ut løsningsforslag, og heller gi hint i stedet. Det jeg vil frem til er at trådstarterne selv legger opp til hvor mye de vil lære, og jeg føler at forumet fungerer godt slik det er nå.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Opp gjennom min egen studietid har jeg hatt veldig god nytte av fulle løsningsforslag når det har vært tilgjengelig. Spesielt når det har vært snakk om vanskelige bevis, der jeg har vært i tvil om det jeg selv har gjort har vært riktig. Jeg tror nok det også kan være veldig effektiv læring å få se på løsningsforslag, dog helst etter at man selv har gjort et skikkelig forsøk på å løse oppgaven.

Det å gi gode hint før man gir ut full løsning er selvsagt det beste.

Et poeng, som dolandyret nevner, er at forumet også kan være til nytte ikke bare for de som har spørsmål, men også for de som svarer. Det er svært mye god læring i å forklare for andre! Derfor syns jeg ikke man skal kritisere de som gir fulle løsninger i første svarinnlegg.

Selv har jeg nok praktisert både det ene og det andre. Noen ganger føler jeg for å gi hint, og andre ganger, særlig i høyskoleforumet, syns jeg det er greit å gi full løsning. Studenter på høyskole og universitet mener jeg har et eget ansvar for sin læring, og jeg forutsetter at de har gjort et forsøk på problemet før de spør her. I videregåendeforumet er jeg nok mest for å gi hint, og ikke full løsning. En mulighet er jo å forklare løsningsmetoden til et problem som ligner på spørsmålet. På den måten unngår man å gi eleven en fasit og full løsning.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Målet mitt med innlegget var nok både å dele min lille frustrasjon, men og å løfte debatten opp i lyset. Ideelt sett bør en tenke over hvor mye veiledning og hjelp en ønsker å gi før en svarer på ethvert innlegg. Noen ganger trengs det et fullt lønsingsforslag, mens andre ganger bare et lite dytt. Jeg ser og poenget med at å løse oppgavene har en egenverdi, og det var slik jeg selv ble bedre i matematikk. Samtidig kan en løse oppgavene selv, uten å alltid måtte legge ut løsnignen (kan jo oppfattes som selvskryt i værste tilfellet).

Så lenge en klarer å reflektere, å tenke over veiledningen en gir er jeg fornøyd =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

I et klasserom hvor du kan bevege deg fra elev til elev mener jeg det kan være nyttig å starte med et hint eller tips og så komme tilbake og se om det fungerer. Så eventuelt gitt ett nytt tips eller hele løsningen avhengig av ulike faktorer. Jeg mener også at det avhenger litt av selve eleven. En potensiell masterstudent i matematikk etter VGS som alt har gode karakterer har nok andre forutsetninger enn eleven som ikke har forutsetninger til annet enn en gjennomsnittskarakter selv med hard jobbing.

Her på forumet synes jeg det er greit å få mer eller mindre svaret forklart med en gang. Om ikke alle steg, så i hvert fall en del av de. Så kan man heller spørre igjen om man står fast. Det har vært noen ganger jeg har spesifikt kun bedt om å få et hint eller tips på vei. Da er det greit. :)

En annen faktor er jo TID. Dette var noe jeg spurte om i en annen del av forumet tidligere. Hvor mye tid skal man bruke på en oppgave før man ber om hjelp? Jeg opplever nå at jeg har en overveldende arbeidsmengde som ingeniørstudent. Ideelt sett skulle jeg gjerne grublet i timesvis for hver oppgave jeg satt fast på. Så lenge det ikke går over i ren frustrasjon/depresjon, er som regel læringsutbyttet veldig stort når man først får det til. Men etter min erfaring har jeg rett og slett ikke tid til å holde på så lenge.

Så da setter jeg stor pris på komplette løsningsforslag når jeg har muligheten til det. :)
Svar