Vgs ift. høyskole/universitet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hei!
Har så og si bestemt meg(95%) for å gå byggingeniør ved HiG til neste år. Ligger for øyeblikket rundt 5,5-5,6 i snitt, så jeg kunne klart å komme meg inn på NTNU i Trondheim, men jeg har ikke lyst til å flytte så langt :| Kan evt. gå 3+2 veien til master.
Jeg bare lurer på noe småtteri angående overgangen mellom videregående og høyskole/universitet. Jeg hører mange sier at overgangen kan være brå, og at det er mye jobb på høyere utdanning, men er det egentlig slik? Jeg regner jo med å måtte bruke 6-8 timer hver dag på studier, som er omtrent det samme som går med på skole hver dag. Kan noe av grunnen til at folk synes overgangen er brå, ha å gjøre med det at de må blir mer selvstendige i arbeidet sitt og er nødt til å bli mer disiplinerte? Eller er arbeidsmengden faktisk større?
Hvordan er R2 i forhold til matematikk 1 og 2? Ligger og slurer litt mellom 5 og 6 i R2 akkurat nå. Med bakgrunn i det vil dere tro at overgangen vil bli veldig stor, eller heller overkommelig? Driver og tenker på og kanskje ta et ekstra emne i noen av de første semestrene, slik at jeg får bedre tid på det siste året, men jeg vet ikke helt hvor lurt dette er. Kanskje det beste er å gå løpet som er satt opp av skolen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Om du har aber med å flytte til Trondheim for å studere vil jeg virkelig råde deg til å vurdere Trondheim igjen. Jeg var i samme sko som deg (flyttet fra bergen), men angrer ikke et sekund.
Trondheim har uten tvil det beste studiemiljøet i norge, det er virkelig enestående. De sosiale mulighetene er enorme uansett hva du har som hobby. Samtidig er nok NTNU uten tvil den beste skolen om en skal bli sivilingeniør.

Angående overgangen er den mer brutal for noen enn andre. De fleste som sliter i starten har enten dårlige studievaner, hatt for lenge pause, eller har store kunnskapshull før studiestart. Mange jeg kjenner har klart å få 5/6 i snitt fra videregående uten å jobbe, og da å plutselig måtte begynne å jobbe kan være hardt for mange. Samtidig angående arbeidspress er nok NTNU i en særstilling. Fagene sammenlignet med høyskoler (siden du nevner byggg-ingeniør) er nok hårfint tyngre, men den store forskjellen er at NTNU praktiserer ukentlige innlevering i stort sett alle fagene. Dette tvinger nye studenter til å arbeide, men samtidig kan det være hardt i starten. Heldigvis foregår dette stort sett bare de to første årene. Praksisen på høyskoler varierer, noen har flere innleveringer ila semesteret mens andre har 1-2 større.

Det er en forskjell å begynne på universitetet, men om du har gode studievaner går det helt fint. I Matte 1 gikk hvertfall vi igjennom hele VGS pensum på ca 2 uker. Det er nytt stoff hvert tema (med andre ord fint lite repitisjon) og brorparten av forelesningene består av at foreleser presenterer stoffet i 45x2 minutter, og at du som student tar notater.

For å få en følelse om hvor harde fagene er kan du bare titte på eksamensoppgavene. https://www.ntnu.no/studier/mtbygg/oppbygning
Her ligger oppbyggingen til bygg-ingeniør. Herfra kan en klikke seg inn på relevante fagsider, herfra må en trykke på Flere sider om emnet for å finne øvingsoppgaver, og eksamensoppgaver.

Angående 6 eller 5 i R2, betyr i utgangspunktet denne karakteren din nada på universitetet. To elever kan begge ha 6 i faget, selv om det de kan er vidt forskjellig. Skal du ha en my start, må du ikke ha 6, men faktisk forstå matematikken. Med andre ord er det såre enkelt å pugge seg til en toppkarakter på videregående (min private erfaring), men på universitetet går det mye mer på forståelsen.

Her er en sammlefil med de siste gitte eksamensoppgavene. Tilltate hjelpemidler er standard kalkulator (ingenting fancy) og skrivesaker. Før 2013 var det og tillatt med formelsamling, men det er nå forbudt.
https://wiki.math.ntnu.no/_media/tma410 ... _2015k.pdf

En dårlig måte å studere forskjellen mellom VGS og universitetet er strykprosenten. Ved å ta utgangspunkt i bygg de siste 5 årene:

Kode: Velg alt

BM1 Bygningsmaterialer - 6%
TDT4105 	Informasjonsteknologi, grunnkurs - 11%
TMA4100 	Matematikk 1 - 24%
TMT4100 	Kjemi - 10%
At 1/4 studenter hadde strøket på eksamen i R1 / R2 ville vært helt uhørt. Men i matematikk er dette en helt akseptabel strykprosent (og ja det finnes andre grunnner enn bare at emnet er krevende).
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Nebuchadnezzar skrev:Om du har aber med å flytte til Trondheim for å studere vil jeg virkelig råde deg til å vurdere Trondheim igjen. Jeg var i samme sko som deg (flyttet fra bergen), men angrer ikke et sekund.
Trondheim har uten tvil det beste studiemiljøet i norge, det er virkelig enestående. De sosiale mulighetene er enorme uansett hva du har som hobby. Samtidig er nok NTNU uten tvil den beste skolen om en skal bli sivilingeniør.

Angående overgangen er den mer brutal for noen enn andre. De fleste som sliter i starten har enten dårlige studievaner, hatt for lenge pause, eller har store kunnskapshull før studiestart. Mange jeg kjenner har klart å få 5/6 i snitt fra videregående uten å jobbe, og da å plutselig måtte begynne å jobbe kan være hardt for mange. Samtidig angående arbeidspress er nok NTNU i en særstilling. Fagene sammenlignet med høyskoler (siden du nevner byggg-ingeniør) er nok hårfint tyngre, men den store forskjellen er at NTNU praktiserer ukentlige innlevering i stort sett alle fagene. Dette tvinger nye studenter til å arbeide, men samtidig kan det være hardt i starten. Heldigvis foregår dette stort sett bare de to første årene. Praksisen på høyskoler varierer, noen har flere innleveringer ila semesteret mens andre har 1-2 større.

Det er en forskjell å begynne på universitetet, men om du har gode studievaner går det helt fint. I Matte 1 gikk hvertfall vi igjennom hele VGS pensum på ca 2 uker. Det er nytt stoff hvert tema (med andre ord fint lite repitisjon) og brorparten av forelesningene består av at foreleser presenterer stoffet i 45x2 minutter, og at du som student tar notater.

For å få en følelse om hvor harde fagene er kan du bare titte på eksamensoppgavene. https://www.ntnu.no/studier/mtbygg/oppbygning
Her ligger oppbyggingen til bygg-ingeniør. Herfra kan en klikke seg inn på relevante fagsider, herfra må en trykke på Flere sider om emnet for å finne øvingsoppgaver, og eksamensoppgaver.

Angående 6 eller 5 i R2, betyr i utgangspunktet denne karakteren din nada på universitetet. To elever kan begge ha 6 i faget, selv om det de kan er vidt forskjellig. Skal du ha en my start, må du ikke ha 6, men faktisk forstå matematikken. Med andre ord er det såre enkelt å pugge seg til en toppkarakter på videregående (min private erfaring), men på universitetet går det mye mer på forståelsen.

Her er en sammlefil med de siste gitte eksamensoppgavene. Tilltate hjelpemidler er standard kalkulator (ingenting fancy) og skrivesaker. Før 2013 var det og tillatt med formelsamling, men det er nå forbudt.
https://wiki.math.ntnu.no/_media/tma410 ... _2015k.pdf

En dårlig måte å studere forskjellen mellom VGS og universitetet er strykprosenten. Ved å ta utgangspunkt i bygg de siste 5 årene:

Kode: Velg alt

BM1 Bygningsmaterialer - 6%
TDT4105 	Informasjonsteknologi, grunnkurs - 11%
TMA4100 	Matematikk 1 - 24%
TMT4100 	Kjemi - 10%
At 1/4 studenter hadde strøket på eksamen i R1 / R2 ville vært helt uhørt. Men i matematikk er dette en helt akseptabel strykprosent (og ja det finnes andre grunnner enn bare at emnet er krevende).
Jeg er nok dessverre litt for pinglete av meg til å kunne finne på å flytte helt til Trondheim. Til å begynne med så vurderte jeg det sterkt, faktisk så var det NTNU som var planen min, men nå som valget snart skal tas har jeg begynt å bli veldig usikker. Grunnen til at jeg velger HiG over NTNU er stort sett pga. nærhet til familie og venner og at jeg da etter 3 år kan være sikret en form for "grad". Jeg har fått meg deltidsjobb, som jeg starter i nå til høsten, som også har litt å si for valg av studieplass. Planen min er egentlig derfor å gå 3 år på HiG og deretter 2 år i Trondheim og bygge på med master i bygg- og miljøteknikk.
Jeg faller nok under kategorien av de som får høyt snitt uten å egentlig jobbe for det, og derfor tror jeg nok overgangen kan bli litt hard. Men heldigvis er jeg veldig motivert, hvert fall nå, til å jobbe hardt og skaffe meg en utdanning. Jeg ser at mange skriver at NTNU er ganske tøft i forhold til mange andre universiteter og høyskoler, noe jeg tror er sant, og som virker litt skremmende. Det er jo tross alt "eliten" av norske skoleelever som går der, så slik må det nesten være. Om jeg ikke tar helt feil så er det vel 4 fag per semester i Trondheim, mens det kun er 3 på Gjøvik. Dette gjør det jo sikkert også litt "enklere" å studere på HiG, siden en slipper å måtte omstille seg like ofte som en måtte ha gjort om en hadde 4 fag.
Når det kommer til matten så har jeg faktisk i det siste begynt å bli litt bedre til å se på anvendelsen av matematikken vi driver med i timene, istedenfor å kun sitte og løse oppgaver og egentlig ikke skjønne hva det skal være godt for. Dette er mye av grunnen til at det går så mye bedre nå i 3. klasse, enn hva det gjorde i fjor og i 1. klasse.
Jeg har faktisk sittet og lest litt på noen av dine gamle poster fra 2011, hvor du også nærmet deg søkefristen. Ser jo da, som du også sier, at du valgte NTNU. Hvor mye tid bruker/brukte du på studier i uken de første årene i gjennomsnitt? Er det så galt som noen sider påstår, altså 40-45 timer i uka med effektiv jobbing? Synes det høres mye ut, mtp. at det som regel kun er 3-4 fag en skal gjennom på et semester, men samtidig så tenker jeg at det må såpass til for å kunne bestå fagene med gode karakterer.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Middelmådigheten

Hvis du begynner på universitets/høyskole-nivå med 5.5-5.6 i snitt (noe som antyder at du er ganske intelligent), tror jeg du kan forvente deg dette:

- På HiG, stort sett gode karakterer. Muligens et snitt på A. Dette fordi eksamenene er forholdsvis enkle i forhold til universitetsnivå og arbeidsbelastningen er ganske liten. Differansen i vanskelighetsgrad mellom universitetsnivå og høyskole er veldig stor.

- På UiO er arbeidsbelastningen middels stor ettersom de har tre emner fremfor 4 som på NTNU. Men her er forskjellen at eksamenen er ganske vanskelig og forskjellig fra år til år. Det virker for meg som om det er færre som får toppkarakterer sammenlignet med NTNU. A'en sitter høyere enn på NTNU og HiG.

- Veldig høy arbeidsbelastningen med mange obligatoriske innleveringer og labøvinger. Her er plusset at eksamenene er enklere enn på UiO, men vanskeligere enn på HiG. I tillegg kan du alltids "koke" øvingene slik at du kommer deg ganske lett igjennom året (noe mange studenter selvsagt gjør og de har systemer for dette, de har til og med systemer for eksamener etter det jeg har hørt).
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

http://www.velferdstinget.no/dokument/s ... rapporten/ - side 13 - 25 =)

Å sammenligne meg med en normal student som begynner på NTNU blir nok litt feil, da jeg var langt mer interessert i matematik før jeg begynte enn mange andre. Første og andre semesteret mitt på NTNU jobbet jeg omtrent ikke med noen fag (spesielt ikke matematikken) og fikk vel 1 A, en god del B og noen C. Skal og nevnes jeg tok 5 fag, bare fordi jeg kunne... Anbefales dog ikke. I 3/4 klasse førte jeg og en kompis statistikk over hvor mye tid vi tilbrakte med å lese på skolen. Dette ekskluderer med andre ord alle forelesninger, lab, og gruppearbeid. Gjennomsnittlig var det 29.5 timer i uken + ca 8 timer forelesning. Merk at timetallet økte betraktelig i eksamensperioden, og de første ukene i semesteret lå det på rundt 15 - 22 timer.

Samtidig ved å gå i trondheim bruker en enormt mye tid på sosiale aktiviter. Hytteturer med linjeforeningen, konserter og revyer på samfundet, skiturer med klassekamerater til sverige. Julebord, immatrikuleringsball og mye mer. Jeg holder selv mye på med rubiks kube, så det har gått med noen kveldertil å sitte å kube med andre. Ellers vet jeg om flere som bygger Formel1 bil på skolen, PVV er populært for datanerdene http://www.pvv.ntnu.no/pvv/Programvareverkstedet. Poenget er at det går mange, mange timer med til andre aktiviter enn skole. "Work hard, play harder" er et kjent mantra på NTNU. Den balansegangen kan være vanskelig for mange, men er noe jeg ikke ville vært foruten. Når jeg er ferdig å studere, vil jeg ha enormt mange gode minner fra studietiden utenom det å sitte å stirre ned i en bok.

Her er en timeplan jeg fant for 2 år siden: http://i.imgur.com/Fbaqc4F.png. Merk at jeg droppet Java da det ble litt mye å gjøre. Lilla er en småjobb på siden hvor jeg veiledet nye studenter i et emne (student assistent).

På det værste så timeplanen min slik ut ene uken: http://i.imgur.com/mkvBZVV.png. Siden jeg dro til afrika uken etterpå måtte jeg jobbe dobbelt uken før jeg dro. Oppå denne timeplanen kommer fester og andre ting på kvelden + å gjøre øvinger og lese til fag og sitte på lesesal. Men timeplanen endres fra semester til semester. Både avhengig av hvilke fag en tar og hvor mye en engasjerer seg i utenom skolen. Selv anbefaler jeg å ta på seg så mye som en klarer, virkelig presse seg til det maksimale. Også når en har funnet ut hvor smertegrensen ligger, legger man seg på rundt 80%.

på NTNU kommer du som du sier med noen av de flinkeste fra hele Norge, og det er utrolig motiverende og artig. Det å endelig kunne ha dype diskusjoner om alt fra litteratur, til politikk, kunst og matematikk er veldig befriende.

Merker selv at på NTNU blir matefagene harderere og harderer, og bygger på hverandre i større og større grad. De tyngste fagene jeg har hatt må jeg jobbe med 6-10 timer i uken, for å klare å forstå emnet. Men som regel har en ikke 4 slike fag i semsteret. UIO har 3 eksamener som er ca like store som NTNU's emner. Selv føler jeg det er mer krevende å veksle mellom 4 fag enn 3, men det er nok mer opp til hver enkelt.

Angående sosialt opplegg arrangererer alle linjeforeningene (Altså alle de som går samme studium som deg) fadderuke. Det er ca 2uker++ som går med til å bli kjent med sine klassekammerater, eldre studenter og hvordan det er å være student i trondheim. I fjor så faddeplanen til Århøren for eksempel slik ut http://aarhonen.no/wp-content/uploads/2 ... -norsk.png. Min egen linjes fadderplan så slik ut: http://spanskroret.no/wp-content/uploads/fadderuke.png, mens naboforeningen laget en kort avis for å innformere nye studenter: http://www.deltahouse.no/wp-content/upl ... al2015.pdf.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Med 8 (effektive) timer per dag og ditt utgangspunkt i matematikk burde det gå veldig fint.

Mine erfaringer:

BI: Jobbet ganske mye, men lett pensum og toppkarakterer (mange i klasse strøk og hadde C-er, så det kommer ikke av seg selv uansett).

Høyskole ingeniør: Gikk fra å ikke forstå pensum på første forsøk til å kunne lese gjennom pensum flere ganger og fortsatt ikke forstå det. Jobber mer enn på BI og har dårligere karakterer. Ingen av fagene er spesielt "enkle" og de fleste krever rimelig mye jobb. Det første matematikkfaget (Matte1000) synes jeg var rimelig likt R1/R2. Litt mer dybde og i tillegg lineær algebra. Allikevel var strykprosenten over 30% i vårt kull. Jeg fikk B. Tar nå et Matte2000 og det virker overkommelig, men klart et hakk over R1/R2 nivå.

Inntrykket mitt er at NTNU er hakket hardere og jeg har hørt at mange får seg en overraskelse når de går fra høyskole til master på NTNU. :)

Uansett, så lenge du er innstilt på å jobbe og ikke tar lett på ting, så har du ingenting å frykte. Det går helt fint.

PS: Mange i klassen min stryker hvert semester og får da igjen problemer når de starter semesteret med konting og følgelig faller av de nye fagene fra start. Jeg antar at de stryker fordi de ikke jobber nok semesteret gjennom, har mye deltidsjobber og i tillegg kanskje ikke er blant de skarpeste i utgangspunktet.
Svar