Python i forhold til MATLAB

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ardahan dogumlu

Heia!

Jeg har kommet opp i et emne som involverer programmering i Python. Tidligere har jeg kun programmert i MATLAB, så av den grunn lurte jeg på om det var stor forskjell på de to programmene.

- Er det enkelt å foreta en overgang fra MATLAB til Python?

- Gjelder Python-koden for MATLAB eller må skrive koden på nytt hvis man ønsker å benytte et spesifikt program?

- Og er det noe annet dere kan fortelle meg om forskjellene?
Gjest

Ardahan dogumlu skrev:Heia!

Jeg har kommet opp i et emne som involverer programmering i Python. Tidligere har jeg kun programmert i MATLAB, så av den grunn lurte jeg på om det var stor forskjell på de to programmene.

- Er det enkelt å foreta en overgang fra MATLAB til Python?

- Gjelder Python-koden for MATLAB eller må skrive koden på nytt hvis man ønsker å benytte et spesifikt program?

- Og er det noe annet dere kan fortelle meg om forskjellene?
-Kommer jo selvfølgelig an på hvor dyktig du er i programmering, men jeg ville sagt ja. Generelt sett ville jeg sagt at overgangen fra et programmeringsspråk til et annet er veldig liten i forhold til første gangen du lærer et av dem.
-Du må omforme så og si hele koden, men det er veldig mange av de samme kommandoene som går igjen. Jobben blir med andre ord ikke så stor. Samtidig anbefaler jeg at du bare skriver i python fra bunnen av og ikke prøver deg på den eldgamle "skrive stilen på bokmål og så oversette til nynorsk" varianten.
Ellers er det bare mange små ting som gjøres annerledes slik som at Python ikke har semikolon på slutten av hver linje, men har kolon for å markere løkker og funksjoner. Python opererer med heltalls divisjon som default så du må alltid huske å omgjøre teller eller nevner til float. Python er veldig nøye på "white space" mens Matlab avslutter funksjoner og løkker med end. Slik fortsetter lista med masse små dritt som gjør at du må "endre hele koden".
-Matlab er utformet for å arbeide med matriser, så her har Matlab mer funksjonalitet enn Python. Samtidig er Python mer et "ordentlig" programmeringsspråk mens Matlab mer er skreddersydd for matematikern heller enn datastudenten slik at her har Python mer å rutte med. Tenk på forskjellen som windows vs mac. mac bringer et grafisk brukergrensesnitt som lar deg enklere navigere, men til gjengjeld blir funksjonaliteten begrenset. Samme greia for Matlab (imo)
Ardahan dogumlu

Å ja..

Takk for svar!

Kan man lære Python på en måned hvis man har middels ferdigheter i MATLAB?
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Matlab står for matrix laboratory, og er fokusert kun på matematikk. Python er mer et språk for generelle oppgaver, gjerne av mindre komplisert type. Ofte kan Python brukes til å bygge bruker grensesnittet for et matematisk program hvor 'bakdelen' er implementert i Matlab.

Python er enklere å lære enn C++ og gir også kortere og kanskje mer lesbare programmer.
Svar