Geogebra-tråden

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Hei. Noen kloke hoder som klarer å se hvorfor Geogebra ikke klarer å gi meg "riktig" [tex]g(t)[/tex] gitt at jeg har definert [tex]f(x)=x^3+ax^2+bx+c[/tex]?
Av en eller annen grunn endres kun den første x'en til t, men ikke resten slik at jeg får [tex]t^3+ax^2+bx+c[/tex], når jeg egentlig ønsker [tex]t^3+at^2+bt+c[/tex]...

For en annen funksjon [tex]f(x)=x^3+2x^2+4x[/tex] fungerer det helt fint med å finne [tex]f(t)=t^3+2t^2+4t[/tex] ...

Hva gjør jeg feil?

https://gyazo.com/fc56237c105b2cb6fc1c1d9d22fe585f
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Eclipse skrev:Hei. Noen kloke hoder som klarer å se hvorfor Geogebra ikke klarer å gi meg "riktig" [tex]g(t)[/tex] gitt at jeg har definert [tex]f(x)=x^3+ax^2+bx+c[/tex]?
Av en eller annen grunn endres kun den første x'en til t, men ikke resten slik at jeg får [tex]t^3+ax^2+bx+c[/tex], når jeg egentlig ønsker [tex]t^3+at^2+bt+c[/tex]...

For en annen funksjon [tex]f(x)=x^3+2x^2+4x[/tex] fungerer det helt fint med å finne [tex]f(t)=t^3+2t^2+4t[/tex] ...

Hva gjør jeg feil?

https://gyazo.com/fc56237c105b2cb6fc1c1d9d22fe585f
https://gyazo.com/456a45a5b02d560d8ce58be70c4bdb5f

Mulig at geogebra tolker ax,bx etc. som egne variabler. Når jeg brukte et multiplikasjonstegn mellom a og x, og b og x, så gikk det fint.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Mellomrom mellom variablene, f.eks a x, eller multiplikasjonstegn skal løse problemet.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Dolandyret skrev:
Eclipse skrev:Hei. Noen kloke hoder som klarer å se hvorfor Geogebra ikke klarer å gi meg "riktig" [tex]g(t)[/tex] gitt at jeg har definert [tex]f(x)=x^3+ax^2+bx+c[/tex]?
Av en eller annen grunn endres kun den første x'en til t, men ikke resten slik at jeg får [tex]t^3+ax^2+bx+c[/tex], når jeg egentlig ønsker [tex]t^3+at^2+bt+c[/tex]...

For en annen funksjon [tex]f(x)=x^3+2x^2+4x[/tex] fungerer det helt fint med å finne [tex]f(t)=t^3+2t^2+4t[/tex] ...

Hva gjør jeg feil?

https://gyazo.com/fc56237c105b2cb6fc1c1d9d22fe585f
https://gyazo.com/456a45a5b02d560d8ce58be70c4bdb5f

Mulig at geogebra tolker ax,bx etc. som egne variabler. Når jeg brukte et multiplikasjonstegn mellom a og x, og b og x, så gikk det fint.
Mellomrom mellom variablene, f.eks a x, eller multiplikasjonstegn skal løse problemet.
Hehe... :oops:

Takker
Gjest

hvordan kan man skrive vektorer som ikke starter i orgio men ut i fra et annet punkt til et annet
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:hvordan kan man skrive vektorer som ikke starter i orgio men ut i fra et annet punkt til et annet
Hvis du har 2 punkter markert, så kan du velge funksjonen "vektor" og trykke på punktene dine i den retningen du ønsker vektoren din.. =)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som vet hvordan det er mulig å lage en dersom funksjon i en kommando som ikke har det innebygd?


Oppgaven går ut på å tegne kurven [tex]\vec{r}(t)=\left [ lnt,t^2-4t \right ]\:\:\:\:\:\:\:\:t>0[/tex]

men problemet med kommandoen Kurve[ <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ] er at den skriver intervallet i [tex]\left [ start\leq t\leq slutt \right ][/tex] format. Men her sier oppgaven spesifikt at [tex]t>0[/tex]. Blir litt stygt å skrive dette:
[tex]Kurve\left [ ....,......,t.......0.00000001\leq t\leq 5 \right ][/tex]


Kurve[ln(t), t² - 4t, t, 0, 5]

Skall egentlig være [tex]\left [ 0< t< \infty \right ][/tex] eller noe i den duren...


Noen tips ?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hei, noen som kan forklare meg hvordan man løser trignometriske likninger i CAS i et gitt intervall.

Prøver å benytte meg av kommandoen:
[tex]Løs[ <\,Liste\, med \,likninger\,>\,\,, <\,Liste\, med\, variabler\,> ][/tex]

Likninga jeg skal løse er [tex]4\cos(x)+3\sin(x)=0[/tex], hvor [tex]x\in \left [ 0^{\circ},360^{\circ} \right ][/tex]


Setter inn:

[tex]Løs[ {4\cos(x^{\circ})+3\sin(x^{\circ})=0\,\,, <x\,\geq 0\,x\leq 360} ][/tex]

I tillegg til {.....,.....} foran utrykket
men får bare opp [tex]Løs\left [ likning,\,\,variabler \right ]\Rightarrow\,\, ?[/tex]

Noen som vet hva jeg gjør feil?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Mest sannsynlig Geogebra som ikke klarer det. Sist jeg sjekket klarte ikke GGB finne nullpunkt om man bruker Dersom[]-funksjonen, så når du definerer x-verdien får du ikke ut noe vettugt.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Mest sannsynlig Geogebra som ikke klarer det. Sist jeg sjekket klarte ikke GGB finne nullpunkt om man bruker Dersom[]-funksjonen, så når du definerer x-verdien får du ikke ut noe vettugt.

Pussig ettersom det står at det eksplisitt skal regnes v.h.a digitale verktøy,

Mener sikkert via graftegner:
[tex]4\cos \left ( x \right )+3\sin (x)=0[/tex]

[tex]f(x)=4\cos \left ( x \right )[/tex], [tex]g(x)=-3\sin (x)[/tex]

Skjæring i intervallet -->
[tex]x=2.21rad*\frac{180}{\pi}=126.6^{\circ}[/tex]
[tex]x=5.36rad*\frac{180}{\pi}=307^{\circ}[/tex]

Ikke like elegant som det kunne ha vært i CAS :/
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er nok og blir et problem med GGB. Selv med enkle funksjoner klarer det ikke å finne løsninger om du bruker Dersom- eller Funksjon-funksjonen.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som har peiling på hvordan man refererer til en vektorkomponent i CAS til en parameterfremstilling?

Dvs.

Bruker kommandoen

Kurve[ <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ]

Men skal f.eks. finne skjæringen med koordinataksene og
[tex]\ell: = \begin{cases} x=t, \\ y=-4+\sqrt{1-t^2}*\cos \alpha ,\\ z=\sqrt{1-t^2}*\sin \alpha\end{cases}[/tex]

Hvordan kan jeg hente ut f.eks. z-komponenten uten å måtte kopiere osv.. Finnes det noen fiffige kommandoer?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar