Pensumbøker i R1 og R2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hei, alle sammen!

Har ikke vært på forumet på rundt 5 år, men ser at det er mange brukere jeg kjenner igjen. Det er hyggelig! :)

Jeg lurer på hvilke pensumbøker som brukes i R1 og R2. Jeg vet at Cappelen har Sinus R1 og R2 og at Aschehoug har Matematikk R1 og R2. Finnes det andre? Er det noen slags oversikt over hvilke bøker som blir brukt mest? Er det valgfritt for elevene?

Uansett fint å være tilbake. Kanskje jeg skal begynne å bidra litt i forumet igjen. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Velkommen tilbake!

Et tredje alternativ er Sigma.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Takk for det!

Nå håper jeg noen kan fortelle meg hvilke som blir mest brukt. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har inntrykk av at Sinus er mest brukt. Det er derfor jeg bruker samme kapittel-oppdeling som deres bøker på UDL.
Bilde
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Supert! Takk for svar!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hvorfor er du interessert i vgs bøker markonan? ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
pit

Aschehoug er litt bedre i R2, da en får mer innsikt i avstander mellom to ting. Sinus gir enkle konsepter som punkt til punkt, og fra punkt til linje. Aschehoug, snakker om punkt til plan, som nærmer seg noe som har praktisk betydning.
Nemelig punkt til tre dimensjonal figur ved hjelp av normal vektor.
pit

Beklager, sinus har punkt til plan. Mente linje til linje. Men poenget gjenstår :)
Gjest

^^Svare markonan? velkommen tilbake forresten!
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Takk for velkomsten. :)

Så ikke at det hadde kommet inn flere svar i tråden.

Har en idé til et lite prosjekt jeg vil starte opp i fjernundervisning som Salman Khan har med Khan Academy og forsåvidt også Aleks855, men med en liten interessant vri. Er fortsatt tidlig i utviklingsfasen så jeg skal se gjennom pensum for å få en formening om hvor mye jobb det blir. Endte opp med å kjøpe Sinus R1.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar