Hvordan lese/jobbe til eksamen?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

Matte-eksamen for min del nærmer seg, og trengte litt tips til hvordan jeg burde jobbe fremover.
Så hvordan jobber dere systematisk gjennom pensumet når det ca gjenstår 7-8 uker?
Er det eksamensoppgaver som gjelder? Del deres metoder og tips :)

* skal ha matte 2
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det hjelper ikke så mye å løse eksamensoppgaver hvis du ikke kan stoffet. Skal du virkelig lære hele pensumet på bare 7-8 uker?
Bilde
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

hehe, nei. Mente at jeg sånn cirka kan hele pensumet og har gjort alle øvinger, og trengte tips derfra. Dårlig formulering fra min side
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du føler at du kan stoffet greit, så vil jeg helt klart anbefale å få kloa i så mange eksamenssett som du har mulighet til, og runde dem.

Viktig at du ikke bare løser det i henhold til andre eksempler, men også skjønner stoffet. Ofte man løser en oppgave, og sier seg fornøyd uten å helt forstå hva som skjedde.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Matte 2 som i TMA4105? Pensum i faget er ikke veldig stort, og er vel over 20 eksamensoppgaver som ligger ute allerede. Min anbefaling er at det går helt fint å lære seg et fag på 8 uker. Selv lærte jeg meg matte 2 på 3-4 dager, pga andre vanskeligere eksamener ^^

1) Regn en hel eksamensoppgave. Gjør ting mest mulig likt slik det blir på eksamen. Ha klokke hvor du tar tiden, bruk bare tillatte hjelpemiddel. Ikke sitt på facebook eller ta unødvendige pauser. Frukt, nøtter, og vann er ypperlig for å holde oppe konsentrasjonen.

2) Gå over oppgavene etterpå og se hvilke oppgaver du ikke fikk til. Les deg opp på disse delene før du ser på løsningsforslaget. Noen liker å ta notater fra pensum, andre liker å se videoer. Det må du nesten vite selv best hvordan du lærer.

3) Gå igjennom oppgavene du ikke klarte på nytt, se om du nå forstår det. Sjekk med løsningsforslag etterpå.

4) Gjenta prosessen ovenfor et par ganger.

Merk at det er viktig å ikke havne i fellen å bare regne oppgaver en får til. Dersom du vet du vil få til en gitt type eksamensoppgaver er det ikke vits å regne 200 slike. Regn et par til teknikken sitter. Fokuser på det du ikke kan.

Selv liker jeg å se videoer å ta notater før jeg begynner med eksamensoppgaver. Setter jeg hastigheten til 1.5 eller 1.75 tar det ca 2-3 dager å ta notater fra hele pensum. Selv om jeg begynner på bar bakke, merker jeg at eksamensoppgavene går mye lettere å løse etter å ha tatt notater. Å diskutere pensum med andre er også veldig lurt.

Et indianertriks om en har mindre tid er å se grovt over mange eksamensett, og sette opp en frekvenstabell for ulike oppgavetyper. Om en kun vil ha en ståkarakterer pugger en oppgavene med høyest frekvens :p I Matte 2 vil det være, Optimaliseringsoppgaver (lagrange), Greens theorem, Stokes theorem, divergensteoremet, dobbelintegraler (polarkoordinater, substitusjon med jakobi), litt om grenseverdier. Må og kunne litt om vektorfelt og å finne potensialet til et vektorfelt (gitt at det eksisterer)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg synes å jobbe med tidligere eksamener er den beste måten å forberede seg på. Men også gjennomlesing og repetisjon på de temaene du er mest usikker på.

Et annet tips for selve eksamen (om det er skriftlig): begynn å føre inn besvarelsen med en gang. Du sparer ganske mye tid når du ikke må skrive inn alt sammen to ganger, og på en stor eksamen sparer man kanskje 30-40 minutter som heller kan brukes på å løse oppgaver. Du skal selvfølgelig kladde masse ved siden av og om du oppdager en feil kan du krysse det ut/skrive arket på nytt. Jeg pleide alltid å ta et nytt ark når jeg startet på en ny oppgave.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Markonan skrev:Jeg synes å jobbe med tidligere eksamener er den beste måten å forberede seg på. Men også gjennomlesing og repetisjon på de temaene du er mest usikker på.

Et annet tips for selve eksamen (om det er skriftlig): begynn å føre inn besvarelsen med en gang. Du sparer ganske mye tid når du ikke må skrive inn alt sammen to ganger, og på en stor eksamen sparer man kanskje 30-40 minutter som heller kan brukes på å løse oppgaver. Du skal selvfølgelig kladde masse ved siden av og om du oppdager en feil kan du krysse det ut/skrive arket på nytt. Jeg pleide alltid å ta et nytt ark når jeg startet på en ny oppgave.
Hvor vanlig er det egentlig å kladde og så føre inn nå til dags? Jeg gjorde selvsagt det selv da jeg var elev selv, men det er langt mellom hver elev jeg ser kladder og fører inn np. Mulig det er forskjellige kulturer på forskjellige skoler...
Gjest

Vaktmester skrev: Hvor vanlig er det egentlig å kladde og så føre inn nå til dags? Jeg gjorde selvsagt det selv da jeg var elev selv, men det er langt mellom hver elev jeg ser kladder og fører inn np. Mulig det er forskjellige kulturer på forskjellige skoler...
Tror det er veldig få som kladder et ordentlig oppsett, men det går mye i noen små mellom utregninger og formler og slikt på kladdearket. Så har det seg jo selvsagt slik at når klokka nærmer seg slagen oppdager du noen feil her og kanskje du ikke hadde kommet så langt som du burde og plutselig var det veldig mye kluss i føringen pga. tidspress. Om det er ungdomsskolen det er snakk om tror jeg folk er litt slappere.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Jeg og de fleste jeg går i klasse med tar flittig i bruk kladdarket, men det er ikke for å skrive ned alt før vi fører inn. Det har en ikke tid til. Hovedsaklig brukes kladdarket til notering og diverse utregninger en ikke er 110% sikker på.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

Aleks855 skrev:Hvis du føler at du kan stoffet greit, så vil jeg helt klart anbefale å få kloa i så mange eksamenssett som du har mulighet til, og runde dem.

Viktig at du ikke bare løser det i henhold til andre eksempler, men også skjønner stoffet. Ofte man løser en oppgave, og sier seg fornøyd uten å helt forstå hva som skjedde.

Helt enig at det er viktig å forstå oppgavene, og ikke gjøre dem fordi du tidligere har gjort lignende oppgaver. Bommet litt der i fjor på enkelte fag, og fikk helt panikk når oppgaven var vridd om.
Men jeg pleier til vanlig å ta et emne om ganger, for eksempel rekker. Da går jeg grundig gjennom samt som jeg gjør eksamensoppgaver som er bare relatert til dette. Slik kjører jeg gjennom eksamensoppgavene, men har merket en del negative sider med tanke på tidsbruket. Føler du det er unødvendig?

Føler jeg ennå ikke har klart å finne rytmen etter VGS :x
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

Nebuchadnezzar skrev:Matte 2 som i TMA4105? Pensum i faget er ikke veldig stort, og er vel over 20 eksamensoppgaver som ligger ute allerede. Min anbefaling er at det går helt fint å lære seg et fag på 8 uker. Selv lærte jeg meg matte 2 på 3-4 dager, pga andre vanskeligere eksamener ^^

1) Regn en hel eksamensoppgave. Gjør ting mest mulig likt slik det blir på eksamen. Ha klokke hvor du tar tiden, bruk bare tillatte hjelpemiddel. Ikke sitt på facebook eller ta unødvendige pauser. Frukt, nøtter, og vann er ypperlig for å holde oppe konsentrasjonen.

2) Gå over oppgavene etterpå og se hvilke oppgaver du ikke fikk til. Les deg opp på disse delene før du ser på løsningsforslaget. Noen liker å ta notater fra pensum, andre liker å se videoer. Det må du nesten vite selv best hvordan du lærer.

3) Gå igjennom oppgavene du ikke klarte på nytt, se om du nå forstår det. Sjekk med løsningsforslag etterpå.

4) Gjenta prosessen ovenfor et par ganger.

Merk at det er viktig å ikke havne i fellen å bare regne oppgaver en får til. Dersom du vet du vil få til en gitt type eksamensoppgaver er det ikke vits å regne 200 slike. Regn et par til teknikken sitter. Fokuser på det du ikke kan.

Selv liker jeg å se videoer å ta notater før jeg begynner med eksamensoppgaver. Setter jeg hastigheten til 1.5 eller 1.75 tar det ca 2-3 dager å ta notater fra hele pensum. Selv om jeg begynner på bar bakke, merker jeg at eksamensoppgavene går mye lettere å løse etter å ha tatt notater. Å diskutere pensum med andre er også veldig lurt.

Et indianertriks om en har mindre tid er å se grovt over mange eksamensett, og sette opp en frekvenstabell for ulike oppgavetyper. Om en kun vil ha en ståkarakterer pugger en oppgavene med høyest frekvens :p I Matte 2 vil det være, Optimaliseringsoppgaver (lagrange), Greens theorem, Stokes theorem, divergensteoremet, dobbelintegraler (polarkoordinater, substitusjon med jakobi), litt om grenseverdier. Må og kunne litt om vektorfelt og å finne potensialet til et vektorfelt (gitt at det eksisterer)

Takk for tipsene :D. Likte spesielt indianertrikset, selv om man bør unngå den

"Merk at det er viktig å ikke havne i fellen å bare regne oppgaver en får til. Dersom du vet du vil få til en gitt type eksamensoppgaver er det ikke vits å regne 200 slike. Regn et par til teknikken sitter. Fokuser på det du ikke kan". Jeg tror mange vil kjenner seg igjen der, meg inkludert
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

Markonan skrev:Jeg synes å jobbe med tidligere eksamener er den beste måten å forberede seg på. Men også gjennomlesing og repetisjon på de temaene du er mest usikker på.

Et annet tips for selve eksamen (om det er skriftlig): begynn å føre inn besvarelsen med en gang. Du sparer ganske mye tid når du ikke må skrive inn alt sammen to ganger, og på en stor eksamen sparer man kanskje 30-40 minutter som heller kan brukes på å løse oppgaver. Du skal selvfølgelig kladde masse ved siden av og om du oppdager en feil kan du krysse det ut/skrive arket på nytt. Jeg pleide alltid å ta et nytt ark når jeg startet på en ny oppgave.

Jeg har erfart at det å overdrive kladding ikke er lønnsomt. Pleide selv å kladde mye, men det fører til så mye stress på slutten og det hjelper ikke med gnålende vakter som stresser deg enda mer. Har fått flere anbefalinger om å starte et nytt ark når man starter på en nytt oppgave, og skal selvfølgelig prøve å huske det.
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
Svar