bi eller uio?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
flesk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/04-2016 21:11

enkelt og greit, http://www.uio.no/studier/program/matem ... er/finans/ og https://www.bi.no/bachelorstudier/finans/studieplan/. noen med erfaring eller ren spekulasjon om fordeler/ulemper ved de to? Sett bort fra kostnadene til bi, hva bør jeg ta?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Uten tvil UiO!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

UiO.
BI er overpriset og karakter-inflasjonen er et faktum.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Dolandyret skrev:UiO.
BI er overpriset og karakter-inflasjonen er et faktum.
Gir BI bedre karakterer?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Vaktmester skrev:
Dolandyret skrev:UiO.
BI er overpriset og karakter-inflasjonen er et faktum.
Gir BI bedre karakterer?
Ja.
Ble vel undersøkt for en liten tid tilbake, hvor eksamener ved BI ble sendt ut til eksterne sensorer istedenfor til de vanlige interne. Karaktergjennomsnittet dalte.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er det en tendens som bare er ved BI, eller kan man se en slik inflasjon ved andre læresteder?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Er det en tendens som bare er ved BI, eller kan man se en slik inflasjon ved andre læresteder?


Tror jeg har hørt noe om Akademiet der elevene kjøper seg til bedre karakterer, men vet ikke om dette er en myte da :lol:
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Er det en tendens som bare er ved BI, eller kan man se en slik inflasjon ved andre læresteder?
Vet det har vært snakk om NTG og NHH også. Generelt er det vel slik at privatskoler med interne sensorer er litt "snillere" med karaktersettingen. Dette kan jeg riktig nok ikke si helt sikkert, fordi det ikke er noe jeg har undersøkt spesielt mye, men jeg vil tro du kan finne mye om det på google om det skulle være av interesse.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
auduns89

Jeg gikk selv matematikk og økonomi på UiO, og var veldig fornøyd med det, men jeg vil vell ikke blindt anbefale det for all.

Det er to helt forskjellige studier vil jeg påstå, der du på UiO vil fokusere på matematikk, og heller lære hvordan matematikk kan brukes på finansielle problemer i etterkant, mens på BI vil du lære om finans og matematikken du lærer er akkurat hva du trenger for å regne ut det som trengs.

Så spørsmålet er egentlig hva du vil, studere matematikk eller finans.
oravil

http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152 ... -kollapset bør du tenke på før du begynner på BI eller UIO. Artikkelen antyder at det et sprik mellom faktiske resultater og hva en mestrer ved nasjonal sensur på BI. Det kan bety at som de selv sier "– Revisjonsbransjen rekrutterer bare fra de beste studiene, og har du ikke B eller C i alle fag er du ikke en spesielt interessant kandidat.".
Gjest

Drezky skrev:
Fysikkmann97 skrev:Er det en tendens som bare er ved BI, eller kan man se en slik inflasjon ved andre læresteder?


Tror jeg har hørt noe om Akademiet der elevene kjøper seg til bedre karakterer, men vet ikke om dette er en myte da :lol:

d er et rykte den skolen har dessverre fått på seg, noen som vet om slike private skoler hara karaktergaranti?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

De har vel karaktergaranti om du møter opp på alle timer, gjør alle innleveringer og prøveeksamen, men ikke forbedrer karakteren din. Det gjelder altså bare privatister.
Svar