MER HJELP TIL TENTAMEN

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hellpp!

Jeg har s1 mattetentamen snart, og har en oppgave jeg sliter med.

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal starte....

Bilde
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

a)

$F(t):= at^2 + bt + 1000$
$F(5) = 580$
$F'(5) = -70$

b)

Om du deriverer og løser for F'(t) = 0 vil du nok finne det du leter etter.

c)

F'(t) = 70
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hellpp!

Jeg skjønte det!

Tusen takk, helt fantastisk hvor sjapp hjelp man får her!
hellpp!

Du jeg lurer på en ting! Hvordan satt du det inn i CAS? hvilke sånne funksjoner brukte du får å gjøre det?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

hellpp! skrev:
Du jeg lurer på en ting! Hvordan satt du det inn i CAS? hvilke sånne funksjoner brukte du får å gjøre det?
Det som står øverst i hver enkelt rute er en kopi av det jeg skrev når jeg skrev det inn i CAS.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hellpp!

ja jeg skjønner det, men når jeg skriver inn "løs" får jeg opp mange ulike funksjoner som jeg kan velge mellom..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

hellpp! skrev:ja jeg skjønner det, men når jeg skriver inn "løs" får jeg opp mange ulike funksjoner som jeg kan velge mellom..
Åja, sånn ja.

I rute 2 bruke jeg: "Løs[Liste med likninger, Liste med variabler]"
I rute 4 brukte jeg: "Derivert[funksjon, variabel]"
I rute 5 brukte jeg: "Løsninger[Likning]"
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hellpp!

Den er grei, takk for hjelpen :)

Jeg har lagt ut en annen oppgave jeg også trenger hjelp med, kunne du ha sett på den, jeg tror forumet heter: HJELP TIL MATTETENTAMEN
Svar