s1 OPPGAVE HASTER

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei!

Kunne noen ha hjulpet meg med en oppgave?

Bilde

Jeg får til a, men vetikke hvordan jeg skal komme meg frem til arealet. Tenker å plusse arealtet til en trekant med arealet til en sirkel. Men kommer ingen vei...

Jeg skjønner heller ikke c og d
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$A = \frac {g*h}{2} + \pi r^2$

Du har også det at r =x, g = 4x samt $h = \sqrt {12}*x $
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Fysikkmann97 skrev:$A = \frac {g*h}{2} + \pi r^2$

Du har også det at r =x, g = 4x samt $h = \sqrt {12}*x $
Jeg har skjønt det, men jeg vet ikke hvorfor vi får x^2 utenfor og ikke x^3?
stravinskij

lysbringer skrev:Hei!

Kunne noen ha hjulpet meg med en oppgave?

Bilde

Jeg får til a, men vetikke hvordan jeg skal komme meg frem til arealet. Tenker å plusse arealtet til en trekant med arealet til en sirkel. Men kommer ingen vei...

Jeg skjønner heller ikke c og d
Hvilken eksamen er denne fra? (om du husker) Kan jeg få spørre hvordan du har øvd, om du har gjort noe annet enn å løse gamle eksamener? Skal også ha S1 på fredag!
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Denne fant jeg fra en gammel 2T eksamen tror jeg, men noen av oppgavene der er ganske like de vi finner på de gamle eksamenene til S1. Jeg hadde først delt opp alle de ulike temaene, og laget dokumenter med oppgaver fra flere eksamener med samme tema. Det brukte jeg kort tid på, kanskje en halv dag. Så gjorde jeg vel 5 -6 eksamener, og nå øver jeg mye på det jeg tror jeg kommer til å slite med!

Jeg har forresten mange oppgaver som du ikke finner på de gamle eksemene som kanskje kan være relevante, og som jeg kan sende deg om du vil :) Vi kan forresten også øve sammen via. Matematikk.net.

For jeg spørre om hva du satser? karakter?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$A = \frac {g*h}{2} + \pi r^2 = \frac {4x*\sqrt{12}x}{2} + \pi x^2 = 2x*\sqrt{12}x + \pi x^2 = 2x^2\sqrt {12} + \pi x^2 = x^2( \pi +2\sqrt{12})$
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Fysikkmann97 skrev:$A = \frac {g*h}{2} + \pi r^2 = \frac {4x*\sqrt{12}x}{2} + \pi x^2 = 2x*\sqrt{12}x + \pi x^2 = 2x^2\sqrt {12} + \pi x^2 = x^2( \pi +2\sqrt{12})$

Tusentakk :D

Nå skjønte jeg det, jeg stusset litt med den x'en..
stravinskij

lysbringer skrev:Denne fant jeg fra en gammel 2T eksamen tror jeg, men noen av oppgavene der er ganske like de vi finner på de gamle eksamenene til S1. Jeg hadde først delt opp alle de ulike temaene, og laget dokumenter med oppgaver fra flere eksamener med samme tema. Det brukte jeg kort tid på, kanskje en halv dag. Så gjorde jeg vel 5 -6 eksamener, og nå øver jeg mye på det jeg tror jeg kommer til å slite med!

Jeg har forresten mange oppgaver som du ikke finner på de gamle eksemene som kanskje kan være relevante, og som jeg kan sende deg om du vil :) Vi kan forresten også øve sammen via. Matematikk.net.

For jeg spørre om hva du satser? karakter?

Kanskje litt sent svar, men! Høres ut som en solid måte å ha forberedt seg. Øver nogenlunde likt. Hva er det du tror du kommer til å slite med? Merker at jeg må øve mer på å skjelne mellom når bruke binomisk og når hypergeometrisk, men merker at hypergeometrisk kommer mye oftere på eksamen (dog ikke noen god måte å indikere hvordan man skal gå frem på) og også å faktorisere med definisjonen av den deriverte ettersom vi ikke gikk gjennom dette i timene,,

Hadde vært supert om du kunne sende!
Satser 5-6. Sistenevnte er muligens litt vel langt unna i sikte, så vil si meg fornøyd med 5 også. Hva med deg?
Svar