Takk for i år!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei alle!

Da var årets semester over og ble avsluttet med eksamen i Matematikk2000. Jeg er usikker på om det holdt til A, men blir overrasket om det ikke var en sterk B.

Ønsker i den forbindelse å nok en gang takke til alle som har hjulpet meg på forumet og som alltid utviser stor tålmodighet og villighet til å hjelpe. Dere har hjulpet meg mye. Tenkte å nevne noen navn, men kanskje best at ingen skulle bli glemt. Dere vet hvem dere er! :)

God sommer alle! :D
Gjest

Godt å høre at du gjorde det bra. Hadde selv samme eksamen og forventet
en A etter eksamen, men fant ut at jeg bommet på en oppgave og en del andre slurvefeil/kalkulasjonfeil. Får en B og kanskje en A hvis han er snill :). Men stemmer det at med en feil så ryker A?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Vedrørende A, så tror jeg det varierer.

Har hørt generelt at det ligger på 93-95% uttelling, men tror også det avhenger noe av besvarelsene. Det vil si, hvis det viser seg å kanskje ha vært en "enkel" eksamen med mange gode besvarelser, så ligger grensen for A høyere, mens om det viser seg å være en vanskelig eksamen, så reduseres grensen noe. Litt usikker på hvordan det gjøres i praksis. Men en liten "fillefeil" eller følgefeil tror jeg ikke tar fra deg A-en om alt ellers er rett.

Hadde selv kun en feil som jeg vet om.

Skulle regne ut den generelle løsningen på et inhomogent likningssystem, noe jeg gjorde riktig. Men så var jeg så dum at jeg gikk videre og bestemte koeffisientene ved å sette vektor b på høyre side uten at noen initialbetingelser var gitt. Og det er jo feil.

Så, jeg hadde faktisk rett svar først, men med tre-fire nye linjer ble vel konklusjonen feil. Usikker på om jeg da får 100% feil da eller om jeg får 50% uttelling. Vet ikke hvordan de sensurerer. :D
Gjest

Jeg ser den. Det er enkelt å gjøre slurvefeil, men angående den minste graden av N. Har hørt forskjellige numre om hva som var korrekt: enkelte hevder 0, mens andre 1. Majoriteten er uenige mellom 1 og 2, men så finnes de en fåtall som sier 3. Hva fikk du?

Tviler på at mange bommet med tanke på at eksamen var lett, selv om jeg hørte endel klage over den
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

N = 1 er tilstrekkelig. 100% sikker.

Men jeg konkluderte med at faktisk så er også N = 0 tilstrekkelig.

Snakket med en flink fyr som var uenig og mente at N = 1 var nødvendig, men jeg regnet på det og kom jo til at N = 0 faktisk skulle være nok. Du kan jo Texe oppgaven her og høre om noen på forumet har lyst å prøve seg. Jeg har ikke eksamen for hånd, så kan ikke formulere spørsmålet. :)

PS: En del klaget over eksamen? I så fall lurer jeg på hva de hadde å klage over. :D
Gjest

Jeg personlig er temmelig sikker på N=1 og visste det gjennom lang beregning. Klarte å få 1/2=1/2, men samma det. Jeg får håpe det vipper opp at jeg beviste en del og brukte ulike tester.

Overfall er jeg fornøyd. Ser at jeg bommet på en oppgave på del 4 samt at jeg gjorde noen tullefeil, ergo en B.

Hvordan har de andre eksamen gått? Venter svar på betong, men er temmelig sikker at jeg får en A.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Skjønner. Begynner å bli litt avsporing her nå, men jeg er fornøyd med de andre eksamenene også. Ligger opp mot A på alle tre. :D

Har du tilgang til eksamen i dag? Hvis ja, har du lyst å lage en tråd om den oppgaven i Høyskole-forumet?

Jeg tror jeg husker den og kommer til å gjøre det selv om du ikke gjør det. Forresten tror jeg ikke noen lang utledning er nødvendig på den. Maksimalt en halv side og helst mindre. :)

EDIT: Kom deg i forkjøpet.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Fikk faktisk A! :D

Ikke verst for en som strøk 1. året på VGS for en stund tilbake. Selvkritisk som jeg er føler jeg nesten at den ikke er fortjent. Hadde to "små" feil. Holdt tydeligvis til A da. Uansett happy. :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Grattis!

Men det skulle jo bare mangle; du har jo tilsynelatende vært veldig aktiv og opptatt av å forstå stoffet. Vel fortjent! :)
Bilde
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Johan Nes skrev:Fikk faktisk A! :D

Ikke verst for en som strøk 1. året på VGS for en stund tilbake. Selvkritisk som jeg er føler jeg nesten at den ikke er fortjent. Hadde to "små" feil. Holdt tydeligvis til A da. Uansett happy. :D
Veldig imponerende det du har gjort. Skulle ikke tro det var mulig å gjøre et så enormt sprang i løpet av såpass kort tid.

Gir håp til oss andre som begynner med matte igjen mange år etter VGS.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:Grattis!

Men det skulle jo bare mangle; du har jo tilsynelatende vært veldig aktiv og opptatt av å forstå stoffet. Vel fortjent! :)
Takker! Og selv takk for all hjelp på forumet. :)
Larsik skrev:
Veldig imponerende det du har gjort. Skulle ikke tro det var mulig å gjøre et så enormt sprang i løpet av såpass kort tid.

Gir håp til oss andre som begynner med matte igjen mange år etter VGS.
Nja. Så imponerende er det vel ikke og det har vel strengt tatt ikke vært over såpass kort tid heller. :)

Men, har jo jobbet en del med stoffet da. Jeg tror problemet til folk flest som ikke skjønner eller kan matematikk er to ting:

1. De tror det er umulig eller vanskelig. Svært mange ser ut til å ha denne holdningen inkludert meg selv. Men når jeg begynte å lære matematikk igjen bestemte jeg meg for å tenke at det er lett. Eller i hvert fall at jeg skulle få det til.

2. Hull i fundamentet. Dette var og har fortsatt vært et problem for min del, men har heldigvis fått tettet en god del av hullene nå. Matematikk er veldig logisk og sekvensielt lagt opp, så det er viktig å ha alle puslebitene for å kunne løse de større problemene.

:)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Fikk B på avsluttende eksamen i Matematikk3000. Hadde influensa på eksamensdagen, så det gjorde nok litt for prestasjonen.

Nå er jeg ferdig med alle matematikkfag, så det blir nok ikke så mye plaging av brukerne her inne lenger, så sant jeg ikke gjør alvor av planene om å ta en bachelor i matematikk/informatikk (langtidsplan).

Så, nok en gang tusen takk til alle som har hjulpet meg her inne! Det har vært gull verdt. :)

PS: Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har spurt særlig mange spørsmål dette semesteret, rett og slett fordi lærer og tilgjengelige ressurser har vært meget gode.
Svar