sannsynlighet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nusrab

Matematikk Sannsynlighet

På en tippekupong er det gitt fotballkamper. For hver kamp skal en tippe om det blir hjemmeseier (H), uavgjort (U), eller borteseier (B). En tipperekke består av ett tips for hver av de 12 kampene.
Eldrid skal fylle ut en tipperekke. Siden hun ikke har greie på fotball, tipper hun tilfeldig H, U eller B for hver av de 12 kampene.

a :? ) Hva er sannsynligheten for at Eldrid ikke tipper en eneste borteseier (B)?

b)Hva er sannsynligheten for at Eldrid tipper hjemmeseier (H) i fem kamper?

c) Hva er sannsynligheten for at Eldrid tipper uavgjort (U) i høyest fire kamper (dvs. i fire kamper eller færer)?

Jeg slitter med å løse oppgave (a) men har kommet frem til svarer til oppgaver (b) og c som jeg ikke helt stoler på.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva har du kommet frem til så langt?

a) 2/3 * 2/3 * 2/3... osv.
Bilde
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Tillater meg å svare her, siden eg mener svarene mine er riktige.

a, 0,7707346%

b,
19,075682 %. Hvordan eg har kommet frem til det, kan eg forklare viss det ønskes.

c
Viss vi skal finne sannsynligheten for om Eldrid tipper 4 uavgjort eller mindre, så må vi legge sammen 5 sannsynligheter for 0,1,2,3 og 4 uavgjort, og det blir 63,152068 %. Viss det gjelder bare 4 uavgjort blir saken en helt annen.

Dette må være rett, etter mine beregninger, men man skal aldri si aldri.
nusrab

Tusen takk for å svare :D du trenger ikke forklare hvordan du kom frem til det, J eg fikk det til. :D
Anon

Kunne du vist utregning på oppgave b og c? :) Har denne oppgaven som en muntlig prøve
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Eg tror eg kan bare fortsette med å svare her, for mine tidligere svar er helt rette.

Når eg nå nedenfor viser utregningen for b, så klarer du sikkert c.

Viss vi skal finne sannsynligheten for at Eldrid tipper hjemmeseier (H) i fem kamper, så må vi regne ut hvor mange av de i alt 531441 rekkene (12 helgardert) som inneholder fem hjemmeseier.
Det gjør vi slik:
(12*11*10*9*8/1*2*3*4*5)*128 = 101376 rekker
101376:531441= 19,075682 %
Svar