Ta opp fag fra vgs

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Cossack1972

Hei, dere!

Spørsmålet jeg stiller er ikke direkte matterelatert, og jeg beklager dette. Admin må gjerne slette innlegget pga dette. Jeg forsøker likevel.
Jeg er godt voksen mann som ønsker å ta høyere utdanning (vernepleier evt. sykepleier) og manger fagene Matematikk P1,P2 samt norsk og naturfag. Jeg ønsker å gjøre dette via nettstudier (sonans,Akademiet e.a).
Er det realistisk å klare disse 3 fagene på 1 år via nettstudier? Er det for tøft løp på 1 år? Jeg ser bl.a norskfaget er stort. Jeg har famile og er i full jobb.

Igjen, beklager jeg at mitt spørsmål ikke er direkte matematikkrelatert.
Takknemlig for svar.

//
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Cossack1972 skrev:Hei, dere!

Spørsmålet jeg stiller er ikke direkte matterelatert, og jeg beklager dette. Admin må gjerne slette innlegget pga dette. Jeg forsøker likevel.
Jeg er godt voksen mann som ønsker å ta høyere utdanning (vernepleier evt. sykepleier) og manger fagene Matematikk P1,P2 samt norsk og naturfag. Jeg ønsker å gjøre dette via nettstudier (sonans,Akademiet e.a).
Er det realistisk å klare disse 3 fagene på 1 år via nettstudier? Er det for tøft løp på 1 år? Jeg ser bl.a norskfaget er stort. Jeg har famile og er i full jobb.

Igjen, beklager jeg at mitt spørsmål ikke er direkte matematikkrelatert.
Takknemlig for svar.

//
Spørs helt hvordan du er som person, hvor lett du tar til deg stoff og hvilke karakterer du sikter etter. Hvor mange timer tenker du at du har tid til å sette av til studier hver uke?
Er du grei i matematikk burde 1P og 2P gå rimelig greit og ikke ta opp så mye av tiden din. Naturfag er ganske overfladisk fagmessig, så der gjelder det i grunn hovedsaklig å memorisere stoff. Norsk går litt mer i dybden, og er som du sier et ganske stort fag. Det er dette som vil ta opp mesteparten av tiden din. Ville derfor anbefalt deg å dele eksamenene opp slik at du har 1P, 2P og naturfag første halvår, mens du tar norsk halvåret etter. Er planen å starte høyskolestudier til høsten så går naturligvis ikke dette, men 4 eksamener til våren igjen burde gå greit det også.
Beregnet arbeidsmengde for alle fagene sammenlagt er vel noe rundt 800 timer, dvs. ca. 25timer i uka frem til sommeren igjen. Effektiv jobbing vil si 18-20 timer i uka. Da burde du ha grunnlag til å kunne klare karakterene 5-6. Med 14-15 timer i uka vil jeg tro du ligger på 4-5. Men dette kommer igjen helt an på forutsetningene dine. Er du en racer i matte og husker alt du leser kan timeantallet reduseres drastisk.

Masse lykke til!
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar